סדר השתלשלות: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(עריכה, הרחבה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ | {{בעבודה מתמשכת}} | ||
'''סדר ההשתלשלות''' | סדר השתלשלות הוא כינוי כללי וכוללני של כל שלבי ודרגות צמצום האור האלוקי '''הרוחני''' החל מהשלב הכי גבוהה המכונה [[אור אין סוף]] המאיר מ[[עצמות ומהות]] הבורא, ועד לשלב הכי נמוך לבריאת [[העולם הזה]] '''הגשמי''' והנחות. | ||
בתורת החסידות לא מובא ולא עוסקים באף מקום בציור ותיאור תרשים מסודר ומובנה של סדר ההשתלשלות, והדגש על מקום וסדר הספירות אינו חזק כמו שהוא בספרי הקבלה, כי בתורת החסידות בכל [[מאמר]] ומאמר הדגש הוא לבאר את '''המהות''' הפנימית של דרגא מסוימת ולא את ה'''מציאות''' שלה בסדר ההשתלשלות. | |||
==פירוש המילה השתלשלות== | |||
היחס בין מושג ועולם לעולם או מושג אחר בתורת החסידות, אינו קשר כללי, כי אם קשר ותוצאה ישירה אחד מהשני, הכל קשור להכל, ובכל דרגא יש ברובד פנימי יותר עוד דרגות, וכל דרגא היא עליונה רק ביחס לדרגא שמתחתיה אך לעומת הדרגא שמעליה היא נחשבת דרגא נמוכה. | |||
המונח '''השתלשלות''' מבטא שני ענינים: | |||
א. כמו שלשלת שמשלשלים ממקום גבוה למקום נמוך, כך כל העולמות והדרגות הקדושות הם תהליך של הורדת והגשמת האור המופש. | |||
ב. כמו שהשלשלת בנויה מהרבה טבעות קטנות המחוברות יחדיו ויוצרות את החבל הארוך, כך כל דרגא ודרגא מחוברת ותלויה בדרגא שמעליה ושתחתיה. | |||
ומכך יוצא שהעולם הגשמי הוא תוצאה ישירה מה[[אור אין סוף]]. | |||
==קיצור סדר ההשתלשלות== | |||
===עצמות ומהות=== | |||
התואר '''עצמות ומהות''' נסוב על [[הקדוש ברוך הוא]] בכבודו ובעצמו, עצמות ומהות אינו חלק מסדר ההשתלשלות כי הוא לא תלוי ולא נתלה בשום בחינה ודרגא, ואין לו התחלה ואין לו סוף. | |||
ממנו מאיר ומתגלה כתוצאה ישירה כמו אור השמש מהשמש ללא כל פעולה של ירידה, דרגת [[אור אין סוף]]: | |||
===א. אור אין סוף=== | |||
השלב הכי גבוה בסדר ההשתלשלות הוא אור אין סוף, והוא האור שהאיר עוד לפני שנברא העולם כמו שכתוב "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו [=אורו] בלבד". | |||
בדרגת אור אין סוף יש שלושה דרגות: | |||
'''א.''' עצם האור שאינו שייך לשום דבר אחד וחיצוני. | |||
'''ב.''' ההתפשטות וההתגלות של האור אבל עדיין אור שלמעלה מהתלבשות והשתייכות לשום עולם. וזהו השורש ל[[אור הסובב כל עלמין]]. | |||
'''ג.''' התפשטות וההתגלות שיש בו נתינת מקום (אמנם בדקות דדקות) לעולמות ודרגות, וזהו השורש ל[[אור הממלא כל עלמין]]. | |||
על מנת להתחיל בתהליך בריאת העולם היה צריך בראשית כל לצמצם ולסלק את האור האין סופי הזה: | |||
===ב. הצמצום הראשון - סילוק האור=== | |||
==למעלה מהשתלשלות== | ==למעלה מהשתלשלות== | ||
שורה 12: | שורה 43: | ||
[[תמונה:סדר.jpg|left|thumb|150px|שער הספר סדר השתלשלות מהרב יוסף אייבס]] | [[תמונה:סדר.jpg|left|thumb|150px|שער הספר סדר השתלשלות מהרב יוסף אייבס]] | ||
* | * '''סדר ההשתלשלות''' - מבוא לתורת השתלשלות העולמות והספירות על פי משנת [[חסידות חב"ד]],- הרב [[יוסף אייבס]]. | ||
* | * '''[[מדרכי ההשתלשלות]] (שלושה כרכים)''' - הת' דניאל מרדכי ארטובסקי. | ||
{{ערך חסר}} | {{ערך חסר}} | ||
[[קטגוריה:צמצום]] | [[קטגוריה:צמצום]] |
גרסה מ־21:07, 24 ביוני 2017
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה. | |||
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך. |
סדר השתלשלות הוא כינוי כללי וכוללני של כל שלבי ודרגות צמצום האור האלוקי הרוחני החל מהשלב הכי גבוהה המכונה אור אין סוף המאיר מעצמות ומהות הבורא, ועד לשלב הכי נמוך לבריאת העולם הזה הגשמי והנחות.
בתורת החסידות לא מובא ולא עוסקים באף מקום בציור ותיאור תרשים מסודר ומובנה של סדר ההשתלשלות, והדגש על מקום וסדר הספירות אינו חזק כמו שהוא בספרי הקבלה, כי בתורת החסידות בכל מאמר ומאמר הדגש הוא לבאר את המהות הפנימית של דרגא מסוימת ולא את המציאות שלה בסדר ההשתלשלות.
פירוש המילה השתלשלות
היחס בין מושג ועולם לעולם או מושג אחר בתורת החסידות, אינו קשר כללי, כי אם קשר ותוצאה ישירה אחד מהשני, הכל קשור להכל, ובכל דרגא יש ברובד פנימי יותר עוד דרגות, וכל דרגא היא עליונה רק ביחס לדרגא שמתחתיה אך לעומת הדרגא שמעליה היא נחשבת דרגא נמוכה.
המונח השתלשלות מבטא שני ענינים: א. כמו שלשלת שמשלשלים ממקום גבוה למקום נמוך, כך כל העולמות והדרגות הקדושות הם תהליך של הורדת והגשמת האור המופש.
ב. כמו שהשלשלת בנויה מהרבה טבעות קטנות המחוברות יחדיו ויוצרות את החבל הארוך, כך כל דרגא ודרגא מחוברת ותלויה בדרגא שמעליה ושתחתיה. ומכך יוצא שהעולם הגשמי הוא תוצאה ישירה מהאור אין סוף.
קיצור סדר ההשתלשלות
עצמות ומהות
התואר עצמות ומהות נסוב על הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, עצמות ומהות אינו חלק מסדר ההשתלשלות כי הוא לא תלוי ולא נתלה בשום בחינה ודרגא, ואין לו התחלה ואין לו סוף.
ממנו מאיר ומתגלה כתוצאה ישירה כמו אור השמש מהשמש ללא כל פעולה של ירידה, דרגת אור אין סוף:
א. אור אין סוף
השלב הכי גבוה בסדר ההשתלשלות הוא אור אין סוף, והוא האור שהאיר עוד לפני שנברא העולם כמו שכתוב "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו [=אורו] בלבד".
בדרגת אור אין סוף יש שלושה דרגות: א. עצם האור שאינו שייך לשום דבר אחד וחיצוני. ב. ההתפשטות וההתגלות של האור אבל עדיין אור שלמעלה מהתלבשות והשתייכות לשום עולם. וזהו השורש לאור הסובב כל עלמין. ג. התפשטות וההתגלות שיש בו נתינת מקום (אמנם בדקות דדקות) לעולמות ודרגות, וזהו השורש לאור הממלא כל עלמין.
על מנת להתחיל בתהליך בריאת העולם היה צריך בראשית כל לצמצם ולסלק את האור האין סופי הזה:
ב. הצמצום הראשון - סילוק האור
למעלה מהשתלשלות
"למעלה מהשתלשלות" מתאר את דרגות האלקות שלמעלה מהעולמות המשתלשלים זה מזה, עד לעצמות ומהות. נקרא גם לדרגת ה"אחד עשר", הרומז להיותו מעבר לעשר הספירות שבסדר השתלשלות. האחד עשר.
לקריאה נוספת
- סדר ההשתלשלות - מבוא לתורת השתלשלות העולמות והספירות על פי משנת חסידות חב"ד,- הרב יוסף אייבס.
- מדרכי ההשתלשלות (שלושה כרכים) - הת' דניאל מרדכי ארטובסקי.