שאול המלך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן")
מ (החלפת טקסט – "עמלק " ב־"[עמלק]] ")
שורה 4: שורה 4:


==מלכותו והדחתו==
==מלכותו והדחתו==
[[שאול]] המלך נבחר בדבר ה', על ידי שמואל הנביא, אך מלכותו נלקחה ממנו לאחר שחס על בהמות עמלק ולא הרגם כנדרש, ובכך גרם להצלת עמלקים רבים שהתחפשו בכשפיהם לבעלי חיים.  
[[שאול]] המלך נבחר בדבר ה', על ידי שמואל הנביא, אך מלכותו נלקחה ממנו לאחר שחס על בהמות [עמלק]] ולא הרגם כנדרש, ובכך גרם להצלת עמלקים רבים שהתחפשו בכשפיהם לבעלי חיים.  


באותה שעה התקיים הויכוח של שמואל הנביא ע"ה עם [[שאול]] המלך ע"ה, כאשר שמואל הנביא אמר לו בדבר ה' {{ציטוטון|כה אמר ה' צבאות פקדתי את אשר עשה לך עמלק כו' והחרמת כו'}}, וכשחמל העם על מיטיב הצאן התבונן [[שאול]] בטעם המצוה שעיקרה להאביד את עמלק מן העולם, ומסיבה זאת הותיר ממיטיב הצאן "למען זבוח לה'", כדי לתקנם בעולות וזבחים, בחשבו: כי מה בכך שיהרגם או כשיזבחם לה' בעולות שבין כך ובין כך יאבדו מן העולם, ועל כך אמר [[שאול]] {{ציטוטון|הקימותי את דבר ה'}}.
באותה שעה התקיים הויכוח של שמואל הנביא ע"ה עם [[שאול]] המלך ע"ה, כאשר שמואל הנביא אמר לו בדבר ה' {{ציטוטון|כה אמר ה' צבאות פקדתי את אשר עשה לך [עמלק]] כו' והחרמת כו'}}, וכשחמל העם על מיטיב הצאן התבונן [[שאול]] בטעם המצוה שעיקרה להאביד את [עמלק]] מן העולם, ומסיבה זאת הותיר ממיטיב הצאן "למען זבוח לה'", כדי לתקנם בעולות וזבחים, בחשבו: כי מה בכך שיהרגם או כשיזבחם לה' בעולות שבין כך ובין כך יאבדו מן העולם, ועל כך אמר [[שאול]] {{ציטוטון|הקימותי את דבר ה'}}.


על כך השיב לו שמואל: {{ציטוטון|החפץ לה' בעולות וזבחים כו' כי שמוע מזבח טוב כו'}} ומבאר [[אדמו"ר הזקן]] כי תיבת "החפץ" באה לרמז על כך שיש לקיים את המצוה לא רק מתוך טעמה הפשוט, אלא גם ודווקא לקיים רצונו הפשוט בלי שום טעם ומענה כלל{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566b/45/763&search=%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו ח"ב] נוסח שני: ביאור על התורה תשסד}}
על כך השיב לו שמואל: {{ציטוטון|החפץ לה' בעולות וזבחים כו' כי שמוע מזבח טוב כו'}} ומבאר [[אדמו"ר הזקן]] כי תיבת "החפץ" באה לרמז על כך שיש לקיים את המצוה לא רק מתוך טעמה הפשוט, אלא גם ודווקא לקיים רצונו הפשוט בלי שום טעם ומענה כלל{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566b/45/763&search=%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו ח"ב] נוסח שני: ביאור על התורה תשסד}}

גרסה מ־04:31, 13 בנובמבר 2016

שאול המלך היה אחד ממלכי ישראל שהיה צדיק גמור, הוכתר למלך על ידי שמואל הנביא. כונה על ידי דוד המלך בתואר "רוח אפינו משיח הוי"ה".

שרשו ממידת היסוד דעולם התוהו, הנרמז בשבעת המלכים בשם "שאול מרחובות הנהר".

מלכותו והדחתו

שאול המלך נבחר בדבר ה', על ידי שמואל הנביא, אך מלכותו נלקחה ממנו לאחר שחס על בהמות [עמלק]] ולא הרגם כנדרש, ובכך גרם להצלת עמלקים רבים שהתחפשו בכשפיהם לבעלי חיים.

באותה שעה התקיים הויכוח של שמואל הנביא ע"ה עם שאול המלך ע"ה, כאשר שמואל הנביא אמר לו בדבר ה' "כה אמר ה' צבאות פקדתי את אשר עשה לך [עמלק]] כו' והחרמת כו'", וכשחמל העם על מיטיב הצאן התבונן שאול בטעם המצוה שעיקרה להאביד את [עמלק]] מן העולם, ומסיבה זאת הותיר ממיטיב הצאן "למען זבוח לה'", כדי לתקנם בעולות וזבחים, בחשבו: כי מה בכך שיהרגם או כשיזבחם לה' בעולות שבין כך ובין כך יאבדו מן העולם, ועל כך אמר שאול "הקימותי את דבר ה'".

על כך השיב לו שמואל: "החפץ לה' בעולות וזבחים כו' כי שמוע מזבח טוב כו'" ומבאר אדמו"ר הזקן כי תיבת "החפץ" באה לרמז על כך שיש לקיים את המצוה לא רק מתוך טעמה הפשוט, אלא גם ודווקא לקיים רצונו הפשוט בלי שום טעם ומענה כלל[1]

על פי הקבלה מלכותו של שאול נועדה להיות הכנה למלכותו של דוד המלך[2].

הערות שוליים

  1. מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו ח"ב נוסח שני: ביאור על התורה תשסד
  2. עץ חיים שער הנקודים