יום הולדת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
יום הולדתו של אדם הוא יום בו מזלו גובר.


הציון הראשון ליום הולדת ביהדות מובא בסוף חומש בראשית בקשר לפרעה מלך מצרים. אי לכך נמנעו חוגים רבים מלחגוג יום זה עקב הקשרו השלילי.
'''יום הולדתו''' של אדם הוא יום בו מזלו גובר.


בקרב [[רבותינו נשיאנו]] צויין יום ההולדת בין השאר על ידי אמירת [[דא"ח|מאמר חסידות]], אך לא ברבים ובפרסום. [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] הפך את יום ההולדת לנחלת הכלל, ולאחר הסתלקות [[חיה מושקא שניאורסון (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית חיה מושקא]] פתח ב[[מבצע יום הולדת]].
הציון הראשון ליום הולדת ביהדות מובא<REF>בראשית מ, כ.</REF> בקשר לפרעה מלך מצרים. אי לכך נמנעו חוגים רבים מלחגוג יום זה עקב הקשרו השלילי. למרות זאת, בקרב [[רבותינו נשיאנו]] צויין יום ההולדת בין השאר על ידי אמירת [[דא"ח|מאמר חסידות]], אך לא ברבים ובפרסום. [[הרבי]] הפך את יום ההולדת לנחלת הכלל, ולאחר הסתלקות [[חיה מושקא שניאורסון (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית חיה מושקא]] פתח ב[[מבצע יום הולדת]].


בספר [[היום יום]] בתאריך [[י"א ניסן]] מובא פתגם אודות יום הולדת, המדבר על כך שיום זה הוא יום של [[חשבון נפש]].
בספר [[היום יום]] בתאריך [[י"א ניסן]] מובא פתגם אודות יום הולדת, המדבר על כך שיום זה הוא יום של [[חשבון נפש]].


ישנם כעשרה [[מנהגי יום הולדת]], ע"פ שיחות הרבי מלך המשיח שליטבנושא.
ישנם כעשרה [[מנהגי יום הולדת]], חלקם תוקנו על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]]. מהם: התבוננות וחשבון נפש, הוספה בלימוד התורה, הוספה בצדקה,
 
הרבי <REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=313d794c-d467-4ff6-83f8-3e1c46170c39&st=%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%AA&pgnum=436 התוועדויות תשמ"ב עמ' 2182]</REF> הסביר כי מהות יום ההולדת היא כי אז נהיה האדם למציאות בפני עצמו, שהרי עובר נחשב כחלק מגוף האם.<REF>כלשון הגמרא: עובר ירך אמו, חולין נח, א.</REF>
== יום הולדת חסידי ==


גם היום בו הגיע [[חסיד]] לראשונה לרבי נחשב בקרב חסידים כיום הולדת, ואף אודות ענין זה מוזכר בספר [[היום יום]]. הרבי מלך המשיח שליט"א הורה מס' פעמים ל[[חסיד]]ים שכתבו לו אודות תאריך הגעתם אליו בפעם הראשונה, אודות קיום מנהגי יום הולדת.
גם היום בו הגיע [[חסיד]] לראשונה לרבי נחשב בקרב חסידים כיום הולדת, ואף אודות ענין זה מוזכר בספר [[היום יום]]. הרבי מלך המשיח שליט"א הורה מס' פעמים ל[[חסיד]]ים שכתבו לו אודות תאריך הגעתם אליו בפעם הראשונה, אודות קיום מנהגי יום הולדת.
 
{{הערות שוליים}}
{{ערך חסר}}
{{ערך חסר}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה מ־08:59, 4 במאי 2010

יום הולדתו של אדם הוא יום בו מזלו גובר.

הציון הראשון ליום הולדת ביהדות מובא[1] בקשר לפרעה מלך מצרים. אי לכך נמנעו חוגים רבים מלחגוג יום זה עקב הקשרו השלילי. למרות זאת, בקרב רבותינו נשיאנו צויין יום ההולדת בין השאר על ידי אמירת מאמר חסידות, אך לא ברבים ובפרסום. הרבי הפך את יום ההולדת לנחלת הכלל, ולאחר הסתלקות הרבנית חיה מושקא פתח במבצע יום הולדת.

בספר היום יום בתאריך י"א ניסן מובא פתגם אודות יום הולדת, המדבר על כך שיום זה הוא יום של חשבון נפש.

ישנם כעשרה מנהגי יום הולדת, חלקם תוקנו על ידי אדמו"ר הריי"צ. מהם: התבוננות וחשבון נפש, הוספה בלימוד התורה, הוספה בצדקה,

הרבי [2] הסביר כי מהות יום ההולדת היא כי אז נהיה האדם למציאות בפני עצמו, שהרי עובר נחשב כחלק מגוף האם.[3]

יום הולדת חסידי

גם היום בו הגיע חסיד לראשונה לרבי נחשב בקרב חסידים כיום הולדת, ואף אודות ענין זה מוזכר בספר היום יום. הרבי מלך המשיח שליט"א הורה מס' פעמים לחסידים שכתבו לו אודות תאריך הגעתם אליו בפעם הראשונה, אודות קיום מנהגי יום הולדת.

הערות שוליים

  1. בראשית מ, כ.
  2. התוועדויות תשמ"ב עמ' 2182
  3. כלשון הגמרא: עובר ירך אמו, חולין נח, א.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.