שם ס"ג: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עבודה ראשונית, הדבקת מקורות בלבד)
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''שם ס"ג''' נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי יו"דים, באופן הזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י. שם זה הוא כנגד [[ספירת בינה]].
'''שם ס"ג''' נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי יו"דים, באופן הזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י. שם זה הוא כנגד [[ספירת בינה]]. בעולמות, שם זה הוא כנגד [[עולם הנקודים]] שהוא [[עולם התוהו]] שבו היתה [[שבירת הכלים]].


שבספירת הבינה אפשר להיות ענין של שבירה, כידוע דשם ס"ג הוא בבינה, והשבירה היתה בשם ס"ג33, משא"כ בספירת החכמה כתיב34 ימותו ולא בחכמה
==ענינו==
'''שם ס"ג''' נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי יו"דים, באופן הזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י. שם זה קשור ל[[ספירת הבינה]], שהיא התחלה של ה[[ישות]] לעומת החכמה, [[שם ע"ב]] שהוא בבחינת [[ביטול]] בתכלית.


. שהרי שם מ"ה הוא מחודש41, ונקרא שם מ"ה החדש, וכן שם ס"ג הוא מחודש, שהרי השבירה דעולם התוהו היתה בשם ס"ג42, וכיון שבנין התוהו הי' בשביל הסתירה וסתירת התוהו הי' בשביל בנין התיקון (שהו"ע בונה ע"מ לסתור וסותר ע"מ לבנות), והתיקון עצמו הוא מחודש, בהכרח לומר שגם שם ס"ג הוא מחודש. ושם ע"ב הוא למעלה מתוהו ותיקון, והוא בלתי מחודש. וידוע דשם ע"ב בחכמה43, והיינו בחי' פנימיות החכמה, דפנימיות אבא היא פנימיות עתיק44, ועתיק הוא לשון ישן, שזהו המשכת העצמות
בניגוד ל[[שם ע"ב]] שהוא שם שאינו מחודש, שם ס"ג הוא שם מחודש. והביאור הוא שכיוון ש[[שם מ"ה]] שהוא השם של [[עולם התיקון]] הוא שם מחודש, בהכרח שגם שם ס"ג, השייך ל[[עולם התוהו]] הוא שם מחודש, שכן, בנין הוהו היה בשביל הסתירה, וסתירת התוהו היתה בשביל בנין התיקון. זאת לעומת [[שם ע"ב]] שהוא למעלה מתוהו ותיקון, והוא בלתי מחודש.  


שהרי תהו קדום לתיקון, דשם ס"ג הוא למעלה משם מ"ה, ובגמר הבירורים יתעלה שם ב"ן בשם ס"ג שלמעלה ממ"ה62. וזהו שיעקב קנה את הבכורה מעשו, דעשו הוא בחי' התהו שלמעלה מתיקון (שלכן נקרא עשו בנה הגדול63), ויעקב ע"י הבירורים לקח את האורות דתהו.
לאחר [[שבירת הכלים]] נפלו האורות מבחינת שם ס"ג לבחינת [[שם ב"ן]], שהוא העולמות הפרודים, עולמות [[בי"ע]]. ישנו קשר בין שם ס"ג לבין [[שם ב"ן]] שכן [[שם ב"ן]] קרוי בשם [[בהמה]] (שב"ן ב[[גימטריא]] בהמה), וביחס אליו נקרא שם ס"ג בשם בהמה רבה. לעתיד לבוא יתעלו עולמות [[בי"ע]] שהם בחינת [[שם ב"ן]], אל מקורת בעולמות התוהו שהוא שם ס"ג, הגבוה מעולם התיקון, שהוא [[שם מ"ה]].
 
==בעולמות==
בעולמות, שם ס"ג הוא כנגד [[עולם הנקודים]], שהוא [[עולם התוהו]]. בעולם זה הספירות הם בבחינת נקודות, שכל אחד מהם מאיר בתוקף, ואינו מתכלל בחבירו. ומשום כך בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]]. [[שבירת הכלים]] היא רק בשם ס"ג, ולא ב[[שם ע"ב]], שבספירת החכמה כתוב "ימותו ולא בחכמה".
 
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־19:55, 1 בספטמבר 2009

שם ס"ג נוצר משם הוי"ה במילוי יו"דים, באופן הזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י. שם זה הוא כנגד ספירת בינה. בעולמות, שם זה הוא כנגד עולם הנקודים שהוא עולם התוהו שבו היתה שבירת הכלים.

ענינו

שם ס"ג נוצר משם הוי"ה במילוי יו"דים, באופן הזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י. שם זה קשור לספירת הבינה, שהיא התחלה של הישות לעומת החכמה, שם ע"ב שהוא בבחינת ביטול בתכלית.

בניגוד לשם ע"ב שהוא שם שאינו מחודש, שם ס"ג הוא שם מחודש. והביאור הוא שכיוון ששם מ"ה שהוא השם של עולם התיקון הוא שם מחודש, בהכרח שגם שם ס"ג, השייך לעולם התוהו הוא שם מחודש, שכן, בנין הוהו היה בשביל הסתירה, וסתירת התוהו היתה בשביל בנין התיקון. זאת לעומת שם ע"ב שהוא למעלה מתוהו ותיקון, והוא בלתי מחודש.

לאחר שבירת הכלים נפלו האורות מבחינת שם ס"ג לבחינת שם ב"ן, שהוא העולמות הפרודים, עולמות בי"ע. ישנו קשר בין שם ס"ג לבין שם ב"ן שכן שם ב"ן קרוי בשם בהמה (שב"ן בגימטריא בהמה), וביחס אליו נקרא שם ס"ג בשם בהמה רבה. לעתיד לבוא יתעלו עולמות בי"ע שהם בחינת שם ב"ן, אל מקורת בעולמות התוהו שהוא שם ס"ג, הגבוה מעולם התיקון, שהוא שם מ"ה.

בעולמות

בעולמות, שם ס"ג הוא כנגד עולם הנקודים, שהוא עולם התוהו. בעולם זה הספירות הם בבחינת נקודות, שכל אחד מהם מאיר בתוקף, ואינו מתכלל בחבירו. ומשום כך בעולם זה הייתה שבירת הכלים. שבירת הכלים היא רק בשם ס"ג, ולא בשם ע"ב, שבספירת החכמה כתוב "ימותו ולא בחכמה".