עבודת הבירורים – הבדלי גרסאות
מ החלפת טקסט – "עולם הבריאה " ב־"עולם הבריאה " |
|||
| שורה 26: | שורה 26: | ||
==שני שלבים בבירור== | ==שני שלבים בבירור== | ||
ישנם שני שלבים בבירור: השלב הראשון הוא בירור בדרך מלמטה למעלה - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא בירור בדרך מלמעלה למטה - התכללותו של התחתון באלוקות - הנקרא "בירור דמ"ה"{{הערה|ראה [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' מאמר ד"ה ויגש אליו תשל"ו, ושם נסמן. ולהעיר משני השלבים בבירור העולם - שהתחתון מקבל מהעליון ה[[משפיע]] עליו, או שהוא נעשה כמו העליון - ב[[דבר מלכות]] ש"פ וישלח וש"פ וישב תשנ"ב.}}. | ישנם שני שלבים בבירור: השלב הראשון הוא בירור בדרך מלמטה למעלה - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא בירור בדרך מלמעלה למטה - התכללותו של התחתון באלוקות - הנקרא "בירור דמ"ה"{{הערה|ראה [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' מאמר ד"ה ויגש אליו תשל"ו, ושם נסמן. ולהעיר משני השלבים בבירור העולם - שהתחתון מקבל מהעליון ה[[משפיע]] עליו, או שהוא נעשה כמו העליון - ב[[דבר מלכות]] ש"פ וישלח וש"פ וישב תשנ"ב.}}. | ||
{{ | |||
זאת מכיון שתפקידנו לעשות לקב"ה [[דירה בתחתונים]], באופן שגם התחתון יתאחד ויזדהה עם הגילוי האלקי זאת הכוונה '''בירור התחתון'''. | |||
===דוגמאות=== | |||
לדוגמה: בני ישראל יצאו ממצרים בכח ה[[אמונה]]. האמונה מגיעה מהצד העליון שבאדם, [[נפש אלוקית|נפשו האלקית]]. אך לפני שנכנסו לארץ שלח משה [[מרגלים]] שיראום את פרי הארץ, בכדי שיראו בעיניהם הגשמיות את טובת הארץ, וכך גם שכלם הגשמי והתחתון יקבל את דבר ה' "ארץ זבת [[חלב]] ודבש". | |||
דוגמה נוספת: בעת היציאה ממצרים, נעשה נס מיוחד שהמצרים השאילו לישראל מרצונם הטוב כלי [[כסף (מתכת)|כסף]] וכלי זהב. למרות שאם ישראל היו מבקשים זאת מהם, המצרים לא היו מסוגלים לסרב. אך היה ענין מיוחד בכך שהמצרים מרצונם יתנו את הכלים, בכדי לפעול את בירור התחתון. | |||
===החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון=== | |||
החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון מוסבר בדבריו של [[אדמו"ר הזקן]], כשני שלבים ב[[העלאת ניצוצות הקדושה]]: השלב הראשון נקרא העלאת [[מין נוקבין]], וענינו בירור [[ניצוצות קדושה]] שנפלו משם [[ב"ן]], שענינם הוא ה[[ישות]] שגורם לנבראים שמלובשים בהם ניצוצות קדושה, להיות במצב של [[שבירת הכלים|שבירה]], שהרי כל ישות היא פירוד מאלקות, והיא הגורמת להם להתרחק מאלקות, ונמצא כי תיקונם הוא על ידי גילוי הביטול שבהם, ביטול היש לאין. | |||
למרות זאת בירור זה התחתון אינו שלימות ההעלאה, אלא נצרכת שלב נוסף בבירור שהוא המשכת [[מין דוכרין]], שהוא המשכת [[שם מ"ה]] שהוא ההופך את הבירורים לאלקות ממש, שבירור זה הוא כח [[ספירת החכמה]] שבכוחה לכלול בתוכה את התחתונים ולכוללם באלקות. | |||
החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון, הוא החילוק בין עבודת ה[[שבטים]] לעבודת [[יוסף הצדיק]]. ולמרות שעבודתו של יוסף הצדיק שייכת בעיקרה לבירור העליון, בכל זאת בהיות יוסף הצדיק מלובש בגוף, היה עליו לתקן גם את הבירור התחתון, הראשון{{הערה|תורה אור וישב, כח, ב}}. | |||
== לעתיד לבוא == | == לעתיד לבוא == | ||