ליקוטי אמרים - דף השער: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
{{להשלים}}
{{להשלים}}
==טקסט==
==טקסט==
בדבריו הקצרים של בשער הספר קובע [[אדמוה"ז]] באופן תמציתי את מטרתו הכללית של הספר -


'''ספר ליקוטי אמרים''' - ''ליקוטי:'' ברוב [[ענווה|ענוונותו]] קרא לספרו בשם "''ליקוטי'' אמרים", להורות שאין בדבריו שום חידוש אלא ליקוט בלבד מדברי קודמיו.
*'''ספר ליקוטי אמרים''' -  
''אמרים:'' תוכן הספר הוא דברים שרבינו השיב לשאלות של חסידים שנכנסו עליו ליחידות (אמרים: דברים שנאמרו בע"פ.)
:*''"ליקוטי":'' ברוב [[ענווה|ענוונותו]] קרא לספר בשם "ליקוטי אמרים", להורות שאין בדבריו שום חידוש אלא ליקוט בלבד מדברי קודמיו.
:*''"אמרים":'' תוכן הספר הוא דברים שרבינו השיב לשאלות של חסידים שנכנסו עליו ליחידות (אמרים: דברים שנאמרו בע"פ.)


'''חלק ראשון הנקרא בשם ספר של בינונים''' - לחלק הראשון של "ליקוטי אמרים" קורא [[אדמוה"ז]] בשם ספר של בינונים כי מטרת הספר היא להורת דרך בעבודת ה' עבור "[[בינונים]]".
*'''חלק ראשון הנקרא בשם ספר של בינונים''' - לחלק הראשון של "ליקוטי אמרים" קורא [[אדמוה"ז]] בשם ספר של בינונים, כי מטרת הספר היא להורת דרך בעבודת ה' עבור "[[בינונים]]".


'''מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים קדושי עליון נ"ע''' - הספר נלקט מדברים שנכתבו בספרים (מקובל מפי חסידים הראשונים שכוונתו לספרי [[המהר"ל מפראג]] ו[[השל"ה הקדוש]]), וממה שקיבל בע"פ מרבותיו [[הבעל שם טוב]] ו[[המגיד ממזריטש]].
*'''מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים קדושי עליון נ"ע''' - הספר נלקט מדברים שנכתבו בספרים (מקובל מפי חסידים הראשונים שכוונתו לספרי [[המהר"ל מפראג]] ו[[השל"ה הקדוש]]), וממה שקיבל בע"פ מרבותיו [[הבעל שם טוב]] ו[[המגיד ממזריטש]].


'''מיוסד על פסוק כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו''' - הפסוק מעיד שזה בהישג יד, לכל אדם לעבוד את ה', ב[[פה|פיו]], [[לב|ליבו]] ו[[מעשה|מעשיו]].
*'''מיוסד על פסוק כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו''' - הפסוק מעיד שכל אדם יכול לעבוד את ה', ב[[פה|פיו]], [[לב|ליבו]] ו[[מעשה|מעשיו]], וזה בהישג יד.


'''לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה''' - יש שני אופני
*'''לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה''' - יש שני אופנים להגיע ל[[אהבת ה']]:
:'''"דרך קצרה וארוכה":''' (דרך קלה להשגה, אך אינה משפיע באמת על האדם ולאורך זמן) - האדם מעורר את רגשי לבו באופנים שונים לעבודת [[השי"ת]], ועל ידי התעוררות זו הוא מגיע לידי רשפי אש של אהבת הבורא. בדרך זו אמנם קל יותר לבוא לידי אהבת ה', אך אע"פ שהיא נראית כדרך קצרה, שהרי לא נדרש בה הרבה מן האדם, אלא לעורר את האהבה שב[[לב]]. אך מכל מקום זו דרך ארוכה כי אמנם באותה שעה יש התעוררות גדולה, אבל פעמים רבות אין להתעוררות זו קיום, וכעבור מעט זמן מתבטל כוח ההתעוררות.
:והסיבה לכך היא, שאמנם בשעת מעשה האדם מרגיש התעוררות גדולה בלב אבל כיון שהיא לא שינתה את פנימיותו ומהותו, ובתוך תוכו עדיין הוא נשאר כמקודם עם כל אותן ה[[מידות]] וה[[תאווה|תאוות]] המונעות ממנו להתקרב לאלוקות באמת. לכן בפועל יהיו הרבה מניעות ועיקובים בדרך שלא יניחו לו "להגיע לעיר" להפוך לבו באמת לאהבת ה'.
:'''"דרך ארוכה וקצרה":''' (דרך הדורשת עבודה פנימית אבל משנה את פנימיותו באמת) - ואילו הדרך המבוארת בספר התניא דורשת עבודה פנימית, כי כדי להפוך את רגשי הלב מתאוות [[עולם הזה]] לאהבת ה' באמת מוכרחת עבודת ה[[מוח]] אצל כל אחד לפי ערכו. היינו לימוד והשגה בגדלות ה'(כפי שמבואר בפנימיות התורה), ולאחר מכן התבוננות בהעמקת הדעת בעניינים שלמד והשיג, על שמההשגה שבמוח יתעורר גם לבבו ברגשי אהבה לה'.
:ונמצא שבדרך זו אין סגולות ותחבולות קלות לעורר את הלב, אלא נדרשת מהאדם "יגיעה רבה ועצומה כפולה ומכופלת"{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ב]].}}. אבל כיון שבדרך זו נשתנית מהותו ופנימיותו של האדם, ועל ידה הוא הופך בסופו של דבר את רגשי ליבו לאהבת ה' באמת, אז יוצא שהיא דרך קצרה, שהרי דוקה על ידה מגיעים לתכלית המטרה, בפועל ממש אשר על כן היא "דרך ארוכה ''וקצרה''"


'''בעזרת ה' יתברך''' -  
*'''בעזרת ה' יתברך''' -  


{{קטע תניא|קטע=דף השער|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/דף השער והקדמה - דף השער|דף השער}}}}
{{קטע תניא|קטע=דף השער|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/דף השער והקדמה - דף השער|דף השער}}}}
שורה 36: שורה 42:
{{סדרה|הקודם=-|הבא=[[ליקוטי אמרים - הסכמה א']]|רשימה=דף השער|הסכמה א']]}}
{{סדרה|הקודם=-|הבא=[[ליקוטי אמרים - הסכמה א']]|רשימה=דף השער|הסכמה א']]}}
[[קטגוריה:דף השער וההקדמה - תניא]]
[[קטגוריה:דף השער וההקדמה - תניא]]
{{הערות שוליים|}}
1,796

עריכות