הבדלים בין גרסאות בדף "מגילות הגנוזות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 8: שורה 8:
 
סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל עמק המלך.
 
סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל עמק המלך.
 
==דעת הרבי על המגילות==
 
==דעת הרבי על המגילות==
לרב זווין בכתב יד.
+
 
בשיחה תצווה על הציץ שראה ר' אלעזר ב"ר יוסי בביקורו ברומא.
+
במכתבו לרב זווין כותב הרבי מלך המשיח:
 +
"בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי לא היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"{{הערה| אגרות קודש, חי"א, אגרת ג'תה}}.
 +
 
 +
בלקוטי שיחות עוסק הרבי בסוגיית הגמרא בנושא הציץ של כהן גדול, שר' אלעזר ב"ר יוסי העיד שראה אותו ברומי בעת ביקורו עם רשב"י שם, ובציץ היה כתוב בשיטה אחת "קודש לה'" וחכמים אמרו שבציץ היה כתוב שם ה' בשתי שיטות מלמעלה ומלמטה וממשיך הרבי שם:
 +
 
 +
"בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני התנ"ך ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד משה רבינו, זה דבר ברור שזו אמת"{{הערה| ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203}}.

גרסה מ־14:18, 31 ביולי 2023

מגילות מדבר יהודה המכונות גם מגילות ים המלח, המגילות הגנוזות ומגילות קומראן, הן מגילות שהתגלו במערות קומראן (משם רוב הכמות ולכן הן המפורסמות), מורבעת, נחל חבר (מערת האימה ומערת האיגרות), נחל צאלים ועל המצדה שבמדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בעיקר, בין השנים ה'תש"ז- ה'תשט"ו. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים הארכאולוגיים החשובים בארץ ישראל.

גילוי המגילות

סקירה קצרה על המגילות

מגילות הנחושת

סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל עמק המלך.

דעת הרבי על המגילות

במכתבו לרב זווין כותב הרבי מלך המשיח: "בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי לא היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"[1].

בלקוטי שיחות עוסק הרבי בסוגיית הגמרא בנושא הציץ של כהן גדול, שר' אלעזר ב"ר יוסי העיד שראה אותו ברומי בעת ביקורו עם רשב"י שם, ובציץ היה כתוב בשיטה אחת "קודש לה'" וחכמים אמרו שבציץ היה כתוב שם ה' בשתי שיטות מלמעלה ומלמטה וממשיך הרבי שם:

"בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני התנ"ך ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד משה רבינו, זה דבר ברור שזו אמת"[2].

  1. אגרות קודש, חי"א, אגרת ג'תה
  2. ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203