שמו של מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 20: שורה 20:
הרבי עצמו היה מזכיר שוב ושוב את הענין כי שמו של המשיח{{הערת שוליים|לפי אחת מהדיעות.}} הוא מנחם.
הרבי עצמו היה מזכיר שוב ושוב את הענין כי שמו של המשיח{{הערת שוליים|לפי אחת מהדיעות.}} הוא מנחם.


כאשר אחד מהחסידים פרסם את שמו של הרבי כמשיח, התייחס הרבי לענין בכתב יד קדשו, כי אין ענין לחפש מי הוא המשיח, רק להרבות באהבת ישראל, וקול וחומר שלא לעשות דברים בהיפך לזה.
=== נגד פרסום הענין ===


בהזדמנות{{הערת שוליים|שיחת ש"פ תזו"מ תשנ"א הערה 67 עיי"ש.}} הביא הרבי את מאמר הגמ' ממס' סנהדרין (המופיע לעיל), והוסיף "ואנן (חסידים) נעני' אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאנו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר ,,יוסיף א-דני שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר ,,אז ימלא שחוק פינו"
כאשר אחד מהחסידים פרסם את שמו של הרבי כמשיח, התייחס הרבי לענין בכתב יד קדשו:
 
::''"אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח וכו´ אבל מ"ע מהת´ (=מצות עשה מהתורה) אהבת כאו"א (=כל אחד ואחד) מישראל, ושלילת המחלקת בתכלית ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו וד"ל (=ודי למבין).
 
=== בעד פרסום הענין ===
 
בהזדמנות{{הערת שוליים|שיחת ש"פ תזו"מ תשנ"א הערה 67 עיי"ש.}} הביא הרבי את מאמר הגמ' ממס' סנהדרין (המופיע לעיל), והוסיף:
 
::''"ואנן (חסידים) נעני' אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאנו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר ,,יוסיף א-דני שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר ,,אז ימלא שחוק פינו".
 
בהזדמנות אחרת אמר הרבי:
 
::''...לפי סדר הקירבה אלינו משיח ([[מנחם מנדל שניאורסון|מנחם]] שמו) [[יוסף יצחק שניאורסון|יוסף יצחק]] ו[[שלום דובער שניאורסון|דובער]]{{הערת שוליים|1=שיחת פרשת משפטים תשנ"ב [http://torah4blind.org/hebrew/dm44.pdf עמוד 16, הערה מספר 148].}}
 
::''...ישנו מנחם – משיח צדקנו, מלך בן דוד, שבא כבשר ודם ויש לו עסק בתורה כדוד אביו, ומנהיג את כל העולם עד שינצח כל האומות כולם, ואז צועק כל העולם שזה משיח ודאי|{{הערת שוליים|1=[http://chabadworld.org/newvideo/video.php?id=1432 וידאו] מהדברים, ב[[יידיש]] עם כתוביות ב[[אנגלית]].}}
 
בנוסף לכך, בשיחה משנת תשנ"א {{הערות שוליים|1=[http://otzar770.com/ שיחת ש"פ תזו"מ, ו' אייר תשנ"א, עמוד 159 הערה 67].}} מדבר הרבי במפורש על '''מעלת''' העיסוק בזיהוי המשיח של חסיד כלפי רבו והרבי עושה זאת בפועל על ידי התאמת פסוקים העוסקים במשיח והתאמתם לרבו-חותנו.
 
=== סיכום הדברים ===


יש המביאים ראיה מדברי הרבי כי אין ענין כלל לחקור מי הוא המשיח, אם כי יש דוחים זאת בטענה שאין למידים מהוראה חד פעמית של הרבי שנאמרה למי שהפיץ את שמו של הרבי תוך כדי היפך הענין של [[אהבת ישראל]], ובפרט לאחר שראינו עידודיו הרבי של הרבי לפרסום זהותו כמלך המשיח. ראיה נוספת היא דברי הגמרא סנהדרין, שברור שאין דבריו של הרבי סותרים אותה.  
יש המביאים ראיה מדברי הרבי כי אין ענין כלל לחקור מי הוא המשיח, אם כי יש דוחים זאת בטענה שאין למידים מהוראה חד פעמית של הרבי שנאמרה למי שהפיץ את שמו של הרבי תוך כדי היפך הענין של [[אהבת ישראל]], ובפרט לאחר שראינו עידודיו הרבי של הרבי לפרסום זהותו כמלך המשיח. ראיה נוספת היא דברי הגמרא סנהדרין, שברור שאין דבריו של הרבי סותרים אותה.  

גרסה מ־04:43, 13 ביוני 2010

שמו של מלך המשיח הוא נידון במסכת סנהדרין, וחכמי הגמרא התחבטו בו.

ככל הנראה ישנו ענין לחקור אחרי שמו של מלך המשיח, וכמבואר בגמרא[1]:

מה שמו, דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה.
דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם, לפני שמש ינון שמו.
דבי רבי חנינה אמר, חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה.
ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי.
ורבנן אמרי, חיוורא דבי רבי שמו, שנאמר אכן חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגוע מוכה אלהים ומעונה."

מכאן אנו רואים גם כי תלמידיו של כל אמורא אמרו על רבם שהוא המשיח; תלמידיו של רבי שילא אמרו "שילה" שמו, תלמידיו של רבי ינאי אמרו ש"ינון" שמו, תלמידיו של רבי חנינא אמרו "חנינה" שמו, ותלמידיו של רבי מנחם בן חזקיה אמרו כי "מנחם בן חזקיה" שמו, כשהם מביאים ראיה מפסוק ממנו מוכח כי שם המשיח הינו "מנחם".

ראשי התיבות של ארבעת השמות אלו, הוא משיח, מנחם, שילה, חנינה, ינון.

התייחסות הרבי לענין

הרבי עצמו היה מזכיר שוב ושוב את הענין כי שמו של המשיח[2] הוא מנחם.

נגד פרסום הענין

כאשר אחד מהחסידים פרסם את שמו של הרבי כמשיח, התייחס הרבי לענין בכתב יד קדשו:

"אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח וכו´ אבל מ"ע מהת´ (=מצות עשה מהתורה) אהבת כאו"א (=כל אחד ואחד) מישראל, ושלילת המחלקת בתכלית ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו וד"ל (=ודי למבין).

בעד פרסום הענין

בהזדמנות[3] הביא הרבי את מאמר הגמ' ממס' סנהדרין (המופיע לעיל), והוסיף:

"ואנן (חסידים) נעני' אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאנו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר ,,יוסיף א-דני שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר ,,אז ימלא שחוק פינו".

בהזדמנות אחרת אמר הרבי:

...לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק ודובער[4]
...ישנו מנחם – משיח צדקנו, מלך בן דוד, שבא כבשר ודם ויש לו עסק בתורה כדוד אביו, ומנהיג את כל העולם עד שינצח כל האומות כולם, ואז צועק כל העולם שזה משיח ודאי|[5]

בנוסף לכך, בשיחה משנת תשנ"א
שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. סנהדרין צח, ב.
  2. לפי אחת מהדיעות.
  3. שיחת ש"פ תזו"מ תשנ"א הערה 67 עיי"ש.
  4. שיחת פרשת משפטים תשנ"ב עמוד 16, הערה מספר 148.
  5. וידאו מהדברים, ביידיש עם כתוביות באנגלית.

מדבר הרבי במפורש על מעלת העיסוק בזיהוי המשיח של חסיד כלפי רבו והרבי עושה זאת בפועל על ידי התאמת פסוקים העוסקים במשיח והתאמתם לרבו-חותנו.

סיכום הדברים

יש המביאים ראיה מדברי הרבי כי אין ענין כלל לחקור מי הוא המשיח, אם כי יש דוחים זאת בטענה שאין למידים מהוראה חד פעמית של הרבי שנאמרה למי שהפיץ את שמו של הרבי תוך כדי היפך הענין של אהבת ישראל, ובפרט לאחר שראינו עידודיו הרבי של הרבי לפרסום זהותו כמלך המשיח. ראיה נוספת היא דברי הגמרא סנהדרין, שברור שאין דבריו של הרבי סותרים אותה.


הערות שוליים