קליפות דאצילות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "'''קליפות דאצילות הן קליפות שתוכן טוב וחיצוניותן רע''' ==עניינן== תוכנן הפנימי של קליפות אל...")
 
מ (הגהה)
שורה 1: שורה 1:
'''קליפות דאצילות הן קליפות שתוכן טוב וחיצוניותן רע'''
'''קליפות דאצילות''' הן [[קליפה|קליפות]] של [[עולם האצילות]] שתוכנן [[טוב]] ו[[חיצוניות (בחסידות)|חיצוניות]]ן [[רע]].


==עניינן==
==עניינן==
תוכנן הפנימי של קליפות אלו קדוש בתכלית בלי תערובת רע כלל - אבל בחיצוניותן הן נראות ישות, פירוד ורע{{הערה|ראה ד"ה ויחלום והנה סולם מוצב ארצה תשכ"ה.}}.
תוכנן ה[[פנימיות (בחסידות)|פנימי]] של קליפות אלו קדוש בתכלית בלי תערובת רע כלל - אבל בחיצוניותן הן נראות [[ישות]], פירוד ורע{{הערה|ראה ד"ה ויחלום והנה סולם מוצב ארצה תשכ"ה.}}.
ומכיוון שזהו ההבדל בין עולם האצילות לעולמות בריאה יצירה ועשיה (שהוא אלוקות ממש{{הערה|ואין בו "רע" כלל}} והם עולמות הפירוד והישות{{הערה|ונבדלים זה מזה רק '''בכמות''' הרע שבהם}}) לכן מצד חיצוניותן הן נקראות "קליפות" אך מצד פנימיותן הן נקראות "אצילות".


==מקומן==
ומכיוון שזהו ההבדל בין עולם האצילות לעולמות [[בריאה יצירה עשיה|בריאה יצירה ועשיה]] (שהוא אלוקות ממש{{הערה|ואין בו "רע" כלל}} והם עולמות הפירוד והישות{{הערה|ונבדלים זה מזה רק '''בכמות''' הרע שבהם}}) לכן מצד חיצוניותן הן נקראות "קליפות" אך מצד פנימיותן הן נקראות "אצילות".
מכיוון שבאצילות אין שום נתינת מקום ל"רע" כלל (ועליו נאמר "לא יגורך רע"{{הערה|תהילים מ"ג ה'.}}) מובן שמקומן של קליפות אלו לא באצילות, ואף לא בהיכל קודש הקודשים דבריאה{{הערה|ע"ח שער מ"ח פרק ב'. וראה שם, שהוא ה"כסא" עליו נאמר ועל הכסא דמות כמראה אדם, דהיינו - שדרגת האצילות מאירה בו בגילוי}} אלא רק בדרגות התחתונות יותר של עולם הבריאה.
 
אך למרות זאת הן נקראות קליפות "דאצילות" ולא "דבריאה", כי הקליפות השייכות לבריאה גם תוכן אינו טוב בתכלית - מה שאין כן קליפות דאצילות תוכן קודש '''גמור''' וטוב '''בתכלית''' "לשם שמיים".


==הדוגמא בחסידות==
על פי הנ"ל תובן הדוגמא המובאת בחסידות לקליפות אלו "שטן ופנינה לשם שמיים נתכוונו".
על פי הנ"ל תובן הדוגמא המובאת בחסידות לקליפות אלו "שטן ופנינה לשם שמיים נתכוונו".


הגמרא{{הערה|בבא בתרא ט"ז.}} מספרת שכוונת השטן בקטרוגו על איוב הייתה שלא תשתכח רחמנותו של אברהם אבינו עקב מעשיו הטובים של איוב. דהיינו, כוונתו הייתה לשם שמיים בתכלית ולזכות בני ישראל, אבל מעשיו בפועל היו עניין של קטרוג ורע.
הגמרא{{הערה|בבא בתרא ט"ז.}} מספרת שכוונת השטן בקטרוגו על איוב הייתה שלא תשתכח רחמנותו של אברהם אבינו עקב מעשיו הטובים של איוב. דהיינו, כוונתו הייתה לשם שמיים בתכלית ולזכות בני ישראל, אבל מעשיו בפועל היו עניין של קטרוג ורע.


==מקומן==
מכיוון שבאצילות אין שום נתינת מקום ל"רע" כלל (ועליו נאמר "לא יגורך רע"{{הערה|תהילים מ"ג ה'.}}) מובן שמקומן של קליפות אלו לא באצילות, ואף לא בהיכל קודש הקודשים דבריאה{{הערה|ע"ח שער מ"ח פרק ב'. וראה שם, שהוא ה"כסא" עליו נאמר ועל הכסא דמות כמראה אדם, דהיינו - שדרגת האצילות מאירה בו בגילוי}} אלא רק בדרגות התחתונות יותר של עולם הבריאה.
אך למרות זאת הן נקראות קליפות "דאצילות" ולא "דבריאה", כי הקליפות השייכות לבריאה גם תוכן אינו טוב בתכלית - מה שאין כן קליפות דאצילות תוכן קודש '''גמור''' וטוב '''בתכלית''' "לשם שמיים".


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קליפות]]

גרסה מ־02:39, 7 בנובמבר 2021

קליפות דאצילות הן קליפות של עולם האצילות שתוכנן טוב וחיצוניותן רע.

עניינן

תוכנן הפנימי של קליפות אלו קדוש בתכלית בלי תערובת רע כלל - אבל בחיצוניותן הן נראות ישות, פירוד ורע[1].

ומכיוון שזהו ההבדל בין עולם האצילות לעולמות בריאה יצירה ועשיה (שהוא אלוקות ממש[2] והם עולמות הפירוד והישות[3]) לכן מצד חיצוניותן הן נקראות "קליפות" אך מצד פנימיותן הן נקראות "אצילות".

על פי הנ"ל תובן הדוגמא המובאת בחסידות לקליפות אלו "שטן ופנינה לשם שמיים נתכוונו".

הגמרא[4] מספרת שכוונת השטן בקטרוגו על איוב הייתה שלא תשתכח רחמנותו של אברהם אבינו עקב מעשיו הטובים של איוב. דהיינו, כוונתו הייתה לשם שמיים בתכלית ולזכות בני ישראל, אבל מעשיו בפועל היו עניין של קטרוג ורע.

מקומן

מכיוון שבאצילות אין שום נתינת מקום ל"רע" כלל (ועליו נאמר "לא יגורך רע"[5]) מובן שמקומן של קליפות אלו לא באצילות, ואף לא בהיכל קודש הקודשים דבריאה[6] אלא רק בדרגות התחתונות יותר של עולם הבריאה.

אך למרות זאת הן נקראות קליפות "דאצילות" ולא "דבריאה", כי הקליפות השייכות לבריאה גם תוכן אינו טוב בתכלית - מה שאין כן קליפות דאצילות תוכן קודש גמור וטוב בתכלית "לשם שמיים".

הערות שוליים

  1. ראה ד"ה ויחלום והנה סולם מוצב ארצה תשכ"ה.
  2. ואין בו "רע" כלל
  3. ונבדלים זה מזה רק בכמות הרע שבהם
  4. בבא בתרא ט"ז.
  5. תהילים מ"ג ה'.
  6. ע"ח שער מ"ח פרק ב'. וראה שם, שהוא ה"כסא" עליו נאמר ועל הכסא דמות כמראה אדם, דהיינו - שדרגת האצילות מאירה בו בגילוי