יחזקאל שרגא ליפשיץ: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
רבי יחזקאל שרגא היה מתכתב עם [[הרבי]] בצורה רציפה. המכתבים נדפסו לאחר מכן בסדרת הספרים [[אגרות קודש]]. בין הנושאים הנידונים דיני [[תלמוד תורה]] הקודם להכנסת כלה או איפכא,{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15951&hilite=6b44bc21-9d19-4a14-b281-8d02af4d2dbe&st=%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C+%D7%A9%D7%A8%D7%92%D7%90 מכתב תורה לרבי יחזקאל שרגא, אגרות קודש חלק ד' עמ' שנג (עמ' 378)]}} בענין לימוד [[מסכת שביעית|מסכת ודיני שביעית]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15951&st=%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C+&pgnum=472&hilite=ecd18616-f433-49d1-b0af-ad6e8d35ef9f מכתב לרבי יחזקאל שרגא על לימוד דיני שביעית, אגרות קודש חלק ד' עמ' תמז]}} ובעניין דביקות בצדיק, נחיצות לימוד [[פנימיות התורה]], דיני סנהדרין, [[ציצית]] על ידי מכונה, [[מצות]] על ידי מכונה ועוד.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15895&hilite=09f269a7-c5f9-4da3-9980-edd660166253&st=%D7%9E%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%91 מכתב מהרבי לרבי יחזקאל שרגא מסטרופקוב. אגרות קודש חלק י"א עמ' רצו - חצר (313)]}}
רבי יחזקאל שרגא היה מתכתב עם [[הרבי]] בצורה רציפה. המכתבים נדפסו לאחר מכן בסדרת הספרים [[אגרות קודש]]. בין הנושאים הנידונים דיני [[תלמוד תורה]] הקודם להכנסת כלה או איפכא,{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15951&hilite=6b44bc21-9d19-4a14-b281-8d02af4d2dbe&st=%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C+%D7%A9%D7%A8%D7%92%D7%90 מכתב תורה לרבי יחזקאל שרגא, אגרות קודש חלק ד' עמ' שנג (עמ' 378)]}} בענין לימוד [[מסכת שביעית|מסכת ודיני שביעית]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15951&st=%D7%99%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%90%D7%9C+&pgnum=472&hilite=ecd18616-f433-49d1-b0af-ad6e8d35ef9f מכתב לרבי יחזקאל שרגא על לימוד דיני שביעית, אגרות קודש חלק ד' עמ' תמז]}} ובעניין דביקות בצדיק, נחיצות לימוד [[פנימיות התורה]], דיני סנהדרין, [[ציצית]] על ידי מכונה, [[מצות]] על ידי מכונה ועוד.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15895&hilite=09f269a7-c5f9-4da3-9980-edd660166253&st=%D7%9E%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%91 מכתב מהרבי לרבי יחזקאל שרגא מסטרופקוב. אגרות קודש חלק י"א עמ' רצו - חצר (313)]}}


עסק הרבה בלימוד התניא קדישא, ובפרט בחודש אלול. ואף קנה לעצמו "תניא" קטן ולמד בו הרבה בנסיעותיו בדרכים. {{הערה|מפי בנו, האדמו"ר הנוכחי מסטרופקוב. איש האמת, עמ' רמה.}}
עסק הרבה בלימוד התניא קדישא, ובפרט בחודש אלול. ואף קנה לעצמו "תניא" קטן ולמד בו הרבה בנסיעותיו בדרכים{{הערה|מפי בנו, האדמו"ר הנוכחי מסטרופקוב. איש האמת, עמ' רמה.}}.


כשגר ברמלה, שלח את בנו ללמוד בתלמוד תורה חב"ד בלוד {{הערה|איש האמת, עמ' פב.}} ובשנת השמיטה נסע לישיבת חב"ד בלוד וביקש מבחורי הישיבה שיבואו לקטוף מהפירות שבחצרו כאוות נפשם (שם). את בנותיו שלח בילדותן לקייטנת חב"ד בכפר חב"ד {{הערה|איש האמת, עמ' רנ.}}.
כשגר ברמלה, שלח את בנו ללמוד בתלמוד תורה חב"ד בלוד {{הערה|איש האמת, עמ' פב.}} ובשנת השמיטה נסע לישיבת חב"ד בלוד וביקש מבחורי הישיבה שיבואו לקטוף מהפירות שבחצרו כאוות נפשם (שם). את בנותיו שלח בילדותן לקייטנת חב"ד בכפר חב"ד{{הערה|איש האמת, עמ' רנ.}}.


פעם ראה האדמו"ר מסטרופקוב את בתו לומדת את ספר "מכתב מאליהו" (ספר מוסר והשקפה, מהרב אליהו דסלר) מכיוון שספר זה היה כלול בלימודיה בביה"ס. אמר לה האדמו"ר שזה חשוב מאוד, אך צריך לדעת גם את דרך החסידות, ומיד התיישב ולמד איתה תניא קדישא, וכן נתן לה רשימה של ספרי חסידות שראוי לה ללמוד בהם, כמו "מאור ושמש", הקדמה לדרך פקודיך, קדושת לוי ובני יששכר, וכן הורה לה לקרוא הרבה סיפורי צדיקים. {{הערה|איש האמת,עמ' צג. מפי בתו.}}
פעם ראה האדמו"ר מסטרופקוב את בתו לומדת את ספר "מכתב מאליהו" (ספר מוסר והשקפה, מהרב אליהו דסלר) מכיוון שספר זה היה כלול בלימודיה בביה"ס. אמר לה האדמו"ר שזה חשוב מאוד, אך צריך לדעת גם את דרך החסידות, ומיד התיישב ולמד איתה את [[ספר התניא]], כמו כן נתן לה רשימה של ספרי חסידות שראוי לה ללמוד בהם, כמו "מאור ושמש", הקדמה לדרך פקודיך, קדושת לוי ובני יששכר, ובנוסף הורה לה לקרוא הרבה סיפורי צדיקים{{הערה|איש האמת,עמ' צג. מפי בתו.}}.


כשבנו (לימים, ממלא מקומו) התחתן, שלח הרבי מכתב ברכה לאדמו"ר מסטרופקוב {{הערה|איש האמת, עמ' רעא, הערה תקמו. ראה צילום כאן}}.
כשבנו (לימים, ממלא מקומו) התחתן, שלח הרבי מכתב ברכה לאדמו"ר מסטרופקוב {{הערה|איש האמת, עמ' רעא, הערה תקמו. ראו צילום כאן}}.


בקיץ [[תשד"מ]] ביקר (כיום [[שליח]] [[הרבי]] ורב קהילת חב"ד נהריה ) הרה"ת [[ברוך וילהלם]] אצל רבנים וגדולי תורה, ושאל אותם בקשר לאופן ציור הלוחות (לאור שיחת אדמו"ר בעניין שצריך להיות מרובעות).
בקיץ [[תשד"מ]] ביקר (כיום [[שליח]] [[הרבי]] ורב קהילת חב"ד נהריה ) הרה"ת [[ברוך וילהלם]] אצל רבנים וגדולי תורה, ושאל אותם בקשר לאופן ציור הלוחות (לאור שיחת אדמו"ר בעניין שצריך להיות מרובעות).
שורה 25: שורה 25:
אפשר לתקן הישנים בדרכי שלום כדאי וצריך לעשות כך.{{הערה|1=מתוך [http://chabad-il.org/hit/hit243.htm שבועות התקשרות גליון רמ"ג]}}
אפשר לתקן הישנים בדרכי שלום כדאי וצריך לעשות כך.{{הערה|1=מתוך [http://chabad-il.org/hit/hit243.htm שבועות התקשרות גליון רמ"ג]}}


עודד מאד את תקנת לימוד הרמב"ם היומי, וכתב מכתב ברכה לרגל הסיום בשנת תנש"א (שמן ששון מחבריך ח"ב עמ' 224).
עודד מאד את תקנת לימוד הרמב"ם היומי, וכתב מכתב ברכה לרגל הסיום בשנת תנש"א{{הערה|שמן ששון מחבריך חלק ב' עמ' 224.}}.


כאב מאוד לאדמו"ר מסטרופקוב על כך שיש אומרים [=חוגי סאטמר] שדרך הבעש"ט נשתכחה ח"ו. הוא סבר שדרכו של הבעש"ט ומשנתו שרירים וקיימים, ועלינו להתחזק בהם ביתר שאת. וכך כתב: "לא תיבטל דרך הבעל שם טוב ולא יתבטל ח"ו, כפי שהעיד אאזמו"ר מרן בעל דברי חיים זצללה"ה שדרך הבעש"ט ינחה אותנו עד ביאת משיח צדקנו. ולא תאבה ולא תשמע לאותן שאומרים שכבר פסק ונתבטל ח"ו דרך הבעש"ט זצללה"ה. וכן העיד הה"ק רבי ישראל אדמו"ר מריזין והה"ק רבי יצחק אדמו"ר מנעשכיז זצללה"ה שדרך הבעל שם טוב יתקיים בישראל עד ביאת משיח צדקנו ולא יתבטל לעולם". {{הערה|איש האמת, עמ' צא, ועיי"ש עמ' צב-צג}}.
כאב מאוד לאדמו"ר מסטרופקוב על כך שיש אומרים [=חוגי סאטמר] שדרך הבעש"ט נשתכחה ח"ו. הוא סבר שדרכו של הבעש"ט ומשנתו שרירים וקיימים, ועלינו להתחזק בהם ביתר שאת. וכך כתב: "לא תיבטל דרך הבעל שם טוב ולא יתבטל ח"ו, כפי שהעיד אאזמו"ר מרן בעל דברי חיים זצללה"ה שדרך הבעש"ט ינחה אותנו עד ביאת משיח צדקנו. ולא תאבה ולא תשמע לאותן שאומרים שכבר פסק ונתבטל ח"ו דרך הבעש"ט זצללה"ה. וכן העיד הה"ק רבי ישראל אדמו"ר מריזין והה"ק רבי יצחק אדמו"ר מנעשכיז זצללה"ה שדרך הבעל שם טוב יתקיים בישראל עד ביאת משיח צדקנו ולא יתבטל לעולם". {{הערה|איש האמת, עמ' צא, ועיי"ש עמ' צב-צג}}.