דבר מלכות ערב פסח (ב'): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ציטוט צף|בהשגחה פרטית, יצאה בימים אלו החלטה מספר 104– גימטריא צד"י – מבית הנבחרים של מדינה זו (באי-הכח של המדינה כולה), שיש להם הכח דדינא דמלכותא דינא – בקשר לקביעת יום "עשתי עשר יום" לחודש ניסן דשנה זו כיום מיועד במיוחד לחיזוק חינוך הטוב וכיו"ב. – יסודות בישוב העולם עבור כל תושבי המדינה וכל תושבי העולם –
ולעשות זאת עד באופן ד"צדיק", להגיע גם בחוצה שאין חוצה ממנה.|אות ט"ז}}
'''דבר מלכות ערב פסח''' הינו [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בערב פסח אחרי מנחה, [[י"ד ניסן]] [[תנש"א]].
'''דבר מלכות ערב פסח''' הינו [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] בערב פסח אחרי מנחה, [[י"ד ניסן]] [[תנש"א]].


שורה 6: שורה 4:


==תוכן השיחה==
==תוכן השיחה==
המעלה המיוחדת בקביעות שנת תנש"א - שפסח חל בשבת (בפ' שמיני, שמתברכת משבת הגדול) - שב' המעלות מתחברים: הדרגא שלמעלה מהעולם (פסח, מלשון "דילוג ופסיחה") נמשכת{{הערה|ומפעפעת.}} וחודרת בשלימות העולם (שבת, שמביאה "מנוחה") עד שהופכת ומשנה את טבע העולם וגדריו, שזה מורה על המשכת הבלי גבול בגבול.
והענין בזה בעבודת האדם:
שנוסף על העילוי והשלימות דעבודת הצדיקים, באופן ישר ומסודר "תמידין כסדרם" שזהו שלימות שמצד גדרי הבריאה{{הערה|שבת.}}, נתווסף בעבודה גם השלימות דעבודת התשובה, באופן של הוספה ודילוג לגבי סדר הבריאה, "מוספין כהלכתם" שלמעלה מגדרי הבריאה{{הערה|פסח.}}, שיהיה בגאולה.
והתוכן הפנימי בעבודה המיוחדת בערב פסח:
"קרבן פסח" מורה על הקירוב להקב"ה באופן של דילוג ופסיחה, ו"סדר" קרבן פסח הוא, שהדילוג וקפיצה בעילוי אחר עילוי - נעשה סדר קבוע ותמידי בעבודתו, עד ש"אם הפסח נמצא טריפה - לא עלה לו עד שמביא אחר". היינו, שגם כאשר מגיע למסקנה שביחס למעמדו ומצבו האמיתי אין עבודתו נחשבת לעלייה - צריך להתקרב לקב"ה באופן אחר לגמרי, שלא בערך כלל לגבי עבודתו הקודמת, למעליותא{{הערה|עבודת התשובה, להפוך את ה"אחר" לקדושה.}} ובפרט ע"י ההוספה במצוות הצדקה, ו"המברך מתברך בברכתו של הקב"ה", כל הנ"ל לא יתקיים רק במחשבה או בדיבור ("ונשלמה פרים שפתינו") אלא יחדור בעולם המעשה בפועל, עי"ז שתיכף ומיד ממש נעשית הגאולה, ואז נקריב את הפסח כפשוטו ממש, ונעלה לרגל לבית המקדש השלישי.


== אור לי"ד ניסן, לאחר מכירת חמץ ==
== אור לי"ד ניסן, לאחר מכירת חמץ ==

גרסה מ־20:32, 22 בספטמבר 2022

דבר מלכות ערב פסח הינו שיחה שאמר הרבי בערב פסח אחרי מנחה, י"ד ניסן תנש"א.

שיחה זו הם חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

תוכן השיחה

המעלה המיוחדת בקביעות שנת תנש"א - שפסח חל בשבת (בפ' שמיני, שמתברכת משבת הגדול) - שב' המעלות מתחברים: הדרגא שלמעלה מהעולם (פסח, מלשון "דילוג ופסיחה") נמשכת[1] וחודרת בשלימות העולם (שבת, שמביאה "מנוחה") עד שהופכת ומשנה את טבע העולם וגדריו, שזה מורה על המשכת הבלי גבול בגבול.

והענין בזה בעבודת האדם:

שנוסף על העילוי והשלימות דעבודת הצדיקים, באופן ישר ומסודר "תמידין כסדרם" שזהו שלימות שמצד גדרי הבריאה[2], נתווסף בעבודה גם השלימות דעבודת התשובה, באופן של הוספה ודילוג לגבי סדר הבריאה, "מוספין כהלכתם" שלמעלה מגדרי הבריאה[3], שיהיה בגאולה.

והתוכן הפנימי בעבודה המיוחדת בערב פסח:

"קרבן פסח" מורה על הקירוב להקב"ה באופן של דילוג ופסיחה, ו"סדר" קרבן פסח הוא, שהדילוג וקפיצה בעילוי אחר עילוי - נעשה סדר קבוע ותמידי בעבודתו, עד ש"אם הפסח נמצא טריפה - לא עלה לו עד שמביא אחר". היינו, שגם כאשר מגיע למסקנה שביחס למעמדו ומצבו האמיתי אין עבודתו נחשבת לעלייה - צריך להתקרב לקב"ה באופן אחר לגמרי, שלא בערך כלל לגבי עבודתו הקודמת, למעליותא[4] ובפרט ע"י ההוספה במצוות הצדקה, ו"המברך מתברך בברכתו של הקב"ה", כל הנ"ל לא יתקיים רק במחשבה או בדיבור ("ונשלמה פרים שפתינו") אלא יחדור בעולם המעשה בפועל, עי"ז שתיכף ומיד ממש נעשית הגאולה, ואז נקריב את הפסח כפשוטו ממש, ונעלה לרגל לבית המקדש השלישי.

אור לי"ד ניסן, לאחר מכירת חמץ

בנוסף הגיה הרבי את רשימות הדברים של דברי הרבי, לאחר מכירת חמץ באור לי"ד ניסן.

תוכן השיחה

בשיחה מברך הרבי את החסידים שיזכו להמשיך את כל הברכות דחג הפסח באופן תמידי כמו הטל שאינו נעצר, וכך יהיו כל הברכות וההמשכות בטוב הנראה והנגלה לכלל ישראל (באופן שלא נעצר) ועד לברכת הגאולה האמיתית והשלימה, גאולה שאין אחריה גלות, שתיכף ומיד ישמע קול השופר דמשיח, ואת אליהו הנביא מבשר הגאולה.

ובפרט לפי קביעות שנת תנש"א "אראנו נפלאות" (שבה גם מעלת ה"חזקה" - שראש השנה וחג הסוכות ושמחת תורה היו ג' ימים רצופים של קודש), ולסיום מברך הרבי שמהדיבור בכל זה יומשך ויבוא המעשה בפועל תיכף ומיד נזכה להקריב קרבן פסח בבית המקדש השלישי בגאולה השלימה.


קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. ומפעפעת.
  2. שבת.
  3. פסח.
  4. עבודת התשובה, להפוך את ה"אחר" לקדושה.