הבדלים בין גרסאות בדף "אגרת הקודש - סימן ג'"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(הרחבה)
שורה 3: שורה 3:
  
 
==מבוא לפרק==
 
==מבוא לפרק==
 +
בפרק זה יבאר [[אדמו"ר הזקן]] את גודל מעלת מצוות הצדקה בהיותה שונה משאר המצוות, בתחילה נבין את המשל וההקשר שמצות צדקה נמשלה לשריון וכובע מגן. על סמך הכתוב: "וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו".
 +
 +
אגב יתבאר שבעולם הזה אין אפשרות כלל להעניק שכר אמיתי, ורק מצוות גמילות חסידים עליה נאמר: "שאדם אוכל פרותיה בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא", אם כן יש לבאר מדוע זכתה הצדקה לשנוי משאר המצוות.
 
==גוף הפרק==
 
==גוף הפרק==
 
{{קטע תניא|קטע=אגרת ג'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק ג'}}}}
 
{{קטע תניא|קטע=אגרת ג'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק ג'}}}}
  
 
==סיכום הפרק==
 
==סיכום הפרק==
 +
וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו מה שריון הזה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול אף הצדקה כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול.
 +
 +
גדולה צדקה, כי על ידי קיום מצוות נעשים לבושים לנשמה כדי שתוכל לקבל את שכרה על ידי תענוג ההשגה בגן עדן מזיו השכינה וללא הלובשים אין אפשרות לקבל את השכר ובכלל בעולם הזה אין מצב המאפשר קבלת שכר אמיתית זו.
  
 +
ואילו בצדקה וגמילות חסדים שעליהם נאמר שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא מאחר וישנה איזה השפעה אף לעולם הזה נוצר נקב בלבושי הנשמה בגן עדן מנתינת השכר ואפילו רק הפירות בעולם הזה ולכן יש צורך לכסות על הנקבים והכיסוי בא בכוח גדולתו של הבורא יתברך.
 
==מושגים יסודיים בפרק==
 
==מושגים יסודיים בפרק==
 
*[[ממלא כל עלמין]]
 
*[[ממלא כל עלמין]]

גרסה מ־21:43, 26 בנובמבר 2020

ספר התניא
דף השער וההקדמה
דף השער · הסכמה א' · הסכמה ב' · הסכמה ג' · הקדמת המלקט
ליקוטי אמרים
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב · ל"ג · ל"ד · ל"ה · ל"ו · ל"ז · ל"ח · ל"ט · מ' · מ"א · מ"ב · מ"ג · מ"ד · מ"ה · מ"ו · מ"ז · מ"ח · מ"ט · נ' · נ"א · נ"ב · נ"ג
שער היחוד והאמונה
הקדמה - חינוך קטן
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב
אגרת התשובה
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב
אגרת הקודש
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב
קונטרס אחרון
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט'

פרק ג' של אגרת הקודש מסביר את חשיבות ונחיצות עבודת הצדקה.

מבוא לפרק

בפרק זה יבאר אדמו"ר הזקן את גודל מעלת מצוות הצדקה בהיותה שונה משאר המצוות, בתחילה נבין את המשל וההקשר שמצות צדקה נמשלה לשריון וכובע מגן. על סמך הכתוב: "וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו".

אגב יתבאר שבעולם הזה אין אפשרות כלל להעניק שכר אמיתי, ורק מצוות גמילות חסידים עליה נאמר: "שאדם אוכל פרותיה בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא", אם כן יש לבאר מדוע זכתה הצדקה לשנוי משאר המצוות.

גוף הפרק

אגרת ג'
ג וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו. ודרשו רז"ל מה שריון זה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול, אף צדקה כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול. פירוש שהשריון עשוי קשקשים על נקבים והם מגינים שלא יכנס חץ בנקבים. וככה הוא מעשה הצדקה:

וביאור הענין, כי גדולה צדקה מכל המצוות שמהן נעשים לבושים להנשמה, הנמשכים מאור אין סוף ברוך הוא, מבחינת סובב כל עלמין (כמבואר הפירוש ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין בלקוטי אמרים עיין שם) באתערותא דלתתא היא מצות ה' ורצון העליון ברוך הוא. ועיקר המשכה זו מאור אין סוף ברוך הוא הוא לבוש ואור מקיף לעשר ספירות דאבי"ע, המשתלשלות מעילה לעילה וממדרגה למדרגה כו' הנקראות בשם ממלא כל עלמין. פירוש כי אור אין סוף ברוך הוא מתלבש ומאיר בתוך כל השתלשלות העשר ספירות דאבי"ע והוא המאציל העשר ספירות דאצילות המשתלשלות לבי"ע על ידי צמצום עצום המבואר בעץ חיים, ונקרא אור פנימי. ועל ידי קיום המצות נמשך אור מקיף הנ"ל ומאיר תוך העשר ספירות דאבי"ע ומתייחד עם האור פנימי ונקרא יחוד קוב"ה ושכינתיה כמו שכתבתי במ"א. ומהארה דהארה מאור מקיף הנ"ל על ידי צמצום רב, נעשה לבוש לבחינת נר"ן של האדם בגן עדן התחתון והעליון, שיוכלו ליהנות ולהשיג איזה השגה והארה מאור אין סוף ברוך הוא כמו שכתבתי במקום אחר. וזה שאמרו רז"ל שכר מצוה בהאי עלמא ליכא. כי בעולם הזה הגשמי ובעל גבול וצמצום רב ועצום מאד מאד אי אפשר להתלבש שום הארה מאור אין סוף ברוך הוא כי אם על ידי עשר ספירות הנקראים גופא בזוה"ק. חסד דרועא ימינא כו'. לפי שכמו שאין ערוך לו להגוף הגשמי לגבי הנשמה כך אין ערוך כלל לעשר ספירות דאצילות לגבי המאציל העליון אין סוף ברוך הוא. כי אפילו חסד עליון שהיא ראשיתן, היא בבחינת עשיה גופנית לגבי אין סוף ברוך הוא, כמו שכתבתי בלקוטי אמרים. ואי לזאת במעשה הצדקה וגמילות חסדים שאדם אוכל מפירותיהן בעולם הזה יש נקבים על דרך משל בלבוש העליון המקיף על גופא הם הכלים דעשר ספירות. להאיר מהם ולהשפיע אור ושפע מחסד דרועא ימינא אורך ימים בעולם הזה הגשמי ועושר וכבוד מדרועא שמאלא. וכן בתפארת. והוד והדר וחדוה וכו':

אך כדי שלא ינקו החיצונים למעלה מאור ושפע המשתלשל ויורד למטה מטה עד עולם הזה הגשמי. וכן למטה להגין על האדם ולשמרו ולהצילו מכל דבר רע בגשמיות וברוחניות. לזאת חוזר ומאיר אור המקיף וסותם הנקב על דרך משל. כי הוא מבחינת אין סוף וסובב כל עלמין כנ"ל. וזהו שאמרו רז"ל מצטרפת לחשבון גדול דייקא כי גדול ה' ומהולל מאד בלי סוף ותכלית וגבול [ח"ו]:

אך מי הוא הגורם לירידת האור והשפע לעולם הזה הגשמי מעשר ספירות הנקראים גופא הוא היחוד הנ"ל שהיא תוספת הארה והשפעה מבחינת אור אין סוף המאציל העליון ברוך הוא ביתר שאת על ההארה וההשפעה שבתחילת האצילות וההשתלשלות וכו'. וראשית תוספת ההארה וההשפעה היא לראשית העשר ספירות וזה הוא וכובע ישועה בראשו ישועה הוא מלשון וישע ה' אל הבל ואל מנחתו. והוא ירידת האור והשפע דש"ע נהורין שבזוה"ק. וכמו שכתוב יאר ה' פניו אליך. יאר פניו אתנו סלה. אתנו הוא על ידי מעשה הצדקה. וזה הוא זורע צדקות מצמיח ישועות. וככה יאר ה' פניו אליהם צדקתם עומדת לעד וקרנם תרום בישועת מצמיח קרן ישועה צמח צדקה מהכובע ישועה הנ"ל. כנפש תדרשנו:

סיכום הפרק

וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו מה שריון הזה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול אף הצדקה כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול.

גדולה צדקה, כי על ידי קיום מצוות נעשים לבושים לנשמה כדי שתוכל לקבל את שכרה על ידי תענוג ההשגה בגן עדן מזיו השכינה וללא הלובשים אין אפשרות לקבל את השכר ובכלל בעולם הזה אין מצב המאפשר קבלת שכר אמיתית זו.

ואילו בצדקה וגמילות חסדים שעליהם נאמר שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא מאחר וישנה איזה השפעה אף לעולם הזה נוצר נקב בלבושי הנשמה בגן עדן מנתינת השכר ואפילו רק הפירות בעולם הזה ולכן יש צורך לכסות על הנקבים והכיסוי בא בכוח גדולתו של הבורא יתברך.

מושגים יסודיים בפרק

הקודם:
פרק ב'
פרקי אגרת הקודש הבא:
פרק ד'