סידור תורה אור: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "<ref>" ב־"{{הערה|") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 10: | שורה 10: | ||
ב[[אלול]] [[תש"א]] הדפיסה [[אגודת חסידי חב"ד העולמית]] את הסידור מחדש. מהדורה זו נתן [[אדמו"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי|רבי]], בה השתמש הרבי בכל יום. על סידור זה רשם הרבי את [[הגהות לסידור תורה אור]]. | ב[[אלול]] [[תש"א]] הדפיסה [[אגודת חסידי חב"ד העולמית]] את הסידור מחדש. מהדורה זו נתן [[אדמו"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי|רבי]], בה השתמש הרבי בכל יום. על סידור זה רשם הרבי את [[הגהות לסידור תורה אור]]. | ||
מהדורות נוספות הודפסו ב[[תש"ו]] בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו{{הערה|כמה פעמים ביקשו מהרבי להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה, יתכן שהסיבה כי הרצון של הרבי היה לקבע את סידור תהלת ה' בתור הסידור העיקרי | מהדורות נוספות הודפסו ב[[תש"ו]] בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו{{הערה|כמה פעמים ביקשו מהרבי להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה, יתכן שהסיבה כי הרצון של הרבי היה לקבע את סידור תהלת ה' בתור הסידור העיקרי}}, עד שנדפס שוב ב[[תשמ"ז]] [[תש"ס]] [[תשס"ו]] [[תשע"ד]] ו[[תשע"ז]] | ||
== שינוים במהדורות == | == שינוים במהדורות == |
גרסה מ־06:06, 6 בספטמבר 2020
סידור תורה אור חובר על ידי הרב אברהם דוד לאוואט, שעסק במשך ימיו בסידור סידורים והלכות תפילה.
עיקר מלאכתו היתה לסדר את סידור תורה אור שכולל את נוסח התפילה יחד עם דרך החיים ושער הכולל - הלכות ומנהגי התפילה, יחד עם מקורות לנוסח אדמו"ר הזקן.
מהדורות הסידור
המהדורה המרכזית והכוללת של סידור זה, יצאה לאור שש שנים אחר פטירתו של הרב לאווט - בשנת תרנ"ו.
באלול תש"א הדפיסה אגודת חסידי חב"ד העולמית את הסידור מחדש. מהדורה זו נתן אדמו"ר הריי"צ במתנה לרבי, בה השתמש הרבי בכל יום. על סידור זה רשם הרבי את הגהות לסידור תורה אור.
מהדורות נוספות הודפסו בתש"ו בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו[1], עד שנדפס שוב בתשמ"ז תש"ס תשס"ו תשע"ד ותשע"ז
שינוים במהדורות
ישנם שינויים קלים בין מהדורת תש"א בה השתמש הרבי למהדורות הנוספות, והבולטת שבהם היא שבסוף מהדורת תש"א בא חלק נוסף מיוחד לראש-השנה ויום הכיפורים, והוא כולל את כל הפיוטים וחזרת הש"ץ לימים הנוראים שאינם באים בדרך כלל בסידור התפילה, אלא במחזור לימים הנוראים.
בסידור תורה אור (וכן בסידור רוסטוב), כמו בסידורים הספרדים, אין כלל ציון של קהל/חזן בקדושה אלא רק נקודות לפני תיבות אלו.
הגהות לסידור
כאשר הוחלט שלא להדפיס את סידור רוסטוב מחדש בשנת תש"א, החל הרבי להתעסק בהדפסה מחדש של סידור תורה אור. אז רשם הרבי את ההגהות לסידור תורה אור.
במשך החודשים מנחם אב - אלול תש"א בדק הרבי עשרות מנהגים, חילופי גרסאות, דקדוק וטעויות דפוס, אצל אדמו"ר הריי"צ ואצל זקני החסידים.
במהלך ביקור מוריסטון הראשון נסע הרבי למוריסטון להוויעץ עם הרבי הריי"צ על שאלות מסוימות בנוסח.
בחודש אלול תש"א הודפס הסידור מחדש על פי ההגהות, וההגהות צללו בתהום הנשייה.[2]
בתשס"ז הודפסו ההגהות מחדש בקונטרס הגהות לסידור אדמו"ר הזקן.
בהוצאה החדשה והאחרונה של סידור 'תורה אור', כתבו חברי מערכת ההו"ל שהעתיקו התיקונים ממה שיש בידם, ממה שהכין הרבי לדפוס, וכן מהסידור של הרבי עצמו שכידוע היו עליו תיקונים שונים. אך עדיין אין כאן דבר השלם. כמו בתחילת ה'סליחות' – הרבי תיקן והעיר בעיפרון על הדף, שהשורה התחתונה 'סלח לנו אבינו' שייכת למעלה.
ראו גם
קישורים חצוניים
הערות שוליים
- ↑ כמה פעמים ביקשו מהרבי להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה, יתכן שהסיבה כי הרצון של הרבי היה לקבע את סידור תהלת ה' בתור הסידור העיקרי
- ↑ על מהירות ההדפסה ספרו המדפיסים האחים שולזינגר: "בהגיע האדמו"ר ר' יוסף יצחק לארצות הברית פנה אלינו מזכירו שהוא עתה האדמו"ר וראש חסידי עדת ליובאוויטש ר' מנחם מנדל שניאורסון בשאלה האם נוכל להדפיס ולכרוך תוך שבוע אחד את הסידור נוסח ליובאוויטש, מתוך סידור יחיד שברשותו. ביקש הוא אלף סידורים כאלה על מנת להפיצם ברבים, השיבונו שנעשה הכל על מנת להספיק הזמנה זו במועד המבוקש. קיבלתי את הסידור ותוך שבוע ימים הבאתי את אלף הסידורים מודפסים ומכורכים". האחים שולזינגר - הדפוס וההוצאה לאור, ירושלים תשמ"ו.