הבל: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}") |
||
שורה 20: | שורה 20: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
* {{קישור חבד בישראל|105|6652|האם יתחלפו הלויים והכוהנים?||{{תע|06/26/2016}}}} | * {{קישור חבד בישראל|105|6652|האם יתחלפו הלויים והכוהנים?||{{תע|06/26/2016}}}} | ||
{{הערות שוליים | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]] | [[קטגוריה:אישים בתנ"ך]] | ||
[[קטגוריה:פרשת בראשית]] | [[קטגוריה:פרשת בראשית]] |
גרסה מ־22:21, 3 במרץ 2021
הבל היה בנו השני של אדם הראשון, היה רועה צאן, נרצח על ידי אחיו קין.
תולדות חיים
הבל היה בנם השני של אדם וחוה. לאחר שגורשו מגן עדן, הפך לרועה צאן.
כאשר הביאו הבל וקין קורבנות לה', הביא הבל ממבחר צאנו. ה' שעה דווקא למנחתו ולא למנחת קין, דבר שעורר את קנאתו של קין.
לאחר מכן התעמת קין עם הבל ורצח אותו, הרצח והמוות הראשונים בהיסטוריה האנושית.
בקבלה ובחסידות
הבל הוא שורש כללי לחלק מהנשמות שמאדם הראשון עד סוף האלף השביעי, שרובם המוחלט הם משרשי קין או הבל.
האר"י הקדוש מונה בספר הגלגולים שמות של מאות תנאים אמוראים וראשונים שמשורש הבל. אותם שמשורש הבל שייכים יותר לאור החסדים.
כמו כן הוא מונה סימנים לדעת מי משורש קין - מי שידיו רב לו במלאכות מעשיות, לעומת מי שמשורש הבל - שעיקר כוחו בדיבור. משה רבינו היה משורש הבל, ובקבלה מבואר כי הערב רב היו ניצוצות מקליפת נוגה של הבל, ולכן רצה משה רבינו כל כך לקרבם, אך רצון ה' היה שלא לקרבם. ואכן לבסוף עשו הערב רב את העגל כידוע שכל מקום שכתוב במקרא "עם" הכונה לערב רב, כמו כן כל הבעיות של כלל ישראל הם בגלל הערב רב שמקליפת נוגה.
יש סימנים להכיר אותם שמשורש קין או משורש הבל, כאשר דרך האדם להיות מעוטף בטלית מימין לשמאל ומשמאל לימין הוא מבחינת הבל וכאשר דרכו וטבעו להקפיל ב' צדדי טליתו על ב' כתיפיו הוא בחינת קין כו' (והבעש"ט הי' דרכו לקפל טליתו על כתפו ואפשר הי' מבחינת קין)[1].
קישורים חיצוניים
- האם יתחלפו הלויים והכוהנים? - באתר , כ' בסיוון ה'תשע"ו