אבא בנימין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(שלום מחוץ לחשבון)
 
שורה 2: שורה 2:


==שיטתו==
==שיטתו==
שיטתו של אבא בנימין בעבודת ה' היא כי יש להתפלל מיד כשקמים בבוקר, עוד לפני הלימוד. להלכה נחלקו בזה [[רש"י]] ו[[תוספות]] וישנם ראשונים שפוסקים כן להלכה - שאסור ללמוד לפני התפילה.
שיטתו של אבא בנימין ב[[עבודת השם]], כפי שמופיעה ב[[ברייתא]]{{הערה|ברכות ג, א}} היא כי יש להתפלל מיד כשקמים בבוקר, עוד לפני הלימוד. להלכה נחלקו בזה [[רש"י]] ו[[תוספות]] וישנם ראשונים שפוסקים כן להלכה - שאסור ללמוד לפני התפילה.


את שיטתו של אבא בנימין מסביר כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] בחילוק בין תורה לתפילה: התפילה גבוהה לכאורה יותר מהתורה, שכן שמונה עשרה הברכות משולות כנגד ח"י ברכות השדרה, שבכך שהם ממשיכים את האור לכל חלקי הגוף, הם מורים על כך שהאור שנמשך בהם מגיע ממקום גבוה שאין בו חילוק בין גבוה לנמוך, דהיינו [[אור מקיף]]. - וזו היא שיטתו של אבא בנימין שרצה מיד בקומו משנתו להמשיך אור גבוה ונפלא זה.
את שיטתו של אבא בנימין מסביר כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] בחילוק בין תורה לתפילה: התפילה גבוהה לכאורה יותר מהתורה, שכן שמונה עשרה הברכות משולות כנגד ח"י ברכות השדרה, שבכך שהם ממשיכים את האור לכל חלקי הגוף, הם מורים על כך שהאור שנמשך בהם מגיע ממקום גבוה שאין בו חילוק בין גבוה לנמוך, דהיינו [[אור מקיף]]. - וזו היא שיטתו של אבא בנימין שרצה מיד בקומו משנתו להמשיך אור גבוה ונפלא זה.

גרסה מ־09:08, 27 באפריל 2018

אבא בנימין הוא שמו של תנא שנודע על שם שני הנהגות מיוחדות בהם נהג. ההנהגה הראשונה היא "תפלתי שתהא סמוכה למיטתי" - להתפלל מיד בקומו בבוקר, וההנהגה השניה היא "על מטתי שתהא בין צפון לדרום".

שיטתו

שיטתו של אבא בנימין בעבודת השם, כפי שמופיעה בברייתא[1] היא כי יש להתפלל מיד כשקמים בבוקר, עוד לפני הלימוד. להלכה נחלקו בזה רש"י ותוספות וישנם ראשונים שפוסקים כן להלכה - שאסור ללמוד לפני התפילה.

את שיטתו של אבא בנימין מסביר כ"ק אדמו"ר האמצעי בחילוק בין תורה לתפילה: התפילה גבוהה לכאורה יותר מהתורה, שכן שמונה עשרה הברכות משולות כנגד ח"י ברכות השדרה, שבכך שהם ממשיכים את האור לכל חלקי הגוף, הם מורים על כך שהאור שנמשך בהם מגיע ממקום גבוה שאין בו חילוק בין גבוה לנמוך, דהיינו אור מקיף. - וזו היא שיטתו של אבא בנימין שרצה מיד בקומו משנתו להמשיך אור גבוה ונפלא זה.

אך למרות שהתפילה ממשיכה אכן אור מקיף, מיוחדת היא לימוד התורה, שלמרות שלכאורה המשכתה היא רק מהאור פנימי, הרי שבשרשה ופנימיותה היא ממשיכה אור מעצמות ממש, מכיון שהיא רצון העליון וחכמתו יתברך שמאירה בהלכות התורה. לעומת זאת תפילה, למרות שהיא נמשכת מאור גבוה כל כך, הרי שהמשכתה בפועל היא על ידי דברים גשמיים הנקראים חיי שעה, וזאת הסבה שהאמת היא שתורה גבוהה יותר מתפילה[2].

הערות שוליים