ארבעת האמהות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "'''ארבעת האמהות'''".
ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "'''ארבעת האמהות'''".


שורה 6: שורה 5:
== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==
== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==


חז"ל אמרו{{1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} כי ״אין קורין אבות אלא לשלשה ואין קורין
חז"ל אמרו{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} כי ״אין קורין אבות אלא לשלשה ואין קורין
אמהות אלא לארבע". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", [[אברהם]] [[יצחק]] ו[[יעקב]], מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב. אבל בנוגע ל״אמהות״ — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן
אמהות אלא לארבע". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", [[אברהם]] [[יצחק]] ו[[יעקב]], מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב. אבל בנוגע ל״אמהות״ — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן
של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט [[יוסף]] אינו בן
של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט [[יוסף]] אינו בן
שורה 16: שורה 15:


למרות ששאלה זו נשאלת גם בגמרא בברכות שם: ״אמהות נמי לא ידעינן אי מרחל קא אתינן אי מלאה קא אתינן״. ומסיק שם:
למרות ששאלה זו נשאלת גם בגמרא בברכות שם: ״אמהות נמי לא ידעינן אי מרחל קא אתינן אי מלאה קא אתינן״. ומסיק שם:
״אלא עד הבא השיבי טפי לא חשיבי״. אבל מפורש בתורת החסידות, שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג׳
״אלא עד הכא השיבי טפי לא חשיבי״. אבל מפורש ב[[תורת החסידות]], שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג׳
האבות וכל האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה.{{[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]]ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&st=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%90%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA&pgnum=83&hilite=abfe50f6-ce2d-45eb-92d6-ca3a3f842ef1 עמ' 1467].}}
האבות וכל האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה.{{[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]]ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&st=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%90%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA&pgnum=83&hilite=abfe50f6-ce2d-45eb-92d6-ca3a3f842ef1 עמ' 1467].}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אבות האומה]]
[[קטגוריה:אבות האומה]]

גרסה מ־01:43, 18 ביוני 2010

ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "ארבעת האמהות".

א) שרה אשת אברהם -הולידה את יצחק (הולידה גם את ישמעאל). ב) רבקה אשת יצחק -הולידה את יעקב (הולידה גם את עשיו). ג) רחל אשת יעקב -הולידה את יוסף ואת בנימין. ד) לאה גם היא אשת יעקב -הולידה את ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר וזבולון. רחל ולאה ביחד הולידו 8 מתוך 12 בנים ליעקב, שגדלו והפכו לשבטים.

אין קורין אמהות אלא לארבעה

חז"ל אמרו[1] כי ״אין קורין אבות אלא לשלשה ואין קורין אמהות אלא לארבע". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", אברהם יצחק ויעקב, מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב. אבל בנוגע ל״אמהות״ — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט יוסף אינו בן לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט יהודה אינו בן רחל (אלא בן לאה).

הרבי מסביר, כי כל י"ב השבטים מתחלקים לכ׳ סוגים כלליים — בני רחל ובני לאה, שבהם כלולים גם בני זלפה ובלהה, ובלשון הכתוב[2]: ״כרחל ולאה אשר כנו שתיהם את בית ישראל״, ועפ"ז, נמצא שלכל יהודי ישנם שלש אמהות כשם שיש לו שלשה אבות, והם שרה רבקה ורחל או שרה רבקה ולאה*.

למרות ששאלה זו נשאלת גם בגמרא בברכות שם: ״אמהות נמי לא ידעינן אי מרחל קא אתינן אי מלאה קא אתינן״. ומסיק שם: ״אלא עד הכא השיבי טפי לא חשיבי״. אבל מפורש בתורת החסידות, שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג׳ האבות וכל האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה.{{התוועדויות תשמ"גחעמ' 1467.}}

הערות שוליים

  1. מסכת ברכות, טז, ב.
  2. רות ד, טז.