נפש בהמית: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 22: | שורה 22: | ||
וכידוע שהיא כנוייה 'יצר הרע' והיא השורש לכל המידות הרעות, והמידות הרעות נמשכות מהיסודות. | וכידוע שהיא כנוייה 'יצר הרע' והיא השורש לכל המידות הרעות, והמידות הרעות נמשכות מהיסודות. | ||
פירוט בהמשך. | |||
== יסודותיה: משיכת היסודות == | == יסודותיה: משיכת היסודות == |
גרסה מ־13:49, 18 בנובמבר 2009
נפש הבהמית הינו כינוי לנפש שמצד הקליפה שביהודי - שבלשון חז"ל נקרא יצר הרע.
נפש זו מלובשת בדם האדם ומחיה את הגוף. מנפש זו מגיעים כל המידות הרעות מארבע יסודות רעים שבה.
המיוחד בנפש זו שמעורב בה גם טוב, כיון שנפש זו אצל יהודי היא מסוד עץ הדעת, שמעורב שם הטוב עם הרע.
לנפש זו 10 כוחות כנגד עשר ספירות, במקביל וכנגד 10 כוחות של הנפש האלוקית.
עיקר עבודתו הרוחנית של יהודי, לגבור על רצונותיה של נפש זו ועוד למעלה מזה, להשתמש בכוחותיה לטוב. ועד להפיכה מוחלטת של כוחותיה - שזה נעשה ע"י הצדיקים.
עם הנפש קיימות נפש אלוקית ונפש טבעית - שכלית.
יסודותיה: היסודות
התניא בפרק ראשון מספר שבנפש הבהמית יש 4 יסודות.
- אש
- מים
- רוח
- עפר
וכידוע שהיא כנוייה 'יצר הרע' והיא השורש לכל המידות הרעות, והמידות הרעות נמשכות מהיסודות. פירוט בהמשך.
יסודותיה: משיכת היסודות
אש: כעס וגאווה מסבירה התניא שכמו שאש היא רוצה להגיע למעלה כל הזמן (ל' התניא: "שניגבה למעלה") כמו כעס שנובע שמתי שהאדם כועס הוא מרגיש שפגעו בכבודו הגבוהה והרם והנישא וכו' ופשוט רוצה להגיע למעלה כמו אש. והגאווה מובנת מאליו.
מים: תאוות ותענוגים בגלל שרוב התענוגים הם באמצעות או נמשכים וכדו' ממים.
רוח: הוללות, וליצנות והתפארות ודברים בטלים מהסיבה שרוח פשוט חולפת ולא ממשית, אי אפשר לתפוס אותה כמו שאפשר מים או כל חומר.
עפר: עצלות ועצבות בגלל שהעפר, יש לו תכונה לרדת ולהיות כבד ושקוע ברצפה וכו'.