דבר מלכות נשא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''דבר מלכות נשא''' היא [[שיחה]] שאמר הרבי ב[[שבת]] [[פרשת נשא]], [[י"ב סיון]] [[תשנ"א]], והוגהה על ידי [[הרבי]] ב[[לשון הקודש]].
'''דבר מלכות נשא''' היא [[שיחה]] שאמר הרבי ב[[שבת]] [[פרשת נשא]], [[י"ב סיון]] [[תשנ"א]], והוגהה על ידי [[הרבי]] ב[[לשון הקודש]].


השיחה עוסקת בחידוש שפעל [[מתן תורה]] שבועלם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו ב[[פנימיות התורה]], ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.
השיחה עוסקת בחידוש שפעל [[מתן תורה]] שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו ב[[פנימיות התורה]], ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].


==רקע==
==רקע==
[[קובץ:י"ב סיון תשנ"א.jpg|ממוזער|250px|הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגובות המונחות על הבימה.]]
[[קובץ:י"ב סיון תשנ"א.jpg|ממוזער|250px|הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.]]
שיחה זו מורכבת משני שיחות שאמר הרבי בשני בשני [[התוועדות|התוועדויות]] באותה שבת. הראשונה היתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.
שיחה זו מורכבת משני שיחות שאמר הרבי בשני [[התוועדות|התוועדויות]] באותה שבת. הראשונה היתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.


ההתוועדות השנייה היתה פתאומית{{הערה|כפי הלשון שהופיעה בהערת המוציא לאור של השיחה.}}: היה זה לאחר ההתוועדות הקבועה של שבת, החסידים כולם כבר פנו לבתיהם לסעוד את [[סעודת שבת|סעודת השבת]] וב-[[770]] היו רק כחמישים איש. בערך עשרים דקות לפני ה[[שקיעה]], בשעה שמונה בערב, נכנס לפתע [[הרבי]] ל[[זאל הגדול]] של 770, ללא שמישהו ציפה או התכונן לכך. ביד [[ימין|ימינו]] החזיק ב[[סידור]], ובשמאלו ספל מלא [[מים]]{{הערה|אחר כך נודע שאת הספל, מילא מהברזים שליד המדריגות הפנימיות למטה.}}. על יד [[שמאל]] היתה מונחת גם מגבת ורודה. הרבי עצר בין בימת התפילה לבימה הקטנה של [[קריאת התורה]] (הסמוכה ל[[ארון הקודש]]), ו[[נטילת ידים|נטל את ידיו]], כאשר כקערה משמש המיכל של הקפה שהובא במהירות.
ההתוועדות השנייה היתה פתאומית{{הערה|כפי הלשון שהופיעה בהערת המוציא לאור של השיחה.}}: היה זה לאחר ההתוועדות הקבועה של שבת, החסידים כולם כבר פנו לבתיהם לסעוד את [[סעודת שבת|סעודת השבת]] וב-[[770]] היו רק כחמישים איש. בערך עשרים דקות לפני ה[[שקיעה]], בשעה שמונה בערב, נכנס לפתע [[הרבי]] ל[[זאל הגדול]] של 770, ללא שמישהו ציפה או התכונן לכך. ביד [[ימין|ימינו]] החזיק ב[[סידור]], ובשמאלו ספל מלא [[מים]]{{הערה|אחר כך נודע שאת הספל, מילא מהברזים שליד המדריגות הפנימיות למטה.}}. על יד [[שמאל]] היתה מונחת גם מגבת ורודה. הרבי עצר בין בימת התפילה לבימה הקטנה של [[קריאת התורה]] (הסמוכה ל[[ארון הקודש]]), ו[[נטילת ידים|נטל את ידיו]], כאשר כקערה משמש המיכל של הקפה שהובא במהירות.
שורה 14: שורה 14:
בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת ה[[תפילה]]. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] הביא [[חלה]] קלועה (עטופה בשקית נילון){{הערה|מהשכן סלאוין דרך החצר ש 770}}. הרב קליין הוריד את שקית הניילון והגיש את החלה לרבו. לא היה סכין לחלה והרבי קרע את החלה לשתיים בידיו, תוך כדי חיוך. גם לא היה במקום [[מלח]], אז הרבי הטביל פרוסה אחת בשניה ושוב חייך.
בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת ה[[תפילה]]. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] הביא [[חלה]] קלועה (עטופה בשקית נילון){{הערה|מהשכן סלאוין דרך החצר ש 770}}. הרב קליין הוריד את שקית הניילון והגיש את החלה לרבו. לא היה סכין לחלה והרבי קרע את החלה לשתיים בידיו, תוך כדי חיוך. גם לא היה במקום [[מלח]], אז הרבי הטביל פרוסה אחת בשניה ושוב חייך.


לאחר מכן, עלה הרבי לבימת התפילה ישב שם על כסאו, הורה לרב [[נחום יצחק קפלן]] להתחיל לשיר את [[ניגון בני היכלא]]. לאחר מכן התחיל להתוועד, ואז אמר את חלקה השני של השיחה. בסיום ההתוועדות בירך הרבי [[ברכת המזון]] ב[[זימון]]{{הערה|הרבי דאג שהיו לפחות 3 אנשים שעשו המוציא.}}, ולאחר מעריב חילק הרבי [[כוס של ברכה]]. ה[[הבדלה]] ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום ה[[חלוקת דולרים]] למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים ב[[ריקוד חסידי]{{הערה|על פי יומנים, גיליון [[מדקדקים]] ו[[חדור בד"ם]].}}.
לאחר מכן, עלה הרבי לבימת התפילה ישב שם על כסאו, הורה להרב [[נחום יצחק קפלן]] להתחיל לשיר את [[ניגון בני היכלא]]. לאחר מכן התחיל להתוועד, ואז אמר את חלקה השני של השיחה. בסיום ההתוועדות בירך הרבי [[ברכת המזון]] ב[[זימון]]{{הערה|הרבי דאג שהיו לפחות 3 אנשים שעשו המוציא.}}, ולאחר מעריב חילק הרבי [[כוס של ברכה]]. ה[[הבדלה]] ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום ה[[חלוקת דולרים]] למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים ב[[ריקוד חסידי]]{{הערה|על פי יומנים, גיליון [[מדקדקים]] ו[[חדור בד"ם]].}}.


==סיכום==
==סיכום==

גרסה מ־21:58, 29 באוקטובר 2020

" כנהוג בהתוועדות כגון זו, ינגנו את ניגוני כל רבותינו נשיאינו . . עד לניגון האחרון - הניגון של נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר, שעד ניגון זה נצא מהגלות, והולכים תיכף ומיד לגאולה האמיתית והשלימה, הקשורה גם לשירה העשירית. "

– הנחה יומן

דבר מלכות נשא היא שיחה שאמר הרבי בשבת פרשת נשא, י"ב סיון תשנ"א, והוגהה על ידי הרבי בלשון הקודש.

השיחה עוסקת בחידוש שפעל מתן תורה שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו בפנימיות התורה, ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

רקע

קובץ:י"ב סיון תשנ"א.jpg
הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.

שיחה זו מורכבת משני שיחות שאמר הרבי בשני התוועדויות באותה שבת. הראשונה היתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.

ההתוועדות השנייה היתה פתאומית[1]: היה זה לאחר ההתוועדות הקבועה של שבת, החסידים כולם כבר פנו לבתיהם לסעוד את סעודת השבת וב-770 היו רק כחמישים איש. בערך עשרים דקות לפני השקיעה, בשעה שמונה בערב, נכנס לפתע הרבי לזאל הגדול של 770, ללא שמישהו ציפה או התכונן לכך. ביד ימינו החזיק בסידור, ובשמאלו ספל מלא מים[2]. על יד שמאל היתה מונחת גם מגבת ורודה. הרבי עצר בין בימת התפילה לבימה הקטנה של קריאת התורה (הסמוכה לארון הקודש), ונטל את ידיו, כאשר כקערה משמש המיכל של הקפה שהובא במהירות.

בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת התפילה. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב ירחמיאל בנימין קליין הביא חלה קלועה (עטופה בשקית נילון)[3]. הרב קליין הוריד את שקית הניילון והגיש את החלה לרבו. לא היה סכין לחלה והרבי קרע את החלה לשתיים בידיו, תוך כדי חיוך. גם לא היה במקום מלח, אז הרבי הטביל פרוסה אחת בשניה ושוב חייך.

לאחר מכן, עלה הרבי לבימת התפילה ישב שם על כסאו, הורה להרב נחום יצחק קפלן להתחיל לשיר את ניגון בני היכלא. לאחר מכן התחיל להתוועד, ואז אמר את חלקה השני של השיחה. בסיום ההתוועדות בירך הרבי ברכת המזון בזימון[4], ולאחר מעריב חילק הרבי כוס של ברכה. ההבדלה ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום החלוקת דולרים למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים בריקוד חסידי[5].

סיכום

" ובפרט שבו הונהג לאחרונה[6] להוסיף במצות הצדקה, וכבר נתפשט המנהג כן בכמה מקומות, וכיון כך למעלה משלש שנים, הרי זה נעשה ענין של "חזקה" וחוזק, ולא שייך בזה שינוי והפסק כו׳. "

– סעיף י"ב, השיחה הבלתי מוגהת.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. כפי הלשון שהופיעה בהערת המוציא לאור של השיחה.
  2. אחר כך נודע שאת הספל, מילא מהברזים שליד המדריגות הפנימיות למטה.
  3. מהשכן סלאוין דרך החצר ש 770
  4. הרבי דאג שהיו לפחות 3 אנשים שעשו המוציא.
  5. על פי יומנים, גיליון מדקדקים וחדור בד"ם.
  6. הכוונה היא לחלוקת הדולרים בכל יום ראשון