דבר מלכות שופטים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 25: שורה 25:
וישנה ההוראה, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו לרבי, שופט, יועץ ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל של דור זה, בכל ענייני תורה ומצוות או חיי היום יום הכלליים{{הערה|ולא להתפעל מהעולם כי זה כבר נמשך והתקבל בעולם.}}, ועד להנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה משיח בא"!
וישנה ההוראה, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו לרבי, שופט, יועץ ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל של דור זה, בכל ענייני תורה ומצוות או חיי היום יום הכלליים{{הערה|ולא להתפעל מהעולם כי זה כבר נמשך והתקבל בעולם.}}, ועד להנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה משיח בא"!


בהמשך השיחה אומר הרבי שנשיא הדור הוא כמו [[אבן השתיה]], שנצחית בעולם - כך הוא חי וקיים תמיד ללא שינוי דגניזה.
בהמשך השיחה{{הערה|סעיף יב.}} אומר הרבי שנשיא הדור הוא כמו [[אבן השתיה]], שנצחית בעולם (ואפילו ללא שינוי של גניזה) - כך הוא קיים תמיד ללא שינוי דגניזה.


==בעקבות השיחה==
==בעקבות השיחה==

גרסה מ־17:31, 17 באוגוסט 2023

" ישנה ההוראה כנ"ל, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל-בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהי' ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בנ"י וכל האנשים דדור זה, בכל עניני תורה ומצוות, ובנוגע לחיי והנהגת היום יום הכללית, גם ב"בכל דרכיך (דעהו)" ו"כל מעשיך (יהיו לשם שמים)", עד – הנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא" "

דבר מלכות שופטים זהו אחד משיחות הדבר מלכות הידועות שאמר הרבי, השיחה נאמרה בשבת פרשת שופטים תנש"א.

בשיחה מסביר הרבי את החילוק שבין "יועצים" "שוטרים" ו"שופטים" בזמן הגלות ובזמן הגאולה, וכן בשיחה מצביע הרבי שהוא שופט יועץ ונביא דורנו, מה שהפך את השיחה לאחת השיחות הידועות ביותר.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

יומן מההתוועדות

בשעה אחת וחצי יצא הרבי להתוועדות, הרבי טעם מה"מזונות" והחל לעודד את שירת "זאל שוין זיין די גאולה", לאחר מכן אמר הרבי את השיחה הראשונה. לאחר שיחה זו החל הקהל לשיר "יחי אדוננו" תוך כדי שהרבי מעודד את השירה, באמצע הגיע הרב שניאור זלמן גוראריה לבקש ברכה והרבי ענה לו "חירות אמיתי, גם בשביל החתן".

לאחר שיחה ב' החל הקהל לשיר "שובה ה'", באמצע סימן הרבי לחזן משה טלישבסקי לשיר "יהיה רצון" ואחרי החל הרבי לשיר בעצמו את הניגון "נייט נייט ניקאוו". אחרי זה אמר הרבי את שיחה ג', ולאחריה החל הרבי בחלוקת בקבוקי המשקה תוך כדי שהוא מעודד את "ניגון ההקפות לרבי לוי יצחק". ההתוועדות הסתיימה ב15:32[1].

תוכן השיחה

בשייכות עם הציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" ישנו ייעוד הגאולה "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה", וע"פ הודעת והכרזת הרבי הריי"צ "לאלתר לגאולה" מובן שסיימו הכל, ועומדים מוכנים ל"קבלת פני משיח צדקנו", ואוחזים כבר עתה בהתחלת קיום הייעוד:

שופט פוסק דין בכוח התורה, בדרך צווי וגזירה, השופט אינו בערך לנשפט, הן מצד ידיעותיו והבנתו והן מצד הביטול של הנשפט אליו המוכרח לקיים את הדין ומשפט בביטול ובקבלת עול (ע"י מעקב וביצוע השוטר).

בגאולה לא נזדקק לשוטרים, כיוון שיתבטל מציאות הרע וכולם יקיימו מעצמם את הוראות השופט, אבל השוטרים יסייעו לבני ישראל בקיום ענייני הבית דין "למעליותא" כמו להכריז ולהודיע על דבר מציאות השופט.

אך בגאולה יתווסף ענין היועץ (ע"ד נביא) שנותן עצה טובה לפי ערך המקבל באופן שמלובש בהבנה והשגה של שומע העצה, כידיד טוב המדבר עמו בשווה, שהשומע מרגיש שזהו עניין טוב עבורו ולכן זה חודר בו בפנימיות. וע"י ה"יועציך" גם השופטים יהפכו ל"שופטיך" - שיתקבלו באופן פנימי כקבלת העצות, שהוראות התורה ירדו ויתלבשו וינהיגו בכל איברי גופו וכוחותיו באופן שחודרים בו ונעשים עניין "שלו" - "שעריך".

בנוגע לענין הנבואה (ע"ד יועץ) ע"פ הרמב"ם ישנה תמיד מציאות הנבואה ע"י נביא. ובפרט שלפני הגאולה תחזור הנבואה כהקדמה לביאת משיח, וצריכים לשמוע בקול הנביא והיועץ ועי"ז גם לשופט, עד שיחדור ב"שעריו".

וישנה ההוראה, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו לרבי, שופט, יועץ ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל של דור זה, בכל ענייני תורה ומצוות או חיי היום יום הכלליים[2], ועד להנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה משיח בא"!

בהמשך השיחה[3] אומר הרבי שנשיא הדור הוא כמו אבן השתיה, שנצחית בעולם (ואפילו ללא שינוי של גניזה) - כך הוא קיים תמיד ללא שינוי דגניזה.

בעקבות השיחה

הרבי כנביא

ערך מורחב – נבואות הרבי
כותרת עיתון הגאולה "יש נביא בישראל"

בעיתון "הגאולה" שהופיע כמה ימים לאחר השיחה[4], נראתה תמונתו של הרבי ומעליה נכתב הכותרת "יש נביא בישראל" (ראה תמונה), הרבי הגיב לכך בברכת "ברכה והצלחה". בעלון שיחת השבוע פורסם לאחר השיחה מאמר מקיף מאת הרב מנחם ברוד בו הוא מסביר כיצד הרבי מוגדר כנביא[5]. הרב מרדכי שמואל אשכנזי הוציא מכתב בו הוא פוסק שלרבי יש דין של נביא[6].

בשנת תשנ"ח נכתב פסק דין שהרבי הוא נביא ישראל, שנחתם על ידי מאות רבנים ואדמו"רים, את נוסח פסק הדין כתב הרב גדליה אקסלרוד[7]:

כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש בשיחת קודש פרשת שופטים ה'תנש"א קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה נביא וחייבים לשמוע בקולו וכפי שנפסק ברמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז... הרינו קובעים בזה פסק הלכה על-פי דין תורתנו הקדושה - מבוסס על ההלכה שברמב"ם פרק ז' הלכות יסודי התורה הלכה א', פרק ט' הלכה ב' ופרק י' הלכה א' - שכבוד קדושת אדמו"ר מלך המשיח יש לו דין נביא ומפורש בשיחותיו הקדושות שמרמז על עצמו שהוא נביא ומובן משיחותיו הקדושות שהוא הוא המלך המשיח, וכן עודד שירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", וכבר אמר לעיני כל ישראל ולעיני כל העולם דברים העתידים להיות ובאו דבריו ונתקיימו במילואם ב'מלחמת ששת הימים' וב'מלחמת המפרץ' ועוד ועוד....ועל כן מחויבים אנו לשמוע לכל אשר יאמר לנו מגדר החיוב לשמוע לדברי הנביא, ובכלל זה - שהוא המלך המשיח ויתגלה אלינו מיד ממש

פסק הדין

החתימות על פסק הדין נאספו במשך השנים על ידי הרב יצחק ליפש.

בשנת תשע"ז יצאה משלחת של 12 רבני מכון הלכה חב"ד למסע באוקראינה, והגיעו להקריא בציוני רבותינו נשיאנו את פסק הדין שהרבי הוא נביא[8].

ראו גם

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. דברי משיח, נ"א, ח"ד
  2. ולא להתפעל מהעולם כי זה כבר נמשך והתקבל בעולם.
  3. סעיף יב.
  4. גיליון מס' 7.
  5. הרבי הגיב למאמר זה לרב גרונר[דרוש מקור]: "מה הם כותבים? וכי דיברתי על עצמי? והלא דיברתי על חותני!" ואח"כ הרב גרונר אמר שחסידים אומרים שכאשר הרבי מדבר על הרבי הריי"צ הוא מתכוון על עצמו, והרבי הנהן כאישור.
  6. קובץ פסק הדין
  7. לקריאת הפסק
  8. מסע הרבנים ב