112
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 167: | שורה 167: | ||
כשנשאלו הבחורים על ידי הרבי באיזה כתובת נמצא הבית, ענו שאין כתובות בליובאוויטש. שאלם הרבי "איך קוראים לבית?" וענו מיד 'בית שניאורסאהן', מאז קרא הרבי לבית בשם זה. גם תושבי העיירה הגויים, החלו לקרוא כך לבית - ברוסית - 'דום שניאורסונא'. בכ"א חשון תש"ע הושלמו השיפוצים של הבית, והוא משמש כיום כבית הכנסת אורחים ליהודים הפוקדים את העיירה, וכמוזיאון למורשת חסידות חב"ד, ישיבת תומכי תמימים, ותולדות העיירה. | כשנשאלו הבחורים על ידי הרבי באיזה כתובת נמצא הבית, ענו שאין כתובות בליובאוויטש. שאלם הרבי "איך קוראים לבית?" וענו מיד 'בית שניאורסאהן', מאז קרא הרבי לבית בשם זה. גם תושבי העיירה הגויים, החלו לקרוא כך לבית - ברוסית - 'דום שניאורסונא'. בכ"א חשון תש"ע הושלמו השיפוצים של הבית, והוא משמש כיום כבית הכנסת אורחים ליהודים הפוקדים את העיירה, וכמוזיאון למורשת חסידות חב"ד, ישיבת תומכי תמימים, ותולדות העיירה. | ||
==מדברי רבותינו נשיאינו== | ==מדברי רבותינו נשיאינו אודות העיירה== | ||
*'''מספר הזכרונות:''' "בהזדמנות מסוימת אמר אדמו"ר בעל ה"צמח צדק": "ליובאוויטש" מבוססת על אהבה. בגמרא ישנה מחלוקת: "שמא - מילתא היא, או לאו מילתא היא" (השם מהווה דבר לעצמו או לא). רבי מאיר סובר: "שמא מילתא היא", הוא היה מדייק בשם (כפי שהגמרא מספרת על איש ששמו היה בידור, ורבי מאיר אמר ששם זה רומז להתנהגות בלתי ראויה, ככתוב: כי דור תהפוכות המה). מייסד הישוב "ליובאוויטש" נקרא בשם רבי מאיר בעל צדקה וחסד , ובהתנהגותו השרה על המקום רוח אהבה, "שמא - מילתא היא". נאמר גם:"וכל אשר יקרא לו האדם, נפש חיה, הוא שמו", כי חיותו של הנברא באה באמצעות ה"צינור" של השם הנכון. "ליובאוויטש" היא "צנור" לאהבה חסידית ולידידות. על האדם לרחם על עצמו ועל הזולת, ואיש את רעהו יעזור לשפר את המדות הטובות ואת דרכי עבודת ה׳ עפ"י תורת החסידות. עד כאן דברי בעל ה"צמח צדק". אין, איפוא, פלא בכך ש"חב"ד" ו"ליובאוויטש" נעשו שמות נרדפים, שהפרו זה את זה והשפיעו זה על זה". | |||
[[קובץ:מוזיאון ליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מוזיאון ליובאוויטש]] | [[קובץ:מוזיאון ליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מוזיאון ליובאוויטש]] |
עריכות