איטר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:


ההגדרות לקביעת האיטר:  
ההגדרות לקביעת האיטר:  
[[רש"י]] סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; כאשר ה[[רא"ש]] ואחרים פירשו שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. ב[[שולחן ערוך]] נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.
[[רש"י]]{{הערה|מסכת מנחות דף לז עמוד א}} סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; ואילו ה[[רא"ש]]{{הערה|רא"ש למסכת מנחות דף לז עמוד א}} פירש שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. ב[[שולחן ערוך]]{{הערה|או"ח סימן כז סעיף ו}} נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.


==איטר רגל==
==איטר רגל==
בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי ש[[רש"י]] מגדירו:
בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי ש[[רש"י]] מגדירו{{הערה|רש"י בכורות דף מה עמוד ב ד"ה אטר. על פי הגמרא במסכת יומא דף יא עמוד ב. וכן בבית יוסף (אה"ע סימן קסט)}}:


"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך".
"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך".
שורה 34: שורה 34:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה מ־03:07, 5 ביולי 2020

בנימין נתניהו כותב אות בספר התורה לאחדות ישראל בידו השמאלית

איטר יד ימינו או שמאלי הוא אדם שכוחו רב יותר בידו השמאלית ואת רוב השימושים הדורשים דיוק ככתיבה וכדומה הוא מבצע ביד שמאל. זאת בשונה מרוב בני האדם ה'ימניים'.

איטר יד בהלכה

לאיטר יש דינים מיוחדים בהלכה עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה מצוות ומהם:

  1. הנחת תפילין - האיטר מניח תפילין על יד ימין בשונה מהימני שמניח על יד שמאל.
  2. מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב סת"ם וגט או שכתב בשבת בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה.
  3. עבודה בבית המקדש - כהן איטר יד הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.
  4. נטילת לולב - האיטר נוטל הלולב ביד שמאל ואת האתרוג בימין.
  5. נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את הכוס ביד שמאל בקידוש, הבדלה בברכת המזון וכדומה.

בשאר המצוות המעשיות כקביעת מזוזה, הסיבה בליל הסדר, אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות.

בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי נוטל ידיים ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכן הלאה.

ההגדרות לקביעת האיטר: רש"י[1] סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; ואילו הרא"ש[2] פירש שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. בשולחן ערוך[3] נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.

איטר רגל

בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי שרש"י מגדירו[4]:

"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך".

לדבר יש השלכה מעשית לכמה מצוות ומהם:

  1. מצוות חליצה - כשהבעל איטר רגל יש סוברים שהאשה צריכה לחלוץ הנעל מרגלו השמאלית.
  2. עבודה בבית המקדש - כהן איטר רגל הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.

שולט בשתי ידיו

ישנם אנשים ששולטים בשני ידיהם באופן שווה, הן בכוח שבידיהם והן בפעולות העדינות ככתיבה וכדומה שאותם הם מבצעים בשתי ידיהם בשווה. הפוסקים כתבו שאדם כזה לא יהיה סופר סת"ם.

ראו גם

הערות שוליים

  1. מסכת מנחות דף לז עמוד א
  2. רא"ש למסכת מנחות דף לז עמוד א
  3. או"ח סימן כז סעיף ו
  4. רש"י בכורות דף מה עמוד ב ד"ה אטר. על פי הגמרא במסכת יומא דף יא עמוד ב. וכן בבית יוסף (אה"ע סימן קסט)