דבר מלכות לך לך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}")
(הרחבה בהמשך בל"נ)
שורה 5: שורה 5:
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==סיכום==
==השיחה בקצרה==
*'''אות א'.''' [[שבת]] [[פרשת לך לך]] היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על [[אברהם אבינו]] - היהודי הראשון, ועל ההציווים וה[[כריתת ברית|בריתות]] שה' כרת עמו. דברים אלו צריכים לבטאות את התוכן של כללות ה[[תורה]] וה[[יהדות]].
[[שבת]] [[פרשת לך לך]] היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על [[אברהם אבינו]] - היהודי הראשון, ועל ההציווים וה[[כריתת ברית|בריתות]] שה' כרת עמו. דברים אלו מבטאים את תוכן כללות ה[[תורה]] וה[[יהדות]]: אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה ל[[מתן תורה]], זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". ההוראה החוזרת בכל שנה מהציווי לאברהם שהיה '''הכנה''' למתן תורה הוא, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן התורה העליון יותר.
*'''אותיות ב' וג'.''' אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה ל[[מתן תורה]], זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". ההוראה והפעולה החוזרת בכל שנה, מהציווי לאברהם שהיה '''הכנה''' למתן תורה הוא, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן תורה העליון יותר.


*'''אותיות ד' וה'.''' '''בעומק יותר''': הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, הוא כי הוא נצרך בשביל שלימות המתן תורה{{הערה|זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא הוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".}}. כך גם לגבי הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה ל[[ארץ ישראל]]: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעת עמים, אלא גם את ארץ [[שלוש]] אומות{{הערה|קיני קניזי וקדמוני}} - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו.
'''בעומק יותר''': הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, נצרך בשביל שלימות המתן תורה{{הערה|זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא הוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".}}. כך גם לגבי הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה ל[[ארץ ישראל]]: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעה עמים (בה מחזיקים אנו כיום), אלא גם את ארץ [[שלוש]] אומות{{הערה|קיני קניזי וקדמוני}} - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו.


*'''אותיות ו' וז'.''' וזוהי ההוראה ל'''פועל''' ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים ב[[הדור השביעי|דור האחרון לגלות]] והראשון ל[[גאולה]], שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק ב[[תורה חדשה מאתי תצא]] ב[[ימות המשיח]], ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך.
וזוהי ההוראה ל'''פועל''' ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים ב[[הדור השביעי|דור האחרון לגלות]] והראשון ל[[גאולה]], שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק ב[[תורה חדשה מאתי תצא]] ב[[ימות המשיח]], ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך. ענין מתן תורה הוא חיבור עליונים ותחתונים, ענין שהחל בציווי "לך לך". תוכן זה מודגש במצות [[ברית מילה|מילה]] של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי ב[[גוף]] ה[[גשמי]]. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לה' בארץ הגשמית.


*'''אותיות ח' - י"א''' מתן תורה ענינו חיבור עליונים ותחתונים, עד ל[[דירה בתחתונים]]; ענין שהחל בציווי "לך לך" . תוכן זה מודגש במצות [[ברית מילה|מילה]] של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי ב[[גוף]] ה[[גשמי]]. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לה' בארץ הגשמית.
'''ה[[מעשה]] הוא העיקר:''' יש להתכונן ("לך לך") ל[[גאולה]], לשלימות קנין ארץ ישראל, ושלימות פעולת מתן תורה. ג' הארצות שנירש לעתיד רומזים לג' [[מוחין]], ומוחין בעצם, שלמעלה משייכות למידות. ומכך ההוראה שעלינו ללמוד תורה באופן השייך לג' המוחין. ובנוגע לפועל: גילוי כוחות נעלמים בלימוד התורה לעצמנו ולזולת, ולימוד [[פנימיות התורה]].
 
*'''אותיות י"ב - ט"ו''' '''ה[[מעשה]] הוא העיקר:''' יש להתכונן ("לך לך") ל[[גאולה]], לשלימות קנין ארץ ישראל, ושלימות פעולת מתן תורה. ג' הארצות שנירש לעתיד רומזים לג' [[מוחין]], ומוחין בעצם, שלמעלה משייכות למידות. ומכך ההוראה שעלינו ללמוד תורה באופן השייך לג' המוחין. ובנוגע לפועל: גילוי כוחות נעלמים בלימוד התורה לעצמנו ולזולת, ולימוד [[פנימיות התורה]].


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1TeAWHj1kOadtYAlQAX7aF1z2JG4Nsggh השיחה המקורית ביידיש]{{PDF|}}
*השיחה ב: '''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1TeAWHj1kOadtYAlQAX7aF1z2JG4Nsggh שפת היידיש] {{*}} [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B91KHRkDr3SAcGQxbUpwSUtPdUU תרגום ללשון הקודש] {{*}} [https://drive.google.com/file/d/0B91KHRkDr3SAVTAzQi1Pd2N3M0k/view?usp=sharing הנחה לא מוגת] {{*}} [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B8JWSFpYuhAHa00tYk55RUFQd00 גרסת טקסט]'''
*[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B91KHRkDr3SAcGQxbUpwSUtPdUU השיחה בתרגום ללשון הקודש]{{PDF|}}
*'''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B1mtunySoXtlbnVjb0ZqWmlpRzA גליון מדקדקים על השיחה]{{PDF|}}'''
*[https://drive.google.com/file/d/0B91KHRkDr3SAVTAzQi1Pd2N3M0k/view?usp=sharing הנחה לא מוגהת]{{PDF}}
*[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B8JWSFpYuhAHa00tYk55RUFQd00 השיחה בגרסת טקסט]
*[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B1mtunySoXtlbnVjb0ZqWmlpRzA גליון מדקדקים על השיחה]{{PDF|}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־15:45, 21 במרץ 2021

דבר מלכות לך לך היא שיחה שאמר הרבי בשבת פרשת לך לך, י"א חשון תשנ"ב, והוגהה על ידי הרבי ביידיש.

השיחה עוסקת בהוראה הנצחית של "לך לך" - הכנה למתן תורה, וכן על הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה לארץ ישראל, העומדים וקיימים בכל דור.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

השיחה בקצרה

שבת פרשת לך לך היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על אברהם אבינו - היהודי הראשון, ועל ההציווים והבריתות שה' כרת עמו. דברים אלו מבטאים את תוכן כללות התורה והיהדות: אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה למתן תורה, זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". ההוראה החוזרת בכל שנה מהציווי לאברהם שהיה הכנה למתן תורה הוא, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן התורה העליון יותר.

בעומק יותר: הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, נצרך בשביל שלימות המתן תורה[1]. כך גם לגבי הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה לארץ ישראל: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעה עמים (בה מחזיקים אנו כיום), אלא גם את ארץ שלוש אומות[2] - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו.

וזוהי ההוראה לפועל ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים בדור האחרון לגלות והראשון לגאולה, שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק בתורה חדשה מאתי תצא בימות המשיח, ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך. ענין מתן תורה הוא חיבור עליונים ותחתונים, ענין שהחל בציווי "לך לך". תוכן זה מודגש במצות מילה של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי בגוף הגשמי. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לה' בארץ הגשמית.

המעשה הוא העיקר: יש להתכונן ("לך לך") לגאולה, לשלימות קנין ארץ ישראל, ושלימות פעולת מתן תורה. ג' הארצות שנירש לעתיד רומזים לג' מוחין, ומוחין בעצם, שלמעלה משייכות למידות. ומכך ההוראה שעלינו ללמוד תורה באופן השייך לג' המוחין. ובנוגע לפועל: גילוי כוחות נעלמים בלימוד התורה לעצמנו ולזולת, ולימוד פנימיות התורה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא הוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".
  2. קיני קניזי וקדמוני