מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 59: שורה 59:


==פעולותיו של מלך המשיח בזמן הגלות==
==פעולותיו של מלך המשיח בזמן הגלות==
יכוף את ישראל ללמוד תורה להשכיל ולדעת את ה' וגויים יבואו לשומעו מעצמם


==מעשיו של מלך המשיח==
==מעשיו של מלך המשיח==

גרסה מ־19:19, 21 ביוני 2010

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.
כולם מתבקשים לסייע בעריכה ובהוספה!

מלך המשיח הוא מלך מבית דוד ושלמה, שנמשח ונבחר על ידי הקב"ה כדי לכוף את היהודים לעבודת השם ולגאלם מהגלות הרוחנית והגשמית - להביא את הגאולה האמיתית והשלימה.

משיח דורנו, הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מענדל שניאורסאהן.

בדורנו, חסידי חב"ד כמו יהודים רבים מאמינים כי מלך המשיח הוא הרבי מליובאוויטש, אך הוא רק בחזקת משיח ולא משיח וודאי, דבר שיתרחש רק אחרי שהוא ישלים את קיבוץ גלויות ויבנה את בית המקדש.

שמו

שמו של משיח נברא קודם בריאת העולם[1], וסימנך: בראשי"ת - בראשונה ראה תורה אף שם ינון[2]. הוא נקרא בשם לפני שנולד[3], ושמו יתחדש לעתיד לבוא[4], הוא חקוק על אבן יקרה שנמצאת על-גבי המזבח[5] ועל אבן השתייה.

שמותיו

במקורות מופיעים לו עשרות שמות וכינויים[6], "ואלו ואלו דברי אלוקים חיים". בין המרכזיים שבהם: בר נפלי, חיורא דבית רבי, חנינא, ינון, שילה, אבי עד[7], אליהו, אפריים, גיבור, דוד, זורבבל, חיים, חליא, יוסף, ילד, יצחק, נהירא, נחש, פלא, צמח, צדק, ינון, חנינא, שילה, יוסף יצחק[8], מנחם מענדל.


משיח

הוא מכונה משיח בגלל שתי סיבות -

  • על שם שמושחים אותו בשמן[9].
  • כי משיח ראשי תיבות: מנחם, שילה, חנינא וינון - שמותיו העיקריים של משיח[10]

יחוסו

ערך מורחב: מגילת היוחסין של מלך המשיח עד לדוד המלך

למלך המשיח יחוס מכובד[11], הוא מזרע יהודה[12] ותמר[13], מנשה[14] ודן[15], הוא צאצא ישיר לנחשון בן עמינדב, לרות, אשת נינו, ולעמה מואב[16], דוד ושלמה המלך[17], וזורבבל בן שאלתיאל[18].

כמו"כ הרבי מלך המשיח הוא צאצא של בעל ה'מצודות', של המהר"ל מפראג ובנו ר' בצלאל חריף ואדמו"ר הזקן.

לידתו

בתשעה באב

לאחר שנחרב בית המקדש, בתשעה באב, נולדה נשמת משיח[19], זמן עיבורו החל בעשרה בטבת[20]. אמנם, אין הכוונה ללידה כפשוטה, אלא להתגלות משיח, שמאז הוא מוכן לגאול את עם ישראל[21].

י"א ניסן

משיח דורנו ונשיא דורנו - הרבי רבי מנחם מענדל שניאורסאהן, נולד ביום שישי לפרשת מצורע[22], י"א ניסן תרס"ב, (18 באפריל 1902), בעיירה הרוסית-אוקראינית ניקולייב לר' לוי יצחק שניאורסון ומרת חנה. עם לידתו שלח אדמו"ר הרש"ב ששה מברקים ובהם הדרכות מה לעשות עם התינוק.

משיח בכל דור

לערך מורחב: משיח בכל דור

בפירושו של רבי עובדיה מברטנורא[23] מובא: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". כן גם מובא בשו"ת חתם סופר[24]: "ומיום שחרב בית המקדש מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו, ואז יערה עליו רוחו של משיח הטמון וגנוז למעלה עד בואו". כן גם כתוב בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין[25]: "בכל דור יש נפש אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי".

בכל דור הי' משוער בקרב אנשי הדור מיהו המשיח של דורם[26]. מסתבר לומר שנשיא הדור הוא משיח שבדור[27], והכוונה למשיח כפשוטו[28], ובדור הגאולה - דורנו - הרי שנשיא דור הגאולה הוא המשיח בפועל.

כאמור, יהודים וחסידים מאמינים כי בדורנו מלך המשיח הוא נשיא הדור שלנו - הרבי מליובאוויטש.

חיים נצחיים

לערך מורחב: חיים נצחיים במלך המשיח

חייו של מלך המשיח הם חיים נצחיים[29], הוא יאריך ימים "לעדי עולם"[30], לעולם לא ימות[31] ואף לא יטעום טעם מיתה[32], כיוון שהקדוש ברוך הוא משקהו כוס סם של חיים[33].

הסיבה לכך שחייו הם נצחיים כיוון שחיי משיח בן דוד מגיעים מאין סוף, לעומת חיי משיח בן יוסף, שאינם נצחיים.[34] ודוד מלכא משיחא, שחייו שאולים מאדם הראשון[35].

פעולותיו של מלך המשיח בזמן הגלות

מעשיו של מלך המשיח

עם גילויו של מלך המשיח, הוא יעשה התוועדות לכל השבים בקיבוץ גלויות[36], יאמר שירה לפני הקדוש ברוך הוא[37], יוריד את המן ויעלה את המים מהבאר - כמו משה רבינו, הגואל הראשון[38].

הערות שוליים

  1. פרקי דרבי אליעזר פרק ג'.
  2. סה"ק אגרא דכלא, צירופי בראשית.
  3. מדרש חסירות ויתירות, בראשית, י"ד.
  4. מדרש שלושה וארבעה, א', מ"ח.
  5. ילקוט ראובני, בראשית, א', ב'.
  6. חלקם נתבאר בס' נצח ישראל להמהר"ל.
  7. הרמב"ם באגרת תימן.
  8. "ואנן (חסידים) נעני' אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאנו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו". (שיחת ש"פ תזו"מ תנש"א הערה 67).
  9. ספר השיחות תשנ"ב ח"א עמ' 201.
  10. דון יצחק אברבנאל בספרו 'ישועות משיחו', ב, ג'.
  11. ילקוט מעם לועז, תהילים, ח"א, עמ' רע"ג.
  12. ילקוט שמעוני, ויחי, מ"ט, ק"ס.
  13. בראשית רבה, פ"ה, א.
  14. במדבר רבה, י"ד, א'
  15. ילקוט שם.
  16. במדב"ר שם, נצח ישראל פל"ב, מסכת סנהדרין, צ"ג, ב'.
  17. ע"פ הרמב"ם הלכות מלך המשיח פי"ב.
  18. מצו"ד, חגי, כב, כ"ג.
  19. אריכות וסיפור בזה - איכה רבה, א', נ"א.
  20. ספר השיחות תשנ"ב ח"א עמ' 230.
  21. שם ח"ב עמ' 744 הערה 93.
  22. חסידים מצאו רמז בכך שמשיח מכונה מצורע, ראה מסכת סנהדרין, צ"ח:, נצח ישראל, פרקים מ"א-מ"ב, וש"נ.
  23. בפרושו למגילת רות.
  24. חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.
  25. פרשת דברים, אות י"ג.
  26. שדי חמד, פאת השדה, מערכת הא' כלל ע'.
  27. ספר השיחות תשנ"ב ח"ב עמ' 40.
  28. שיחת שמחת תורה תשמ"ו.
  29. לפני גילוי משיח בן דוד שואלו הקדוש ברוך הוא: "מה אתה מבקש?", והוא עונה: "איני מבקש ממך אלא חיים", עונה לו הקב"ה: "חייך נצחיים", שכבר התנבא דוד המלך (תהילים, כ"א, ה'): "חיים שאל ממך, ננת לו אורך ימי עולם ועד". {מסכת סוכה, נ"ב.).
  30. כתבי הרמב"ן ח"א עמ' שכ"ה.
  31. ברכת שמואל עה"ת, חומש בראשית, פ"ב פ' סט"ז.
  32. אוצר המדרשים (אייזנשטיין), ב, י'.
  33. מדרש "אותיות דרבי עקיבא" ח"א ד"ה 'דבר אחר'.
  34. תורת חיים לאדמו"ר האמצעי, פרשת ויחי דף ק"ו
  35. ומה שנאמר "דוד מלך ישראל חי וקיים" אין הכוונה על דוד המלך כי אם על נינו, מלך המשיח. מאמרי אדמו"ר הזקן - נביאים, ד"ה "לםרבה המשרה ושלום אין קץ".
  36. לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 241.
  37. מדרש תהילים.
  38. קהלת רבה, א, ט, א.