מים רבים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(←‏לקריאה נוספת: זה שם הספר)
שורה 27: שורה 27:


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/2/8c.htm '''מים רבים - ליקוטי תורה'''] - מאמר של ה[[אדמו"ר הזקן]].
*[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/2/8c.htm '''מים רבים - תורה אור'''] - מאמר של ה[[אדמו"ר הזקן]].
*[https://drive.google.com/file/d/1DZ8hPxk5-e7WxAwLxStgtunGI1aJYra7/view '''מאמר ד"ה 'מים רבים' תשל"ח'''] - מאמר של [[הרבי]].
*[https://drive.google.com/file/d/1DZ8hPxk5-e7WxAwLxStgtunGI1aJYra7/view '''מאמר ד"ה 'מים רבים' תשל"ח'''] - מאמר של [[הרבי]].


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פרשת נח]]
[[קטגוריה:פרשת נח]]

גרסה מ־21:58, 27 באוקטובר 2020

"בא אל התיבה - אל אותיות התורה והתפילה.

מים רבים הוא ביטוי חסידי למי המבול הרוחניים, שהם טרדות הפרנסה ובלבולי העולם הזה - המפריעים לאדם בעבודת ה'.

מקור הביטוי

מקור הביטוי מגיע מהפסוק

מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ

הפסוק אומר שגם המים רבים - טרדות הפרנסה ובלבולי העולם הזה, לא יוכלו לכבות את האהבה - האהבה המסותרת שאצל כל יהודי, שבאה אליו כירושה מלמעלה ונצחית בכל מצב[1].

מטרתם

כמו מי המבול שהביאו טהרה לעולם[2], כמו שהנביא[3] מכנה אותם: "מי נח" - על שם שהביאו מנוחה לעולם (נח מלשון מנוחה).

כך גם, מטרת המים רבים הם בשביל להביא מנוחה אמיתית לאדם. כי הנשמה כמו שהיא למעלה - לפני ירידתה, היא רק מקבלת הארה מהתפשטות אור ה'.

אך על ידי עבודת האדם בעולם הזה, שלוקח את טרדות הפרנסה והופך אותם לאלוקות - על ידי שמתבונן שכל השפע העליון מגיע מה', אז הוא ממשיך את עצמות אין סוף ברוך הוא, ואז נעשית אצלו מנוחה אמיתית[1].

סיווגם

כמו במימי המבול, גם כאן ישנם שני סוגים של 'מים רבים':

  1. "תהום רבה" - טרדות מדברים גשמיים כטרדות הפרנסה.
  2. "ארובות השמים" - טרדות מעבודה רוחנית נעלית, כעסק בצרכי ציבור.

גם הסוג השני של "ארובות השמים", באמת הוא מי מבול מסוכנים. שלמרות שממבט ראשון נראה הוא עבודה נעלית (וזה באמת נכון), אך ברגע שזה מפריע ללימוד התורה וקיום המצוות - זה מראה שהוא מגיע מהיצר הרע[4].

הפתרון

הפתרון למים רבים הוא כמו במבול הגשמי: להכנס לתיבה. שברוחניות זה אומר: להכנס לתיבות התורה והתפילה ("תיבה" מלשון מילה). ולכן כל סדר היום של יהודי הוא, שמיד כשקם משנתו כבר 'נכנס' לתוך אותיות התפילה באומרו את תפילת "מודה אני", וכך בשאר הרגעים ופרטים ביומו.

כך בנוגע לבעל עסק השקוע בטרדות הפרנסה, שעליו להכנס לתוך תיבות התורה ולהתבונן בכך, שכל חיות העולם הוא רק מההארה של ההארה של אור ה', העוברת בצמצומים רבים עד שמאירה לעולמות, ואילו על ידי לימוד התורה וקיום המצוות ממשיכים את עצמות אין סוף, ואז יגלה בלבו את האהבת ה', וממילא לא ידאג מטרדות הפרנסה[1].

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 ליקוטי תורה פרשת נח
  2. שלכן היו ארבעים יום כהגד ארבעים סאה של מי המקוה.
  3. ישעיהו נד ט
  4. ליקוטי שיחות חלק א פרשת נח (מתורגם) באדיבות: מפתח