ההלכה בימות המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
{{ערך מורחב|מצוות בטלות לעתיד לבוא}}
{{ערך מורחב|מצוות בטלות לעתיד לבוא}}
==קביעת ההלכה==
==קביעת ההלכה==
בימות המשיח ההלכה תפסק כ[[בית שמאי]] הנוטים בדרך כלל להחמיר ולא כ[[בית הלל]] הנוטים להקל. בכתבי ה[[אריז"ל]] נכתב שהסיבה לכך היא מכיוון שורש נשמתם של בית שמאי הוא ממידת ה[[גבורה]] ובית הלל מ[[מידת החסד]], ומכיוון ב[[גלות]] החסדים גוברים על הגבורות, לכך נפסקה ההלכה כבית הלל, אולם לעתיד לבוא כאשר הגבורות יתגברו על החסדים, ההלכה תפסק כבית שמאי{{הערה|עמודים שבעה, עמוד ד', דרוש כ"א.}}. סיבה נוספת המצוינת בכתבי ה[[חסידות]] היא, מכיוון שמידת בית שמאי היא למעלה מ[[העולם]], ולכן בזמן הגלות, כיוון שהעולם לא יכול להכיל את מידת בית משאי, ההלכה היא כבית הלל, אולם בימות המשיח, שהעולם ישתנה, ההלכה תהיה כבית שמאי{{הערה|"תוס' חדשים", ריש [[פרקי אבות]], בשם רבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]].}}.
בימות המשיח ההלכה תפסק כ[[בית שמאי]] הנוטים בדרך כלל להחמיר ולא כ[[בית הלל]] הנוטים להקל. בכתבי ה[[אריז"ל]] נכתב שהסיבה לכך היא מכיוון שורש נשמתם של בית שמאי הוא ממידת ה[[גבורה]] ובית הלל מ[[מידת החסד]], ומכיוון ב[[גלות]] החסדים גוברים על הגבורות, לכך נפסקה ההלכה כבית הלל, אולם לעתיד לבוא כאשר הגבורות יתגברו על החסדים, ההלכה תפסק כבית שמאי{{הערה|עמודים שבעה, עמוד ד', דרוש כ"א.}}. סיבה נוספת המצוינת בכתבי ה[[חסידות]] היא, שמכיוון שמידת בית שמאי היא למעלה מ[[העולם]], ולכן בזמן הגלות, כיוון שהעולם לא יכול להכיל את מידת בית משאי, ההלכה היא כבית הלל, אולם בימות המשיח, שהעולם ישתנה, ההלכה תהיה כבית שמאי{{הערה|"תוס' חדשים", ריש [[פרקי אבות]], בשם רבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]].}}. יש שטוענים, שבימות המשיח ההלכה תקבע כבית שמאי רק במקרה שבו הם מחמירים, ולא בכל מצב{{הערה|שו"ת ויצבר יוסף, סימן מ"ה.}}.
 
[[הרבי]] באחת משיחותיו [[פלפול|התפלפל]], האם כאשר [[משיח]] יבוא ב[[חנוכה]], האם ההלכה תשתנה מיד כבית שמאי, ויצטרכו להדליק כדעת בית שמאי{{הערה|[[תורת מנחם]], חלק ב', עמ' 33.}}. במקום אחר ציין הרבי שבימות המשיח ינהגו בחנוכה כבית הלל{{הערה|[[דבר מלכות וישלח]].}}.
 
במקומות אחרים מובא, שלעתיד לבוא תקבע גם ההלכה כ[[רבי מאיר]]{{הערה|מדרש פנחס, דף י', א', אות נ"ג.}} ו[[רשב"י]]{{הערה|ויקהל משה, דף מ"ב.}}, וזאת בשונה מזמן ה[[גלות]] שבו אין הלכה כמותם.
==עיר מקלט==
==עיר מקלט==
{{ערך מורחב|עיר מקלט}}
{{ערך מורחב|עיר מקלט}}

גרסה מ־13:52, 5 בנובמבר 2021

ביטול המצוות

ערך מורחב – מצוות בטלות לעתיד לבוא

קביעת ההלכה

בימות המשיח ההלכה תפסק כבית שמאי הנוטים בדרך כלל להחמיר ולא כבית הלל הנוטים להקל. בכתבי האריז"ל נכתב שהסיבה לכך היא מכיוון שורש נשמתם של בית שמאי הוא ממידת הגבורה ובית הלל ממידת החסד, ומכיוון בגלות החסדים גוברים על הגבורות, לכך נפסקה ההלכה כבית הלל, אולם לעתיד לבוא כאשר הגבורות יתגברו על החסדים, ההלכה תפסק כבית שמאי[1]. סיבה נוספת המצוינת בכתבי החסידות היא, שמכיוון שמידת בית שמאי היא למעלה מהעולם, ולכן בזמן הגלות, כיוון שהעולם לא יכול להכיל את מידת בית משאי, ההלכה היא כבית הלל, אולם בימות המשיח, שהעולם ישתנה, ההלכה תהיה כבית שמאי[2]. יש שטוענים, שבימות המשיח ההלכה תקבע כבית שמאי רק במקרה שבו הם מחמירים, ולא בכל מצב[3].

הרבי באחת משיחותיו התפלפל, האם כאשר משיח יבוא בחנוכה, האם ההלכה תשתנה מיד כבית שמאי, ויצטרכו להדליק כדעת בית שמאי[4]. במקום אחר ציין הרבי שבימות המשיח ינהגו בחנוכה כבית הלל[5].

במקומות אחרים מובא, שלעתיד לבוא תקבע גם ההלכה כרבי מאיר[6] ורשב"י[7], וזאת בשונה מזמן הגלות שבו אין הלכה כמותם.

עיר מקלט

ערך מורחב – עיר מקלט

ראו גם

הערות שוליים

  1. עמודים שבעה, עמוד ד', דרוש כ"א.
  2. "תוס' חדשים", ריש פרקי אבות, בשם רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
  3. שו"ת ויצבר יוסף, סימן מ"ה.
  4. תורת מנחם, חלק ב', עמ' 33.
  5. דבר מלכות וישלח.
  6. מדרש פנחס, דף י', א', אות נ"ג.
  7. ויקהל משה, דף מ"ב.