ברכה על ארבעת המינים של הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 19: שורה 19:
הסדר בדבר השתנה במשך השנים. בשנים הראשונות היה הרבי עצמו נותן לברך על הד' מינים שלו בסוכתו האישית{{הערה|שהיתה מוצבת בשנים הראשונות בשטח ה"שאלאש" לצד בניין 770, ומשנת תשל"ו - בחזית הבניין}}, ובשעת מעשה הרבי היה יושב או עומד בסוכה ומעיין בספר חסידות{{הערה|בדרך כלל היה זה [[ביכל]] של [[המשך וככה תרל"ז]] של [[אדמו"ר המהר"ש]]}} ומרים מעת לעת את עיניו ומביט על המברכים. החל משנת [[תשכ"ה]] מסר הרבי את הד' מינים על ידי שליח שיברכו עליהם בסוכת הקהל העומדת בחצר [[770]]. הרבי היה נכנס לתפילת שחרית גם אם לא סיימו כולם לברך, ולקראת אמירת ההלל היו מביאים לרבי לבית המדרש את הד' מינים. לאחר התפילה היה מוסר שוב את הד' מינים לציבור, עבור אלו שעדיין לא ברכו.
הסדר בדבר השתנה במשך השנים. בשנים הראשונות היה הרבי עצמו נותן לברך על הד' מינים שלו בסוכתו האישית{{הערה|שהיתה מוצבת בשנים הראשונות בשטח ה"שאלאש" לצד בניין 770, ומשנת תשל"ו - בחזית הבניין}}, ובשעת מעשה הרבי היה יושב או עומד בסוכה ומעיין בספר חסידות{{הערה|בדרך כלל היה זה [[ביכל]] של [[המשך וככה תרל"ז]] של [[אדמו"ר המהר"ש]]}} ומרים מעת לעת את עיניו ומביט על המברכים. החל משנת [[תשכ"ה]] מסר הרבי את הד' מינים על ידי שליח שיברכו עליהם בסוכת הקהל העומדת בחצר [[770]]. הרבי היה נכנס לתפילת שחרית גם אם לא סיימו כולם לברך, ולקראת אמירת ההלל היו מביאים לרבי לבית המדרש את הד' מינים. לאחר התפילה היה מוסר שוב את הד' מינים לציבור, עבור אלו שעדיין לא ברכו.


כשהיה הרבי מוסר את הד' מינים לברכת הציבור, בדרך כלל באמצעות הרב [[מאיר הארליג]], היה אומר "מתנה על מנת להחזיר" וזאת גם בימי [[חול המועד]].
כשמסר הרבי את הד' מינים לברכת הציבור, בדרך כלל באמצעות הרב [[מאיר הארליג]], אמר "מתנה על מנת להחזיר" וזאת גם בימי [[חול המועד]].


בשנת [[תשנ"ב]], בבוקר היום הראשון של החג, באופן מפתיע הרבי ביקש להיות נוכח בשעה שהקהל מברך על הד' מינים. הרבי עצמו הוציא את הד' מינים מסוכתו והלך אל הסוכה הקטנה המיוחדת לכך בקצה סוכת הקהל, ובמשך שש שעות ומחצה עמד והביט על כל אחד ואחד מהמברכים, כשהוא עונה "ברוך הוא וברוך שמו" ו"אמן" על ברכותיהם.
בשנת [[תשנ"ב]], בבוקר היום הראשון של החג, באופן מפתיע הרבי ביקש להיות נוכח בשעה שהקהל מברך על הד' מינים. הרבי עצמו הוציא את הד' מינים מסוכתו והלך אל הסוכה הקטנה המיוחדת לכך בקצה סוכת הקהל, ובמשך שש שעות ומחצה עמד והביט על כל אחד ואחד מהמברכים, כשהוא עונה "ברוך הוא וברוך שמו" ו"אמן" על ברכותיהם.
שורה 26: שורה 26:


[[קובץ:לולב של הרבי 3.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|ר' [[מאיר הארליג]] מכניס את [[ארבעת המינים]] אל [[הרבי]] במהלך התפילה. [[תשנ"ב]]]]
[[קובץ:לולב של הרבי 3.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|ר' [[מאיר הארליג]] מכניס את [[ארבעת המינים]] אל [[הרבי]] במהלך התפילה. [[תשנ"ב]]]]
במשך השנים, מידי יום, לאחר שהקהל בירך על לולבו של הרבי ור' מאיר הארליג הכניס אותו לבית המדרש אל הרבי לאמירת ה[[הלל]] וה[[הושענות]], הרבי היה בוחן ומסדר את הלולב ואת טבעותיו.  
במשך השנים, מידי יום, לאחר שהקהל בירך על לולבו של הרבי ור' מאיר הארליג הכניס אותו לבית המדרש אל הרבי לאמירת ה[[הלל]] וה[[הושענות]], החל הרבי בוחן ומסדר את הלולב ואת טבעותיו.  


קרו מקרים שנפסל הלולב או האתרוג והיה צורך להחליפם באחרים. ב[[שנת הקהל]] [[תשמ"ח]], החליף הרבי אתרוג כל יומיים או שלושה. הלולב בדרך כלל אף  
קרו מקרים שנפסל הלולב או האתרוג והיה צורך להחליפם באחרים. ב[[שנת הקהל]] [[תשמ"ח]], החליף הרבי אתרוג כל יומיים או שלושה. הלולב בדרך כלל אף  
פעם לא נפסל, והרבי לא היה צריך להחליף אותו, אבל היו פעמים שהוצרכו להחליף את הלולב. הדסים וערבות היו מחליפים מספר פעמים.
פעם לא נפסל, והרבי לא היה צריך להחליף אותו, אבל היו פעמים שהוצרכו להחליף את הלולב. הדסים וערבות היו מחליפים מספר פעמים.


ר' מאיר הארליג סיפר שכאשר האתרוג של הרבי נפסל  
ר' מאיר הארליג סיפר שכאשר האתרוג של הרבי נפסל בפעם הראשונה (עקב השימוש הרב) בשנת [[תשכ"ז]], כבר אחז הרבי באמצע התפילה. ר' מאיר ניגש וסיפר לרבי שהאתרוג נפסל. הרבי הורה לו ללכת לביתו ב[[רחוב פרזידנט]] ולהביא משם את האתרוג של [[הרבנית]]. היה זה ביום הראשון של חול המועד, ובהמשך החג לא נתן הרבי את האתרוג כדי שיברכו עליו, אלא רק אחרי התפילה ב[[הושענא רבא]] (גברים, ואחר כך נשים וילדים).
בפעם הראשונה (עקב השימוש הרב) בשנת [[תשכ"ז]], כבר אחז הרבי באמצע התפילה. ר' מאיר ניגש וסיפר לרבי שהאתרוג נפסל. הרבי הורה לו ללכת לביתו ב[[רחוב פרזידנט]] ולהביא משם את האתרוג של [[הרבנית]]. היה זה ביום הראשון של חול המועד, ובהמשך החג לא נתן הרבי את האתרוג כדי שיברכו עליו, אלא רק אחרי התפילה ב[[הושענא רבא]] (גברים, ואחר כך נשים וילדים).


מספר שנים לאחר מכן, כאשר נפסל שוב האתרוג, מספר ר' מאיר, סיפרתי לרבי שמישהו פסל אותו בטעות, הרבי אמר: "אינני מעוניין לדעת את השם (של מי שעשה זאת)". הרבי הוציא אתרוג אחר, עליו הוא בירך, ונתן לציבור לברך.
מספר שנים לאחר מכן, כאשר נפסל שוב האתרוג, מספר ר' מאיר, סיפרתי לרבי שמישהו פסל אותו בטעות, הרבי אמר: "אינני מעוניין לדעת את השם (של מי שעשה זאת)". הרבי הוציא אתרוג אחר, עליו הוא בירך, ונתן לציבור לברך.