אגרת הקודש - סימן ה': הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "([.]){{ש}}([^א-ת])" ב־"$1 $2"
מ (החלפת טקסט – "[[אגרת הקודש - פרק " ב־"[[אגרת הקודש - ")
מ (החלפת טקסט – "([.]){{ש}}([^א-ת])" ב־"$1 $2")
שורה 12: שורה 12:
כדי להבין כיצד תלוי קיומו הגשמי של העולם בצדקה, מקדים [[אדמו"ר הזקן]] שישנו הבדל '''מהותי'''{{הערה|ולא רק כמותי.}} בין העולמות הרוחניים לעולם הזה:
כדי להבין כיצד תלוי קיומו הגשמי של העולם בצדקה, מקדים [[אדמו"ר הזקן]] שישנו הבדל '''מהותי'''{{הערה|ולא רק כמותי.}} בין העולמות הרוחניים לעולם הזה:
*אמנם '''כל''' הבריאה (1) נבראת מאותיות הדיבור האלוקי ו(2) תלויה בעבודת האדם. אבל העולמות הרוחניים נבראים '''מפנימיות''' האותיות והעולם הזה '''מחיצוניותן'''.
*אמנם '''כל''' הבריאה (1) נבראת מאותיות הדיבור האלוקי ו(2) תלויה בעבודת האדם. אבל העולמות הרוחניים נבראים '''מפנימיות''' האותיות והעולם הזה '''מחיצוניותן'''.
*ומכיוון שבריאת גשמיות היא ירידה עצומה{{הערה|לעומת הרוחניות.}}, לא מספיקה עבודה רוחנית{{הערה|לימוד תורה, הבונה עולמות רוחניים.}} אלא צריך גם גשמית - '''ודווקא צדקה'''{{הערה|דהיינו, שכנגד נתינת חייו לעני נמשכים (מדה כנגד מדה) חיים לעולם.}}.{{ש}}{{ש}}
*ומכיוון שבריאת גשמיות היא ירידה עצומה{{הערה|לעומת הרוחניות.}}, לא מספיקה עבודה רוחנית{{הערה|לימוד תורה, הבונה עולמות רוחניים.}} אלא צריך גם גשמית - '''ודווקא צדקה'''{{הערה|דהיינו, שכנגד נתינת חייו לעני נמשכים (מדה כנגד מדה) חיים לעולם.}}.
 
{{ש}}


'''תוכן מפורט'''
'''תוכן מפורט'''
שורה 19: שורה 21:
* האותיות מורכבות '''מחומר''' (גוף האותיות, האויר, הקול ששומעים) ו-'''צורה''' (הנשמה, התוכן, מה שהנפש רוצה לבטא באות זו).
* האותיות מורכבות '''מחומר''' (גוף האותיות, האויר, הקול ששומעים) ו-'''צורה''' (הנשמה, התוכן, מה שהנפש רוצה לבטא באות זו).
* ההבדל בין העולמות הרוחניים לעולם הזה הוא, שבהם מורגשת "צורת" האותיות - ובו נראה "חומר" האותיות בלבד{{הערה| הוא ה' השניה שבשם הוי', שהיא מקור כל שאר האותיות.}}.
* ההבדל בין העולמות הרוחניים לעולם הזה הוא, שבהם מורגשת "צורת" האותיות - ובו נראה "חומר" האותיות בלבד{{הערה| הוא ה' השניה שבשם הוי', שהיא מקור כל שאר האותיות.}}.
* על פי הנ"ל יובן מדוע '''דווקא צדקה''' ממשיכה אלוקות לברוא את העולם: כשם שאין לחכם גדול 'אינטרס'  לצמצם את שכלו לחשוב באות אחת, כך כביכול אין לקב"ה 'אינטרס' לברוא את העולם.{{ש}}{{ש}}
* על פי הנ"ל יובן מדוע '''דווקא צדקה''' ממשיכה אלוקות לברוא את העולם: כשם שאין לחכם גדול 'אינטרס'  לצמצם את שכלו לחשוב באות אחת, כך כביכול אין לקב"ה 'אינטרס' לברוא את העולם.
 
{{ש}}
:נמצא, שבריאת העולם היא חסד עצום - ורק צדקה היא מידה כנגד מידה המעוררת חסד זה.
:נמצא, שבריאת העולם היא חסד עצום - ורק צדקה היא מידה כנגד מידה המעוררת חסד זה.
:ובזה יובנו דברי הזה"ק בתחילת האגרת (שצדקה "עביד", '''עושה''' את שמו של הקב"ה): המשכת אלוקות לעולם '''העשיה''' תלויה בעבודה '''מעשית''' - והיינו, צדקה{{הערה|ולא מספיקה תורה - הממשיכה אלוקות רק בעולמות הרוחניים.}}.
:ובזה יובנו דברי הזה"ק בתחילת האגרת (שצדקה "עביד", '''עושה''' את שמו של הקב"ה): המשכת אלוקות לעולם '''העשיה''' תלויה בעבודה '''מעשית''' - והיינו, צדקה{{הערה|ולא מספיקה תורה - הממשיכה אלוקות רק בעולמות הרוחניים.}}.