ממוצע: הבדלים בין גרסאות בדף
מנתם ציון. (שיחה | תרומות) מאין תקציר עריכה |
(ע"פ דף שיחה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''ממוצע''' הינו מושג ב[[תורת החסידות]] שמשמעו הוא, ה[[דרגה]] שמתווכת בין שני [[בחינה|בחינות]]. בכל ממוצע ישנן שתי מדריגות: המדריגה ה[[תחתון|תחתונה]] של ה[[עליון]], והמדריגה העליונה של התחתון - והם ה[[פנימיות]] וה[[חיצוניות]] של הממוצע. הממוצע המורכב משני העניינים להם הוא ממוצע. | '''ממוצע''' הינו מושג ב[[תורת החסידות]] שמשמעו הוא, ה[[דרגה]] שמתווכת בין שני [[בחינה|בחינות]]. בכל ממוצע ישנן שתי מדריגות: המדריגה ה[[תחתון|תחתונה]] של ה[[עליון]], והמדריגה העליונה של התחתון - והם ה[[פנימיות]] וה[[חיצוניות]] של הממוצע. הממוצע המורכב משני העניינים להם הוא ממוצע. | ||
גרסה מ־18:15, 21 ביוני 2010
ממוצע הינו מושג בתורת החסידות שמשמעו הוא, הדרגה שמתווכת בין שני בחינות. בכל ממוצע ישנן שתי מדריגות: המדריגה התחתונה של העליון, והמדריגה העליונה של התחתון - והם הפנימיות והחיצוניות של הממוצע. הממוצע המורכב משני העניינים להם הוא ממוצע.
סוגי ממוצעים
בממוצעים ניתן להבחין בשני סוגים כלליים:
ממוצע המפסיק
ממוצע העומד בין העניינים אותם הוא מחבר.
ממוצע המחבר
ממוצע המחבר הוא דבר המהווה ממוצע בין שני דברים. הרבי היה מזכיר זאת פעמים רבות בעיקר לענין הצדיק, ההמצע שהוא חציו איש וחציו אלוקים, ומממצע כביכול בין בחי' אלוקים לבחי' אדם.[1]
ענין זה נזכר גם בספרי החסידות לגבי תפילה שהיא בחינת סולם מכיון שהיא על ידי התעלותו של האדם במסירות נפש[2]
כן מוזכר בספרי אדמו"ר הזקן[3]ענין זה פעמים רבות לגבי תורה, שהתורה היא המחברת בחינת מקור נשמות ישראל שעלו במחשבה עם בחינת הנשמה המתפשטת בגוף.
כן מוזכר ענין זה בהרבה מקומות בספרי אדה"ז לגבי בחינת כתר, שהכתר הוא ממוצע בין המאציל לנאצלים שהוא המחבר הארת המאציל א"ס ב"ה להנאצלים.[4]
בשם הבעש"ט ותלמידו המגיד ממזריטש, שאות א' הוא הממוצע בין הבל הלב, ובין כ"ב אותיות המבטא.[5]
הערות שוליים
- ↑ הרבי בתורת מנחם השי"ת ח"א עמ' 201 בשם ספר השיחות תורת שלום ע' 158. ועיין באור תורה תהילים עמ' רמד לענין אחר, עיי"ש. וראה בהרחבה בערך משה רבינו.
- ↑ אדמו"ר הזקן, ליקוטי תורה, פרשה בשלח, ב ב.
- ↑ ליקוטי תורה, פרשת עקב, יד ד. וכיו"ב שם בדרושים לשמ"ע > פו א. שם פרשת נצבים, מו א. ועוד בהרבה מקומות.
- ↑ ליקוטי תורה, שיר השירים, כ ד. ושם - שכמו שכתר הוא בחינת ממוצע המחבר, כך תורה וכו' עיי"ש. וכיו"ב בהרבה מקומות.
- ↑ אדמו"ר ה"צמח צדק", אור התורה, במדבר, כרך ג חקת, ענין פרה אדומה, עמ' תתא.