פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 41 בתים ,  08:28, 20 בפברואר 2007
אין תקציר עריכה
בתחילה היו מראשי החסידות שלא קיבלו את הספר, עקב האלמנט האינטלקטואלי שבמשנת חסידות חב"ד, אך לבסוף הוא אומץ בחום גם על ידם. כיום, הספר נחשב לראשון בחשיבות מבין ספרי היסוד של תנועת החסידות, נערץ על ידי כל זרמיה ונלמד בכל תפוצות ישראל.
==שמותיו==
לספר מספר שמות:
*'''לקוטי אמרים''' - הדרכה על פי תורת החסידות הקבלה ותורת הנפש, כיצד ניתן לאדם למצות את יכולותיו וכוחותיו הטבעיים, ולהתעלות לדרגא הגבוהה בעבודת ה', אליה כל אדם יכול להגיע - דרגת ה"בינוני". מכיל הקדמה ונ"ג פרקים. הודפס לראשונה: סלאוויטא תקנ"ז (1797).
*'''שער היחוד והאמונה''' - נקרא גם 'לקוטי אמרים חלק שני'. הסבר נרחב ומעמיק בשיטת החסידות וחידוש הבעש"ט בנוגע לאמונה באחדות השם. מכיל הקדמה בשם 'חינוך קטן' וי"ב פרקים. הודפס יחד עם לקוטי אמרים, לראשונה: סלאוויטא תקנ"ז (1797).
*'''אגרת התשובה''' - ביאור נרחב במהותה של ה'תשובה' על פי החסידות. מכיל י"ב פרקים. מהדורא קמא - ללא חלוקה לפרקים, הודפסה לראשונה: זאלקווי תקנ"ט (1799). מהדורא בתרא - בחלוקה לפרקים, הודפסה לראשונה: שקלוב תקס"ו (1806). נוספה על ידי אדמו"ר הזקן.
*'''אגרת הקודש''' - מכתבים ואגרות של אדמו"ר הזקן, בהם הוראות לחסידיו בענייני עבודת ה', וביאורים עמוקים בקבלה. מכיל ל"ב סימנים. הודפס לראשונה: שקלוב תקע"ד (1814). נוספה על ידי בניו.
*'''קונטרס אחרון''' - ביאור נרחב ועמוק בסוגיות הנידונות בחלק הראשון 'לקוטי אמרים', שלא פורטו שם מפאת הרצון להתמקד במהלך. מכיל ט' סימנים. הודפס לראשונה: שקלוב תקע"ד (1814). נוסף על ידי בניו.
שער היחוד והאמונה - נקרא גם 'לקוטי אמרים חלק שני'. הסבר נרחב ומעמיק בשיטת החסידות וחידוש הבעש"ט בנוגע לאמונה באחדות השם. מכיל הקדמה בשם 'חינוך קטן' וי"ב פרקים. הודפס יחד עם לקוטי אמרים, לראשונה: סלאוויטא תקנ"ז (1797). אגרת התשובה - ביאור נרחב במהותה של ה'תשובה' על פי החסידות. מכיל י"ב פרקים. מהדורא קמא - ללא חלוקה לפרקים, הודפסה לראשונה: זאלקווי תקנ"ט (1799). מהדורא בתרא - בחלוקה לפרקים, הודפסה לראשונה: שקלוב תקס"ו (1806). נוספה על ידי אדמו"ר הזקן. אגרת הקודש - מכתבים ואגרות של אדמו"ר הזקן, בהם הוראות לחסידיו בענייני עבודת ה', וביאורים עמוקים בקבלה. מכיל ל"ב סימנים. הודפס לראשונה: שקלוב תקע"ד (1814). נוספה על ידי בניו. קונטרס אחרון - ביאור נרחב ועמוק בסוגיות הנידונות בחלק הראשון 'לקוטי אמרים', שלא פורטו שם מפאת הרצון להתמקד במהלך. מכיל ט' סימנים. הודפס לראשונה: שקלוב תקע"ד (1814). נוסף על ידי בניו. ==מטרתו==
ספר התניא נכתב על מנת לבאר את שיטת חסידות חב"ד, הדוגלת ברעיון של 'מוח שליט על הלב' - בחלקו הראשון של הספר, 'לקוטי אמרים'; ושיטתה באמונה באחדות ה', אין עוד מציאות בעולם מלבד ה' - בחלקו השני ' שער היחוד והאמונה'.
במהלך הסברת שיטתו, מביא אדמו"ר הזקן את תשובותיו ועצותיו שהשיב לשאלות רבות ששאלוהו חסידיו בענייני עבודת ה' התלויה בלב. את הסיבה לכך מנמק בהקדמת הספר: "להיות כי אין הזמן גרמא עוד להשיב לכל אחד ואחד על שאלתו בפרטות וגם השכחה מצויה".
==תוכנו ואופיו==
החסידות הציבה את מצוות אהבת ה' כיסוד ובסיס אליו שואף כל חסיד להגיע. ההבדלים בין זרמי החסידות השונים נובעים מהבדלי התפיסה כיצד לממש אהבה זו. תנועת החסידות נחלקת לכאלה הסוברים כי באמצעות 'ווארטי' חסידות מעוררי הלב ניתן להגיע לאהבת ה', ולשיטת חסידות חב"ד הסבורה שהמוח הוא זה שיכוון את הלב.
הספר בנוי כמהלך אחד, שלב אחר שלב מוליך אדמו"ר הזקן את הלומד בספרו עד סיום ביאור שיטתו. כל פרק הוא כנדבך בבנין, עליו מתבסס הפרק הבא.
==חשיבותו ומעלתו ==
50

עריכות