נפש בהמית: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''[[נפש]] [[בהמה|הבהמית]]''' הינו כינוי לנפש שמצד ה[[קליפה]] שב[[יהודי]]. בלשון חז"ל [[יצר הרע]]. נפש זו מלובשת ב[[דם]] ה[[אדם]] ומחיה את ה[[גוף]]. מנפש זו מגיעים כל ה[[מידות]] ה[[רע]]ות מארבע יסודות רעים שבה.
'''[[נפש]] [[בהמה|הבהמית]]''' הינו כינוי לנפש שמצד ה[[קליפה]] שב[[יהודי]]. בלשון חז"ל [[יצר הרע]]. נפש זו מלובשת ב[[דם]] ה[[אדם]] ומחיה את ה[[גוף]]. מנפש זו מגיעים כל ה[[מידות]] ה[[רע]]ות מארבע יסודות רעים שבה.
המיוחד בנפש זו שמעורב בה גם טוב, כיון שנפש זו אצל יהודי היא מסוד עץ הדעת, שמעורב שם ה[[טוב]] עם הרע. לנפש זו עשרה כוחות כנגד [[עשר ספירות]], במקביל וכנגד עשרה כוחות של [[הנפש האלוקית]]. עיקר עבודתו הרוחנית של יהודי, לגבור על רצונותיה של נפש זו ועוד למעלה מזה, להשתמש בכוחותיה לטוב. ועד להפיכה מוחלטת של כוחותיה - שזה נעשה ע"י ה[[צדיק]]ים. עם הנפש קיימות [[נפש אלוקית]] ו[[נפש טבעית]] - שכלית.
המיוחד בנפש זו שמעורב בה גם טוב, כיון שנפש זו אצל יהודי מקורה מ[[קליפת נוגה]] והיא מסוד עץ הדעת, שמעורב שם ה[[טוב]] עם הרע. לנפש זו עשרה כוחות כנגד [[עשר ספירות]], במקביל וכנגד עשרה כוחות של [[הנפש האלוקית]]. עיקר עבודתו הרוחנית של יהודי, לגבור על רצונותיה של נפש זו ועוד למעלה מזה, להשתמש בכוחותיה לטוב. ועד להפיכה מוחלטת של כוחותיה - שזה נעשה ע"י ה[[צדיק]]ים. עם הנפש קיימות [[נפש אלוקית]] ו[[נפש טבעית]] - שכלית.


==יסודותיה ==
==יסודותיה ==


התניא בפרק ראשון מספר שבנפש הבהמית יש ארבעה יסודות. וכידוע שהיא כנוייה 'יצר הרע' והיא השורש לכל המידות הרעות, והמידות הרעות נמשכות מהיסודות.
ה[[תניא]] [[תניא - פרק א'|בפרק הראשון]] מספר שבנפש הבהמית יש ארבעה יסודות. וכידוע שהיא מכונה 'יצר הרע' והיא השורש לכל המידות הרעות.


*'''[[אש]]''' - כעס וגאווה - מסבירה התניא שכמו שאש היא רוצה להגיע למעלה כל הזמן (ל' התניא: "שניגבה למעלה") כמו כעס שנובע שמתי שהאדם כועס הוא מרגיש שפגעו בכבודו הגבוהה והרם והנישא וכו' ופשוט רוצה להגיע למעלה כמו אש. והגאווה מובנת מאליו.
המידות הרעות נמשכות מהיסודות:
 
*'''[[אש]]''' - כעס וגאווה - מסביר התניא שכמו שאש רוצה להגיע למעלה כל הזמן ככה הכעס נובע מזה שהאדם מרגיש שפגעו בכבודו וכדומה ופשוט רוצה להגיע למעלה כמו אש. והגאווה מובן מאליו.


*'''[[מים]]''' -  תאוות ותענוגים - בגלל שרוב התענוגים גדלים וניזוים ממים.
*'''[[מים]]''' -  תאוות ותענוגים - בגלל שרוב התענוגים גדלים וניזוים ממים.

גרסה מ־01:30, 2 במרץ 2010

נפש הבהמית הינו כינוי לנפש שמצד הקליפה שביהודי. בלשון חז"ל יצר הרע. נפש זו מלובשת בדם האדם ומחיה את הגוף. מנפש זו מגיעים כל המידות הרעות מארבע יסודות רעים שבה. המיוחד בנפש זו שמעורב בה גם טוב, כיון שנפש זו אצל יהודי מקורה מקליפת נוגה והיא מסוד עץ הדעת, שמעורב שם הטוב עם הרע. לנפש זו עשרה כוחות כנגד עשר ספירות, במקביל וכנגד עשרה כוחות של הנפש האלוקית. עיקר עבודתו הרוחנית של יהודי, לגבור על רצונותיה של נפש זו ועוד למעלה מזה, להשתמש בכוחותיה לטוב. ועד להפיכה מוחלטת של כוחותיה - שזה נעשה ע"י הצדיקים. עם הנפש קיימות נפש אלוקית ונפש טבעית - שכלית.

יסודותיה

התניא בפרק הראשון מספר שבנפש הבהמית יש ארבעה יסודות. וכידוע שהיא מכונה 'יצר הרע' והיא השורש לכל המידות הרעות.

המידות הרעות נמשכות מהיסודות:

  • אש - כעס וגאווה - מסביר התניא שכמו שאש רוצה להגיע למעלה כל הזמן ככה הכעס נובע מזה שהאדם מרגיש שפגעו בכבודו וכדומה ופשוט רוצה להגיע למעלה כמו אש. והגאווה מובן מאליו.
  • מים - תאוות ותענוגים - בגלל שרוב התענוגים גדלים וניזוים ממים.
  • רוח - הוללות, וליצנות והתפארות ודברים בטלים - מהסיבה שרוח זה דבר חולף ולא ממשי. אי אפשר לתפוס אותה כמו שאפשר מים או כל חומר.
  • עפר - עצלות ועצבות - העפר, תכונתו כבדות ושקעון באדמה.

מרכיביה

אדמו"ר הזקן מציין שגם המידות הטובות שאצל יהודי; רחמנות וגמילות חסדים, באות מהנפש הבהמית. כי אצל עם ישראל הנפש הבהמית מקורה מקליפה נוגה שיש בה גם כן טוב והיא מסוד עץ הדעת וטוב ורע[1]. אך שורש נפשם של הגויים אינה מקליפת נוגה, אלא משלוש קליפות הטמאות.

ראו גם

הערות שוליים