שמואל ניסנוביץ: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 15: שורה 15:
היה לו [[דרך הלימוד בליובאוויטש|דרך הלימוד]] מיוחדת שהכניס בתלמידיו. לפי גישתו, על הלימוד להיות יסודי תוך הבנה ישירה של הסוגיא ללא פלפולים מסוגיא אחרת. יש לעיין היטב בדברי רש"י עצמו מבלי לדלג ל"קצות החושן" כדי להבינו, וכן צריך להבין האם רש"י ותוספות חולקים בפשט בלשון הגמרא או בחקירה אודות גדר הענין המדובר.
היה לו [[דרך הלימוד בליובאוויטש|דרך הלימוד]] מיוחדת שהכניס בתלמידיו. לפי גישתו, על הלימוד להיות יסודי תוך הבנה ישירה של הסוגיא ללא פלפולים מסוגיא אחרת. יש לעיין היטב בדברי רש"י עצמו מבלי לדלג ל"קצות החושן" כדי להבינו, וכן צריך להבין האם רש"י ותוספות חולקים בפשט בלשון הגמרא או בחקירה אודות גדר הענין המדובר.


יתרה מכך: יש להשיג מתוך דברי רש"י את קושייתו של התוס' עליו, ואילו על התוספות לעורר את שאלותיהם של המהרש"א והפני יהושע עליו. ורק אחר כל זה ניתן לתור אחר תירוצים בספרים שונים.
יתרה מכך: יש להשיג מתוך דברי רש"י את קושייתו של התוס' עליו, ואילו על התוספות לעורר את שאלותיהם של המהרש"א והפני יהושע עליו. ורק אחר כל זה ניתן לתור אחר תירוצים בספרים שונים.


הפלפולים והחקירות נחוצים אף הם - ויעיד על כך הספר "שערי יהודה" מאת [[יהודה עבער|הגה"ח ר' יהודה עבער]], שהיה תלמיד של ר' שמואל וקיבל את שיטת לימודו ממנו - אולם תוך הזהרות מפלפולי הבל, וגם זה רק לאחר הבנה ברורה של הסוגיא עם פרש"י ותוספות. לפעמים היה ר' שמואל מעיר שאם נבין את הסוגיא בפשטותה, לא יהיה מקום לסתירות אלו ואלו.
הפלפולים והחקירות נחוצים אף הם - ויעיד על כך הספר "שערי יהודה" מאת [[יהודה עבער|הגה"ח ר' יהודה עבער]], שהיה תלמיד של ר' שמואל וקיבל את שיטת לימודו ממנו - אולם תוך הזהרות מפלפולי הבל, וגם זה רק לאחר הבנה ברורה של הסוגיא עם פרש"י ותוספות. לפעמים היה ר' שמואל מעיר שאם נבין את הסוגיא בפשטותה, לא יהיה מקום לסתירות אלו ואלו.