טבע: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הכיסוי לא נחשב כי אין עצם מכסה על עצם ולא הפוך)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{להשלים|כל הערך=כן}}


'''הטבע''' הוא הנהגה של הסתר, שבו מנהיג [[הקב"ה]] את ה[[עולם]] בדרך כלל, אם כי, ישנה גם הנהגה ניסית.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/58/393&search=%D7%94%D7%90%D7%91%D7%9F+%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%90 הרבי בשם בעל העקידה, מאמרים מלוקטים עמ' 194]}}
המילה '''טבע''' הינה מילה מחודשת שאינה מופיעה ב[[תנ"ך]] אך מובאת רבות בתורת החסידות כדי לתאר את הנהגת ההסתר, שמנהיג [[הקב"ה]] ב[[עולם]] בדרך כלל, אם כי, ישנה גם הנהגה ניסית.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/58/393&search=האבן+עזרא הרבי בשם בעל העקידה, מאמרים מלוקטים עמ' 194]}}


על פי תורת החסידות, הטבע הוא בגמטריא אלקים, שכן שם אלוקים הוא השם המעלים ומסתיר על הנהגת השי"ת בעולם, וכמרומז בפסוק "כי [[שמן]] ומגן ה' אלוקים", כלומר: שם [[הוי"ה]] הוא השם ה[[שפע|משפיע]] והמהווה, והשם [[אלוקים]] הוא המסתיר.{{הערה|1=[[אדמו"ר הזקן]].}}
על פי תורת החסידות, הטבע הוא בגמטריא אלקים, שכן שם אלוקים הוא השם המעלים ומסתיר על הנהגת השי"ת בעולם, וכמרומז בפסוק "כי [[שמן]] ומגן ה' אלוקים", כלומר: שם [[הוי"ה]] הוא השם ה[[שפע|משפיע]] והמהווה, והשם [[אלוקים]] הוא המסתיר.{{הערה|1=[[אדמו"ר הזקן]].}}
שורה 7: שורה 7:
לאמיתו של דבר, אין העלם זה אמיתי. מכיון ששניהם חלק מה[[עצם]], ואין עצם מסתיר על עצמו. וההעלם הוא רק לגבי הנבראים למטה, אך לגבי שם הוי"ה אין זה הסתר כלל.
לאמיתו של דבר, אין העלם זה אמיתי. מכיון ששניהם חלק מה[[עצם]], ואין עצם מסתיר על עצמו. וההעלם הוא רק לגבי הנבראים למטה, אך לגבי שם הוי"ה אין זה הסתר כלל.


תפקידו של היהודי הוא, לגלות אשר באמת שם אלקים לא מסתיר על שם הוי"ה, ושכל הצמיאות בעולם הוא משם הוי' ו[[אין עוד מלבדו]]. וזאת על ידי שמתייחס אל העולם כלמעלה מן הטבע, ומקיים את מצוות השם, בלי להתייחס להגבלות העולם{{הערה|ראה באריכות [[אחדות ה']]}}.
תפקידו של היהודי הוא, לגלות אשר באמת שם אלקים לא מסתיר על שם הוי"ה, ושכל מציאות העולם היא משם הוי' ו[[אין עוד מלבדו]]. וזאת על ידי שמתייחס אל העולם כלמעלה מן הטבע, ומקיים את מצוות השם, בלי להתייחס להגבלות העולם{{הערה|ראה באריכות [[אחדות ה']]}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:טבע הבריאה|*]]
[[קטגוריה:טבע הבריאה|*]]

גרסה מ־13:57, 12 בפברואר 2024

המילה טבע הינה מילה מחודשת שאינה מופיעה בתנ"ך אך מובאת רבות בתורת החסידות כדי לתאר את הנהגת ההסתר, שמנהיג הקב"ה בעולם בדרך כלל, אם כי, ישנה גם הנהגה ניסית.[1]

על פי תורת החסידות, הטבע הוא בגמטריא אלקים, שכן שם אלוקים הוא השם המעלים ומסתיר על הנהגת השי"ת בעולם, וכמרומז בפסוק "כי שמן ומגן ה' אלוקים", כלומר: שם הוי"ה הוא השם המשפיע והמהווה, והשם אלוקים הוא המסתיר.[2]

לאמיתו של דבר, אין העלם זה אמיתי. מכיון ששניהם חלק מהעצם, ואין עצם מסתיר על עצמו. וההעלם הוא רק לגבי הנבראים למטה, אך לגבי שם הוי"ה אין זה הסתר כלל.

תפקידו של היהודי הוא, לגלות אשר באמת שם אלקים לא מסתיר על שם הוי"ה, ושכל מציאות העולם היא משם הוי' ואין עוד מלבדו. וזאת על ידי שמתייחס אל העולם כלמעלה מן הטבע, ומקיים את מצוות השם, בלי להתייחס להגבלות העולם[3].

הערות שוליים