עיוור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
שורה 42: שורה 42:


==ראה גם==
==ראה גם==
[[לשון סגי נהור]]
*[[לשון סגי נהור]]
*[[חוש הראיה]]
{{הערות שוליים|}}
{{הערות שוליים|}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה מ־15:54, 12 באוגוסט 2020

עיוור (בארמית ובלשון חז"ל סומא או סגי נהור הוא אדם שחוש הראיה שלו פגום, וכתוצאה מכך אינו רואה. ישנם הרבה סוגים וסיבות לעיוורון, הבעיה יכולה להיות בעין בעצבים או במח.

כינויים לעיוור

העיוור בלשון חז"ל נקרא סומא או סגי נהור.

הרבי שואל למה קוראים לעיוור "סגי נהור" שפירושו: ריבוי האור ולכאורה זהו לועג לרש שלעיוור אין ריבוי אור וראיה? ומבאר שלעיוור באמת יש אור וראיה חזקה ביותר, אז למה אינו רואה? כי מרוב שהאור חזק כלי העין לא מצליחים להכיל אור זה ולכן אינו מצליח לראות.

עורים בתורה

בתורה מוזכרים עורים וסיפורים רבים שנקשרו לעיוורון:

  • יצחק אבינו כהו עיניו הייינו שראייתו נחלשה במאד מזיקנה, וכך יעקב הצליח לקחת את הברכות במקום עשיו.
  • יעקב אבינו התעוור אף הוא מזיקנה.
  • כשפרעה רצה להרוג את משה על שהרג את המצרי, ה' עיוור את כל הנוכחים וכך משה יכל לברוח.
  • בלעם הרשע היה עיוור בעין אחת.
  • שמשון הגיבור נתעוור על ידי הפלישתים.
  • עלי הכהן התעוור מזקנה.
  • בבא בן בוטא סומא על ידי הורדוס.
  • רב יוסף היה עיוור ובכל זאת היה בקי בכל התורה עד שכונה "סיני" [1].
  • רב ששת היה עיוור, ובכל זאת היה בקי בתלמודו עד שחזר על כל תלמודו בשלושים יום.

הלכות עיוור

חיוב כללי במצוות

לדעת רבי יהודה עיוור פטור ממצוות אך חכמים סוברים שעיוור כן חייב במצוות (וההלכה כמותם)[2].

ברכת פוקח עוורים

עיוור אינו מברך ברכת פוקח עוורים מאחר וזה דבר שחסר אצלו.[3]

ציצית

סומא חייב במצוות ציצית[4] ולמרות שכתוב "וראיתם אותו" זה בא למעט כסות לילה.

עליה לתורה

לדעת שולחן ערוך המחבר אין להעלות עיוור לתורה, אך לדעת הרמ"א מותר[5].

נרות שבת

עדיף שבעלה של העיוורת ידליק. אם היתה רואה בעבר והורגלה להדליק יכולה להמשיך אך תשתדל להדליק ראשונה [6]

העוורים בגאולה

בגאולה כל העוורים יתרפאו כנאמר[7] "אז תפקחנה עיני עוורים". ויתירה מזה יהיו הראשונים להתרפאות[8].

כתב ברייל

כתב ברייל הוא כתב מיוחד לעוורים הנכתב על ידי הבלטת האותיות, ונקרא על ידי המישוש. בשנת תשנ"א הודפס ספר התניא בכתב ברייל והרבי הסביר [9] שכעת משיח מוכרח לבוא, כי כבר קוים "לכשיפוצו מעינותיך חוצה" עד שאפילו העוורים יכולים ללמוד את תורת החסידות.

ראה גם


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. ברכות סד. א
  2. קידושין לא א
  3. שו"ע אדה"ז סי' מ"ו ס"ז, קצוה"ש סי' ה' ס"ו
  4. בית יוסף סימן י"ז סעיף ז
  5. שו"ע או"ח סי' קל"ט ס"ג
  6. שוע אדהז סי' רס"ג, סי"ב
  7. ישעיה לה ד
  8. מדרש תהילים קט"ו ח
  9. דבר מלכות פרשת עקב אות טו ואילך