ימים נוראים: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – ",([א-ת])" ב־", $1") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
דער חב"דסקער (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 41: | שורה 41: | ||
{{ציטוט|תוכן=לפלא גדול שלא נשמע ממנו דבר ולפלא עוד יותר גדול שבכל חודש תשרי לא ראו אותו פה, ו[ש]עד כמה שלא יהי[ה] מושקע בענין של פרנסה צריך לדעת ולא לשכוח שפרנסה נקבע בזמני ר[אש]ה[שנה] ויו[ם] הכפ[ורים] (הימים הנוראים) למעלה, ופרנסת איש יהודי בגשמיות תלוי בפרנסה ברוחניות. וכאשר באים בין חסידים פרישט מען זיך אָפ [=מתרעננים בחיוּת]|מרכאות=כן}} | {{ציטוט|תוכן=לפלא גדול שלא נשמע ממנו דבר ולפלא עוד יותר גדול שבכל חודש תשרי לא ראו אותו פה, ו[ש]עד כמה שלא יהי[ה] מושקע בענין של פרנסה צריך לדעת ולא לשכוח שפרנסה נקבע בזמני ר[אש]ה[שנה] ויו[ם] הכפ[ורים] (הימים הנוראים) למעלה, ופרנסת איש יהודי בגשמיות תלוי בפרנסה ברוחניות. וכאשר באים בין חסידים פרישט מען זיך אָפ [=מתרעננים בחיוּת]|מרכאות=כן}} | ||
===כינוס ילדים בימי הסליחות ובימים הנוראים=== | |||
ב[[מכתב הכללי]] של [[הרבי]]{{הערה|בתר שבתא דח"י אלול, שנת השבע, ה'תשל"ג,אגרות קודש כרך כח עמ' שכד-}} שהופנה בעבור עסקני החינוך שברחבי העולם, כתב הרבי{{הערה|וכלשונו:בקשתי רבה והצעתי.. שבאחד מימי הסליחות.. לכנס בנים ובנות שלפני בר (בת) מצוה.. מבקשים את כל אחד ואחת מהמשתתפים בכנס זה לומר... אבינו מלכנו אבינו אתה... עשה עמנו צדקה וחסד למען שמך הגדול והושיענו.. וטוב ונכון – לעשות גם באחד מימי עשרת ימי תשובה ככל הנ"ל...}}, שבאחד בימי הסליחות או בימים הנוראים יש לעשות כינוס ילדים ונוער שמתחת לגיל ה[[בר מצווה]] וה[[בת מצווה]]. | |||
ב[[בית חיינו]] התקיים באחד מעשרת ימי תשובה כנס, ובו הוסבר לילדים על פי הוראת הרבי שעל ימים אלה נאמר: דרשו ה' בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב וכביאור אדמו"ר הזקן בזה שאז הוא כמשל קירוב המאור אל הניצוץ – נפש האלקית אשר בכל אחד ואחת מבני-ישראל. | |||
ביומנו של א'מהתמימים ששהה ב[[בית חיינו]] נכתב ביום ד' ז' תשרי תשל"ד: | |||
{{ציטוט|תוכן="היום במנחה באו להתפלל עם אד"ש כ- 300 ילדים תלמידי מוסדות החינוך "אהלי תורה" ו"אשען פארקווי" לפי בקשת כ"ק אדמו"ר שליט"א במכתב למחנכים מ[מוצאי] ח"י אלול. | |||
"הרה"ח ר' דובער חן אמר עם הילדים את הפסוקים והקטע שביקש אד"ש שיאמרו עם הילדים: 1) תורה ציווה... יעקב. 2) שמע ישראל... אחד. 3) ברוך שם... ועד. 4) אבינו מלכנו... למען שמך הגדול והושיענו. 5) אמר הבעל שם טוב: כל יהודי מגיע לעולם-הזה החומרי בשליחות מסויימת של תורה אור כו' ועם שליחות זו של תורה-ומצוות הולך הוא ונוסע סביב, הן בעירו והן היכן ובאיזו הזדמנות שהוא נוסע... | |||
"כל הסדר הזה התנהל בשעה שאד"ש כבר נכח בבית הכנסת; | |||
"אחרי תפילת מנחה נתן אד"ש לכל ילד וילד 2 מטבעות של 10 סענט... | |||
["אחד מתנה ממני – בהצעתי (אבל לא תנאי) שהם יתנוה לצדקה; ואחד – בבקשה שלי שימסרוה בתור שלוחַי לצדקה" – לשון מכתבו של כ"ק אדמו"ר (לקוטי שיחות כרך יד עמ' 266)] – | |||
"אחרי שכל הבנים סיימו לקבל יצאו הבנים וכן גם כל הגברים שנכחו בבית-הכנסת, אז נכנסו הילדות וגם להם נתן אד"ש כנ"ל".|מרכאות=לא}} | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |
גרסה מ־17:00, 14 בספטמבר 2020
ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
המושג ימים נוראים - הינו מבטא את ימי הדין, ראש השנה[1] ויום הכפורים[2]. בראש השנה מקבל היהודי עליו את מלכותו של הקדוש ברוך הוא, ובו נכתבים כל בני ישראל בספר חיים טובים, אבל הספר לא נחתם עדיין עד יום הכפורים, שהוא יום סליחה ומחילה ובו היא החתימה.
חכמינו זכרונם לברכה חיברו תפילות מיוחדות לימים הנוראים, והם מקובצים בסידור מיוחד הנקרא בשם "מחזור".
משמעות המושג
- במשמעות המצומצמת ביותר: ראש השנה ויום הכיפורים.
- במשמעות רחבה יותר: עשרת ימי תשובה (עשרת הימים מא' בתשרי עד י' בתשרי).
- במשמעות הרחבה ביותר: כל ימי אמירת הסליחות החל מחודש אלול.
התקופות הללו מתאפיינות בתהליך הולך וגובר של חשבון נפש, צדקה, תשובה ובקשת סליחה וכפרה.
מקור המילה
המלה "נורא" משמעותה, בהקשר זה, מטיל אימה או מעורר יראת כבוד, והיא משקפת את מסורת ישראל לפיה דן בימים אלה בית דין של מעלה בגורלו של כל אדם. המושג נורא מושאל ממספר פסוקים בתנ"ך בהם מופיע התואר "נורא" כתואר לה': "כי ה' עליון נורא מלך גדול על כל הארץ"[3],"ומראהו כמראה מלאך האלקים נורא מאוד"[4].
יש החולקים על זמן הימים הנוראים. למשל, כותב אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך שלו[5]: "ובימים נוראים, מיום אחד של סליחות ואילך..." ומכאן משתמע שהוא כולל את ימי הסליחות בימים נוראים. לעומת זאת, במקום אחר[6] כותב אדמו"ר הזקן: "לפיכך מה שנוהגים בימי הסליחות ובימים נוראים..." ונראה שהוא כלל במושג ימים נוראים רק את עשרת ימי תשובה[7].
במשמעות הרחבה ביותר כוללים הימים הנוראים את:
- ימי הסליחות שלפני ראש השנה.
- עשרת ימי תשובה המכונים גם "בין כסה לעשור" בשל מקומם בלוח שנה.
- "שבת שובה" (או "שבת תשובה"), השבת בין ראש השנה ליום כיפור. ההפטרה של שבת זו, שעיקרה הפסוקים בספר הושע,[8] מתחילה בפסוק:
"שובה ישראל עד ה' אלוקיך"
. נוהגים שבשבת שובה דורש הרב לפני בני הקהילה בענייני תשובה וסליחה.
- הושענא רבה - יש מנהגים בהושענא רבה הדומים לימים הנוראים, למשל שימוש במנגינות של ראש השנה ויום הכיפורים בתפילות, ולבישת הקיטל בקהילות אשכנזיות.
ראש השנה ויום הכיפורים
המונח "ימים נוראים" נמצא לראשונה אצל המהרי"ל[9], ושם הוא מתייחס לראש והשנה ויום הכיפורים בלבד. בספר המנהגים שלו אנו מוצאים: "בכל שנה ושנה בסוף חדש אלול ימי סליחות של ימים הנוראים מתחילין ביום ראשון...", ומאידך הוא כותב "אם יחייהו השם יתברך עוד להתפלל ימי-הנוראים, אז היה רוצה לשנות הרבה מלות בתפילה".
הימים הנוראים בליובאוויטש
במענה של הרבי ליהודי בנוגע לפרנסה, השיב הרבי:
לפלא גדול שלא נשמע ממנו דבר ולפלא עוד יותר גדול שבכל חודש תשרי לא ראו אותו פה, ו[ש]עד כמה שלא יהי[ה] מושקע בענין של פרנסה צריך לדעת ולא לשכוח שפרנסה נקבע בזמני ר[אש]ה[שנה] ויו[ם] הכפ[ורים] (הימים הנוראים) למעלה, ופרנסת איש יהודי בגשמיות תלוי בפרנסה ברוחניות. וכאשר באים בין חסידים פרישט מען זיך אָפ [=מתרעננים בחיוּת]
כינוס ילדים בימי הסליחות ובימים הנוראים
במכתב הכללי של הרבי[10] שהופנה בעבור עסקני החינוך שברחבי העולם, כתב הרבי[11], שבאחד בימי הסליחות או בימים הנוראים יש לעשות כינוס ילדים ונוער שמתחת לגיל הבר מצווה והבת מצווה. בבית חיינו התקיים באחד מעשרת ימי תשובה כנס, ובו הוסבר לילדים על פי הוראת הרבי שעל ימים אלה נאמר: דרשו ה' בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב וכביאור אדמו"ר הזקן בזה שאז הוא כמשל קירוב המאור אל הניצוץ – נפש האלקית אשר בכל אחד ואחת מבני-ישראל.
ביומנו של א'מהתמימים ששהה בבית חיינו נכתב ביום ד' ז' תשרי תשל"ד:
"היום במנחה באו להתפלל עם אד"ש כ- 300 ילדים תלמידי מוסדות החינוך "אהלי תורה" ו"אשען פארקווי" לפי בקשת כ"ק אדמו"ר שליט"א במכתב למחנכים מ[מוצאי] ח"י אלול.
"הרה"ח ר' דובער חן אמר עם הילדים את הפסוקים והקטע שביקש אד"ש שיאמרו עם הילדים: 1) תורה ציווה... יעקב. 2) שמע ישראל... אחד. 3) ברוך שם... ועד. 4) אבינו מלכנו... למען שמך הגדול והושיענו. 5) אמר הבעל שם טוב: כל יהודי מגיע לעולם-הזה החומרי בשליחות מסויימת של תורה אור כו' ועם שליחות זו של תורה-ומצוות הולך הוא ונוסע סביב, הן בעירו והן היכן ובאיזו הזדמנות שהוא נוסע...
"כל הסדר הזה התנהל בשעה שאד"ש כבר נכח בבית הכנסת;
"אחרי תפילת מנחה נתן אד"ש לכל ילד וילד 2 מטבעות של 10 סענט...
["אחד מתנה ממני – בהצעתי (אבל לא תנאי) שהם יתנוה לצדקה; ואחד – בבקשה שלי שימסרוה בתור שלוחַי לצדקה" – לשון מכתבו של כ"ק אדמו"ר (לקוטי שיחות כרך יד עמ' 266)] –
"אחרי שכל הבנים סיימו לקבל יצאו הבנים וכן גם כל הגברים שנכחו בבית-הכנסת, אז נכנסו הילדות וגם להם נתן אד"ש כנ"ל".
קישורים חיצוניים
ראו גם
הערות שוליים
- ↑ א-ב בתשרי
- ↑ י' בתשרי
- ↑ תהלים מ"ז
- ↑ שופטים י"ג
- ↑ בשולחן ערוך הרב אורח חיים פח
- ↑ באורח חיים ו'
- ↑ ודווקא לא את שבת, ראש השנה ויום כיפור בהם לא אומרים סליחות
- ↑ פרק י"ד פסוקים ב-י
- ↑ הרב אליהו מונק, "עולם התפילות"
- ↑ בתר שבתא דח"י אלול, שנת השבע, ה'תשל"ג,אגרות קודש כרך כח עמ' שכד-
- ↑ וכלשונו:בקשתי רבה והצעתי.. שבאחד מימי הסליחות.. לכנס בנים ובנות שלפני בר (בת) מצוה.. מבקשים את כל אחד ואחת מהמשתתפים בכנס זה לומר... אבינו מלכנו אבינו אתה... עשה עמנו צדקה וחסד למען שמך הגדול והושיענו.. וטוב ונכון – לעשות גם באחד מימי עשרת ימי תשובה ככל הנ"ל...