תהלים ע"א: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הוספת ערך)
 
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
{{חלונית
{{חלונית
| כותרת = תהילים עי"ן{{ש}}{{כתב קטן|לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד לְהַזְכִּיר}}
| כותרת = תהילים ע"א{{ש}}{{כתב קטן|בְּךָ ה' חָסִיתִי}}
| רוחב = 30%
| רוחב = 30%
| תוכן = <poem>
| תוכן = <poem>

גרסה אחרונה מ־09:49, 27 בפברואר 2023

תהילים ע"א
בְּךָ ה' חָסִיתִי

א: בְּךָ ה' חָסִיתִי; אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם.

ב: בְּצִדְקָתְךָ, תַּצִּילֵנִי וּתְפַלְּטֵנִי; הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ, וְהוֹשִׁיעֵנִי.

ג: הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹן לָבוֹא תָּמִיד, צִוִּיתָ לְהוֹשִׁיעֵנִי; כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה.

ד: אֱ-לֹהַי פַּלְּטֵנִי מִיַּד רָשָׁע; מִכַּף מְעַוֵּל וְחוֹמֵץ.

ה: כִּי אַתָּה תִקְוָתִי; אֲ-דֹנָי אֱ-לֹהִים, מִבְטַחִי מִנְּעוּרָי.

ו: עָלֶיךָ נִסְמַכְתִּי מִבֶּטֶן מִמְּעֵי אִמִּי, אַתָּה גוֹזִי; בְּךָ תְהִלָּתִי תָמִיד.

ז: כְּמוֹפֵת הָיִיתִי לְרַבִּים; וְאַתָּה מַחֲסִי עֹז.

ח: יִמָּלֵא פִי תְּהִלָּתֶךָ; כָּל הַיּוֹם תִּפְאַרְתֶּךָ.

ט: אַל תַּשְׁלִיכֵנִי לְעֵת זִקְנָה; כִּכְלוֹת כֹּחִי אַל תַּעַזְבֵנִי.

י: כִּי אָמְרוּ אוֹיְבַי לִי; וְשֹׁמְרֵי נַפְשִׁי, נוֹעֲצוּ יַחְדָּו.

יא: לֵאמֹר, אֱ-לֹהִים עֲזָבוֹ; רִדְפוּ וְתִפְשׂוּהוּ, כִּי אֵין מַצִּיל.

יב: אֱ-לֹהִים אַל תִּרְחַק מִמֶּנִּי; אֱ-לֹהַי, לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה.

יג: יֵבֹשׁוּ יִכְלוּ שֹׂטְנֵי נַפְשִׁי: יַעֲטוּ חֶרְפָּה וּכְלִמָּה מְבַקְשֵׁי רָעָתִי.

יד: וַאֲנִי תָּמִיד אֲיַחֵל; וְהוֹסַפְתִּי עַל כָּל תְּהִלָּתֶךָ.

טו: פִּי יְסַפֵּר צִדְקָתֶךָ כָּל-הַיּוֹם תְּשׁוּעָתֶךָ: כִּי לֹא יָדַעְתִּי סְפֹרוֹת.

טז: אָבוֹא בִּגְבֻרוֹת אֲ-דֹנָי ה': אַזְכִּיר צִדְקָתְךָ לְבַדֶּךָ.

יז: אֱ-לֹהִים לִמַּדְתַּנִי מִנְּעוּרָי; וְעַד הֵנָּה אַגִּיד נִפְלְאוֹתֶיךָ.

יח: וְגַם עַד זִקְנָה וְשֵׂיבָה - אֱ-לֹהִים אַל תַּעַזְבֵנִי; עַד אַגִּיד זְרוֹעֲךָ לְדוֹר; לְכָל יָבוֹא, גְּבוּרָתֶךָ.

יט: וְצִדְקָתְךָ אֱ-לֹהִים, עַד מָרוֹם; אֲשֶׁר עָשִׂיתָ גְדֹלוֹת; אֱ-לֹהִים מִי כָמוֹךָ.

כ: אֲשֶׁר הִרְאִיתַנִי צָרוֹת רַבּוֹת וְרָעוֹת; תָּשׁוּב תְּחַיֵּנִי, וּמִתְּהֹמוֹת הָאָרֶץ, תָּשׁוּב תַּעֲלֵנִי.

כא: תֶּרֶב גְּדֻלָּתִי; וְתִסֹּב תְּנַחֲמֵנִי.

כב: גַּם אֲנִי, אוֹדְךָ בִכְלִי נֶבֶל - אֲמִתְּךָ אֱ-לֹהָי; אֲזַמְּרָה לְךָ בְכִנּוֹר - קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל.

כג: תְּרַנֵּנָּה שְׂפָתַי, כִּי אֲזַמְּרָה לָּךְ; וְנַפְשִׁי, אֲשֶׁר פָּדִיתָ.

כד: גַּם לְשׁוֹנִי כָּל הַיּוֹם, תֶּהְגֶּה צִדְקָתֶךָ; כִּי בֹשׁוּ כִי-חָפְרוּ, מְבַקְשֵׁי רָעָתִי.

תהילים ע"א הוא המזמור ה-71 בספר תהילים.

על פי תקנת הבעל שם טוב לומר פרק אישי בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מכניסה לשנת הע"א ביום ההולדת ה-70, ועד ליום ההולדת ה-71.

תוכן המזמור ומחברו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתהילים אוהל יוסף יצחק מופיע בכותרת המזמור: "תפילה נוראה על שונאיו היאך הם רוצים להרגו ואמרו עליו שהוא חייב מיתה".

לפי חלק מהמפרשים, דוד חיבר מזמור זה ואת המזמור שלפניו בשעה שברח מפני בנו אבשלום[1], לכן לא מופיעה בפתיחת המזמור כותרת כגון 'למנצח מזמור לדוד' וכיוצא בזה.

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • מכף מעול וחומץ - גם הרע שבעולם, מקורו מהקדושה, ורק כשהוא יורד למעלה בהשתלשלות נעשה 'עץ הדעת טוב ורע', ובדוגמת החומץ שבמקורו הוא יין המועיל, רק שנעשה ממנו חומץ, ולכן נמשל גם היצר הרע לחומץ[2].
  • מכף מעוול וחומץ - 'חומץ' פירושו גזלן, והקליפות נקראות בשם גזלן כי עיקר קבלת החיות מאלוקות הוא על ידי עבודה, אך חיות הקליפות היא באופן של 'גזילה' מצד הקדושה, ולכן הם נקראים בשם 'מוות' כי מצד עצמם אין להם חיות[3].
  • אל תשליכני לעת זקנה - דיוק הלשון 'אל תשליכני' ולא 'אל תביאני' הוא מכיון שהאדם מצד גדרי העולם נמצא תחת השפעת הזמן הנתון לשינויים של עבר הווה ועתיד, והבקשה אינה רק שלא נבוא לזמן של זקנה, אלא שגם כאשר אדם צעיר, "אל תשליכני לעת", שהאדם לא יהיה נתון תחת ממשלת הזמן, אלא יהיה באופן של אלוקות שלמעלה מהזמן[4].
  • אל תשליכני לעת זקנה - מי שבבחינת 'נער' וקטנות, הוא בביטול וממילא הקב"ה מאיר בו בגלוי יותר, ואילו מי שבבחינת זקנה ושיבה, המציאות שלו גדולה יותר ולכן עלול להגיע למצב שהאלוקות מוסתרת ומרוחקת ממנו, וזוהי הבקשה 'אל תשליכני לעת זקנה', שמדבר אל ה' בלשון נוכח, שגם בעת 'זקנה' יהיה האדם פנים בפנים עם הקב"ה בעצמו[5].
  • לשוני כל היום תהגה צדקתך - התחלת המזמור היא 'בך השם חסיתי', באופן תמידי גם כאשר בגלוי נראה שהמצב לא כראוי, ועל ידי זה המנגדים מתבטלים עד שנהפכים לטוב, כך ש"כל היום תהגה צדקתך", אפילו אותם חלקים שבהתחלה הפריעו וכעת הם מתביישים ביחס הקודם שלהם[6].
  • אגיד זרועך לדור לכל יבוא גבורתך וצדקתך . . אשר עשית גדולות - דוד מפרט 'לדורות' את שלושת הקווים הכלליים בעבודת השם: גבורתך הוא קו השמאל שענינו העלאה מלמטה למעלה, בחינת התפילה, צדקתך הוא קו האמצע שענינו עשיית צדקה וחסד ובמובן רחב יותר - כללות המצוות שענינם לחבר מעלה ומטה, גדולתך הוא קו הימין, השפעה מלמעלה למטה, שענינו הוא בחינת התורה שמאירה את האדם אפילו אם הוא שרוי במצב של היפך הטהרה[7].

בניגוני חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – כמופת הייתי לרבים, בך ה' חסיתי, אבוא בגבורות, תרננה שפתי

לקראת יום הולדתו ה-70 של הרבי בי"א ניסן תשל"ב, התפשט באופן רחב יותר המנהג להתאים ניגון לפרק החדש של הרבי (לאחר שבשנתיים שקודם לכן נפוץ הניגון החדש רק במשך השנה ולא כהכנה אליו), ובאותה שנה הותאמו ארבעה ניגונים שונים על הפרק החדש של הרבי.

ר' שניאור זלמן וילשנסקי התאים את ניגון רמ"ח בספר הניגונים ('כאוהל הנמתח') למילים בפסוק ז' "כמופת הייתי לרבים ואתה מחסי עוז".

חסיד אחר התאים את ניגון שי"ב למילים 'תרננה שפתי כי אזמרה לך'.

החזן ר' משה טלישבסקי התאים את ניגון שי"ג למילים: "בך ה' חסיתי אל אבושה לעולם".

חסיד נוסף התאים את ניגון שי"ד למילים "אָבוֹא בִּגְבֻרוֹת ה' אֶלוֹקִים אַזְכִּיר צִדְקָתְךָ לְבַדֶּךָ".

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


מזמורי ספר תהלים
א'ב'ג'ד'ה'ו'ז'ח'ט'י'י"אי"בי"גי"דט"וט"זי"זי"חי"טכ'כ"אכ"בכ"גכ"דכ"הכ"וכ"זכ"חכ"טל'ל"אל"בל"גל"דל"הל"ול"זל"חל"טמ'מ"אמ"במ"גמ"דמ"המ"ומ"זמ"חמ"טנ'נ"אנ"בנ"גנ"דנ"הנ"ונ"זנ"חנ"טס'ס"אס"בס"גס"דס"הס"וס"זס"חס"טע'ע"אע"בע"גע"דע"הע"וע"זע"חע"טפ'פ"אפ"בפ"גפ"דפ"הפ"ופ"זפ"חפ"טצ'צ"אצ"בצ"גצ"דצ"הצ"וצ"זצ"חצ"טק'ק"אק"בק"גק"דק"הק"וק"זק"חק"טק"יקי"אקי"בקי"גקי"דקט"וקט"זקי"זקי"חקי"טק"כקכ"אקכ"בקכ"גקכ"דקכ"הקכ"וקכ"זקכ"חקכ"טק"לקל"אקל"בקל"גקל"דקל"הקל"וקל"זקל"חקל"טק"מקמ"אקמ"בקמ"גקמ"דקמ"הקמ"וקמ"זקמ"חקמ"טק"נ

הערות שוליים

  1. ולכן כתוב "אל תשליכני לעת זקנה", כי הבריחה מאבשלום היתה לעת זקנתו.
  2. ספר המאמרים תרכ"ז עמוד רמ. גם עמוד שלט.
  3. תורת מנחם חלק כ' עמוד 187.
  4. לקוטי שיחות חלק ז' עמוד 230.
  5. ספר המאמרים תרל"D חלק א' עמוד מז.
  6. אגרות קודש חלק כ"ח עמוד קע.
  7. תהלות מנחם.