אוהל אברהם: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
(←בתורה) |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==בתורה== | ==בתורה== | ||
המקור לאוהל זה, נמצא בתורה בפסוק: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיִּטַּ֥ע אֶ֖שֶׁל בִּבְאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיִּ֨קְרָא־שָׁ֔ם בְּשֵׁ֥ם יְהוָ֖ה אֵ֥ל עוֹלָֽם|מקור=בראשית כ"א ל" | המקור לאוהל זה, נמצא בתורה בפסוק: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיִּטַּ֥ע אֶ֖שֶׁל בִּבְאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיִּ֨קְרָא־שָׁ֔ם בְּשֵׁ֥ם יְהוָ֖ה אֵ֥ל עוֹלָֽם|מקור=בראשית כ"א ל"ג.}} | ||
בפסוק זה [[מחלוקת|נחלקו]] ה[[אמוראים]] [[רב (אמורא)|רב]] ו[[שמואל (אמורא)|שמואל]], למה הכוונה שאברהם "נטע אשל": אחד סובר שהוא פרדס עצים; והשני סובר שזהו פונדק - אוהל{{הערה|רש"י על הפסוק}}. | בפסוק זה [[מחלוקת|נחלקו]] ה[[אמוראים]] [[רב (אמורא)|רב]] ו[[שמואל (אמורא)|שמואל]], למה הכוונה שאברהם "נטע אשל": אחד סובר שהוא פרדס עצים; והשני סובר שזהו פונדק - אוהל{{הערה|רש"י על הפסוק}}. | ||
במדרש רבה{{הערה|נ"ד, ו'.}} מובאת מחלוקת שונה מעט מזו: לדעת [[רבי יהודה]] הכוונה ב'אשל' -פרדס הוא, שהמאכלים שאברהם הגיש באהלו, היו מהגדלים בפרדס: תאנים, ענבים ורימונים. ולדעת [[רבי נחמיה]], הכוונה באשל - פונדק היא, שאברהם האכילם בדברים העשוים בידי אדם: עיגולי דבילה{{הערה|עיגול גדול מתאנים מרוסקות.}}, ביצים ו[[יין]]. | במדרש רבה{{הערה|נ"ד, ו'.}} מובאת מחלוקת שונה מעט מזו: לדעת [[רבי יהודה]] הכוונה ב'אשל' -פרדס הוא, שהמאכלים שאברהם הגיש באהלו, היו מהגדלים בפרדס: תאנים, ענבים ורימונים. ולדעת [[רבי נחמיה]], הכוונה באשל - פונדק היא, שאברהם האכילם בדברים העשוים בידי אדם: עיגולי דבילה{{הערה|עיגול גדול מתאנים מרוסקות.}}, ביצים ו[[יין]]. | ||
בפירוש המילה '''"אשל"''' ישנם שלוש הסברים{{הערה|מדרש לקח טוב, בראשית כ"א ל"ג א'.}}: | |||
#[[ר' יהודה]]: שכל מה שהאורח היה '''שואל''' - מבקש, אברהם היה מביא לו. | |||
#[[ר' נחמיה]]: שאברהם היה '''שואל''' את אורחו, ומציע לו הרבה סוגי מאכל. | |||
#רבנן: '''אשל''' [[ראשי תיבות]]: [[אוכל|'''א'''כילה]] '''ש'''תיה '''ל'''ויה - שלושת הדברים שהציע אברהם לאורחיו באוהלו. | |||
{{הערות שוליים}} |
גרסה מ־02:22, 6 בנובמבר 2020
אוהל אברהם הוא אוהל בן ארבעה פתחים שהקים אברהם אבינו במדבר באר שבע. באוהל אירח אברהם את כל עוברי הדרכים, ונטע בלבם את האמונה בה' אחד.
בתורה
המקור לאוהל זה, נמצא בתורה בפסוק:
וַיִּטַּ֥ע אֶ֖שֶׁל בִּבְאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיִּ֨קְרָא־שָׁ֔ם בְּשֵׁ֥ם יְהוָ֖ה אֵ֥ל עוֹלָֽם
— בראשית כ"א ל"ג.
בפסוק זה נחלקו האמוראים רב ושמואל, למה הכוונה שאברהם "נטע אשל": אחד סובר שהוא פרדס עצים; והשני סובר שזהו פונדק - אוהל[1].
במדרש רבה[2] מובאת מחלוקת שונה מעט מזו: לדעת רבי יהודה הכוונה ב'אשל' -פרדס הוא, שהמאכלים שאברהם הגיש באהלו, היו מהגדלים בפרדס: תאנים, ענבים ורימונים. ולדעת רבי נחמיה, הכוונה באשל - פונדק היא, שאברהם האכילם בדברים העשוים בידי אדם: עיגולי דבילה[3], ביצים ויין.
בפירוש המילה "אשל" ישנם שלוש הסברים[4]:
- ר' יהודה: שכל מה שהאורח היה שואל - מבקש, אברהם היה מביא לו.
- ר' נחמיה: שאברהם היה שואל את אורחו, ומציע לו הרבה סוגי מאכל.
- רבנן: אשל ראשי תיבות: אכילה שתיה לויה - שלושת הדברים שהציע אברהם לאורחיו באוהלו.