תהלים ל': הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 33: | שורה 33: | ||
{{ציטוט|תוכן=שוועתי אליך ותרפאני{{הערה|פסוק ג.}}}} מסופר שבצעירותו של [[אדמו"ר האמצעי]] שמעו אותו מתעכב על מילים אלו, לאחר התפילה שאלוהו כיצד ייתכן שהוא מבקש "גוף חזק" והרי זה יכול להפריע לעבודת ה'. וענה: ש"תרפאני" זה גם לשון רפואה וגם לשון רפוי, והוא התכוון לכך שה' ירפה ויחליש את הנפש הבהמית. | {{ציטוט|תוכן=שוועתי אליך ותרפאני{{הערה|פסוק ג.}}}} מסופר שבצעירותו של [[אדמו"ר האמצעי]] שמעו אותו מתעכב על מילים אלו, לאחר התפילה שאלוהו כיצד ייתכן שהוא מבקש "גוף חזק" והרי זה יכול להפריע לעבודת ה'. וענה: ש"תרפאני" זה גם לשון רפואה וגם לשון רפוי, והוא התכוון לכך שה' ירפה ויחליש את הנפש הבהמית. | ||
על המילה במזמור "דיליתני" מביא אדמוה"ז<ref>לקו"ת ברכה צח' עמ' ד</ref> 3 פירושים ע"מ להסביר את מעלת ישראל על המלאכים:1) "מלשון התרוממות והתנשאות" שהנשמה יותר גבוהה מהמלאכים כי היא מפנימיות הכלים והמלאכים מחיצוניות הכלים. 2) "מלשון דלות ועניות" שלנשמה אין לבוש שמגביל אותה כמו שיש למלאכים. 3) "מלשון שאיבה" שהנשמה נשאבה ממקור התורה ולכן היא שייכת לקבל את התורה יותר מהמלאכים. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{מזמורי ספר התהלים}} | {{מזמורי ספר התהלים}} |
גרסה מ־19:56, 5 באוקטובר 2021
מזמור שיר חנוכת הבית
|
---|
אמִזְמוֹר שִׁיר־חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד׃ |
תהלים, פרק ל |
תהלים פרק ל' הוא פרק בתהלים בו אומר דוד המלך מזמור מיוחד עבור חנוכת בית המקדש[1]. כמו כן פרק ל' משמש גם כקטע בתפילה הנאמר לאחר הודו, ולפני ברוך שאמר. בסולם התפילה המזמור נמצא בעולם העשייה.
תוכן המזמור
המזמור מדבר על שירה שאמר דוד המלך כשחנך בית, ישנה מחלוקת האם מדובר בבניין ביתו הפרטי[2] או שאמר זאת על מנת שיאמרו אותו בחנוכת בית המקדש הראשון שבנה שלמה בנו[3], וישנם הסבורים שמדובר במשל בלבד[4].
בחסידות
ארוממך ה' כי דליתני ולא שמחת אויבי לי[5]
אדמו"ר הזקן מבאר[6] שדוד המלך אמר זאת בכדי לסנגר על עם ישראל מפני קטרוגי המלאכים.
אף שבתחילה הם טענו לפני ה' בימי ההכנה למתן תורה - "מה אנוש כי תזכרנו"[7], (מדוע אתה נותן את התורה לבשר ודם? תזכור אותנו ותתן אותה לנו!) כאשר בני ישראל אמרו נעשה ונשמע - הסכימו המלאכים שמגיע להם לקבל את התורה[8].
אולם לאחר חטא העגל חזרה טענתם של המלאכים שבישראל שולט היצר הרע. ועל זה אמר דוד המלך במזמור שאמר לכבוד חנוכת המקדש "ולא שמחת אויבי לי", שהטענה של המלאכים הייתה שבני ישראל לקחו את הזהב ועשו ממנו עגל ופסל המנוגד לאלוקים, אך עכשיו בני ישראל לוקחים את הזהב ובונים ממנו משכן לה', ולכן שלא יקשיב לטענתם של המלאכים שהרי בזהב המקדש כפרו על זהב העגל.
שוועתי אליך ותרפאני[9]
מסופר שבצעירותו של אדמו"ר האמצעי שמעו אותו מתעכב על מילים אלו, לאחר התפילה שאלוהו כיצד ייתכן שהוא מבקש "גוף חזק" והרי זה יכול להפריע לעבודת ה'. וענה: ש"תרפאני" זה גם לשון רפואה וגם לשון רפוי, והוא התכוון לכך שה' ירפה ויחליש את הנפש הבהמית.
על המילה במזמור "דיליתני" מביא אדמוה"ז[10] 3 פירושים ע"מ להסביר את מעלת ישראל על המלאכים:1) "מלשון התרוממות והתנשאות" שהנשמה יותר גבוהה מהמלאכים כי היא מפנימיות הכלים והמלאכים מחיצוניות הכלים. 2) "מלשון דלות ועניות" שלנשמה אין לבוש שמגביל אותה כמו שיש למלאכים. 3) "מלשון שאיבה" שהנשמה נשאבה ממקור התורה ולכן היא שייכת לקבל את התורה יותר מהמלאכים.
הערות שוליים
מזמורי ספר תהלים | |
---|---|
|