גוף כתב יד קודש: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
חב"ד איז אקטיב (שיחה | תרומות) |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
בשונה מ[[אדמו"רי חב"ד]] לאורך הדורות, הרבי לא היה כותב בעצמו את [[מאמר|מאמרי החסידות]] שאמר, ואף לא את [[שיחה|שיחות הקודש]]. באשר לכך, כתבי היד המצויים בידינו הינם בעיקר מכתבים ומענות שכתב הרבי לאנשים שונים, הוראות קצרות, ועלי ה[[הגהה]]{{הערה|בנוסף לכך ישנם [[רשימות]] פרטיות שכתב הרבי לעצמו, מפתח קטלוגי לשיחות ומאמרי רבותינו נשיאינו, ועוד.}}. | בשונה מ[[אדמו"רי חב"ד]] לאורך הדורות, הרבי לא היה כותב בעצמו את [[מאמר|מאמרי החסידות]] שאמר, ואף לא את [[שיחה|שיחות הקודש]]. באשר לכך, כתבי היד המצויים בידינו הינם בעיקר מכתבים ומענות שכתב הרבי לאנשים שונים, הוראות קצרות, ועלי ה[[הגהה]]{{הערה|בנוסף לכך ישנם [[רשימות]] פרטיות שכתב הרבי לעצמו, מפתח קטלוגי לשיחות ומאמרי רבותינו נשיאינו, ועוד.}}. | ||
מענות אלו החלו להתפרסם לרבים בקובץ צדי"ק למלך, | מענות אלו החלו להתפרסם לרבים בקובץ צדי"ק למלך, שיצא לאור בשנים [[תשנ"ג]]-[[תשנ"ד]] לזכות החלמתו של הרבי. בשנים האחרונות מתפרסמים מענות וכתבי יד נוספים ב[[תשורה|תשורות]] משמחות אנ"ש, ובמדורים קבועים בשבועונים [[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]] ו[[בית משיח (שבועון)|בית משיח]]. | ||
המענות שהתפרסמו בשבועון בית משיח נלקטו בספרים '[[מאוצר המלך]]', וקוטלגו לפי מדורים. | המענות שהתפרסמו בשבועון בית משיח נלקטו בספרים '[[מאוצר המלך]]', וקוטלגו לפי מדורים. |
גרסה מ־20:28, 12 ביולי 2018
מענותיו של הרבי שנרשמו בכתב ידו, מכונות בפי החסידים גוף כתב יד קודש (ר"ת - גוכי"ק), והם מתייחסים אליהם בחביבות מיוחדת.
היסטוריה
בשונה מאדמו"רי חב"ד לאורך הדורות, הרבי לא היה כותב בעצמו את מאמרי החסידות שאמר, ואף לא את שיחות הקודש. באשר לכך, כתבי היד המצויים בידינו הינם בעיקר מכתבים ומענות שכתב הרבי לאנשים שונים, הוראות קצרות, ועלי ההגהה[1].
מענות אלו החלו להתפרסם לרבים בקובץ צדי"ק למלך, שיצא לאור בשנים תשנ"ג-תשנ"ד לזכות החלמתו של הרבי. בשנים האחרונות מתפרסמים מענות וכתבי יד נוספים בתשורות משמחות אנ"ש, ובמדורים קבועים בשבועונים כפר חב"ד ובית משיח.
המענות שהתפרסמו בשבועון בית משיח נלקטו בספרים 'מאוצר המלך', וקוטלגו לפי מדורים.
המענות שהתפרסמו בשבועון כפר חב"ד על ידי המזכיר הרב בנימין קליין רוכזו על ידי הרב מאיר שלמה לובצקי והתפרסמו בקובץ 'מבית המלכות'.
בנוסף כונסו כתבי יד נוספים בסדרת החוברות "צדי"ק למלך", דבר מלך, ועוד.
חיקוי כתב ידו של הרבי
הרבי מעיד[2] כי "בין חסידים לרבותיהם, משתדלים בסגנון מכתביהם והליכותיהם בכלל, להדמות לרבם", ועד כדי כך שהחסידים שהיו ממונים על העתקת כתבי היד ומאמרי החסידות השתדלו לחקות בכתב-ידם את כתב-ידו של הרבי, עד שפעמים רבות ניתן להבחין לאיזה אדמו"ר שייך המאמר אפילו מבלי לעיין בתוכן שלו.
הרבי אף הביא את הפתגם החסידים המהווה מקור להנהגה זו, על פי מאמר חז"ל[3]: "אחרי השם אלוקיכם תלכו - וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה?", שאף שאי אפשר 'לחקות' את הקדוש ברוך הוא, הרי שתלמיד כן יכול לחקות את רבו.
ראו גם
לקריאה נוספת
- פתקים משולחן הרבי - ספריית 'מעיינותיך' בהוצאת תורת חב"ד לבני הישיבות, אלול תשע"ו[4]
קישורים חיצוניים
- תדפיסים: מבית המלכות - ב • תדפיס מבית המלכות - ד • לקט כתבי קודש שהתפרסמו בתשורות, תדפיס מתוך ספר המלקט את המענות שהתפרסמו על ידי הרב בנימין קליין