הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

5778 (שיחה | תרומות)
א"א לציין לאחד היה אברהם ולכתוב אחרת. ובפשטות מובן שהגירסא הזאת היא הנכונה
שורה 159: שורה 159:
כבר שנים רבות לפני שהחל הרבי לעסוק באופן מוגבר בפרסום משיח, חסידים רבים פנו אל הרבי במכתבים בתואר "מלך המשיח"{{הערה|1=כך לדוגמא כתב הרב [[שלום בער קסלמן]] (פירוט נרחב בנספח לספר על אביו ר' [[שלמה חיים קסלמן]] שיצא לאור בשנת [[תשע"ג]]), [[אברהם פריז]] (בספר שנדפס עליו נתפרסמו חלק ממכתביו לרבי הנושאים תוארים אלו, קטעי מכתבים נתפרסמו גם ב[http://www.beismoshiach.org/pdf/349/Mas349_B_1.pdf בית משיח גליון 349 עמוד 39]), ועוד.}}, הרבי קיבל מכתבים אלו ואף השיב אליהם.
כבר שנים רבות לפני שהחל הרבי לעסוק באופן מוגבר בפרסום משיח, חסידים רבים פנו אל הרבי במכתבים בתואר "מלך המשיח"{{הערה|1=כך לדוגמא כתב הרב [[שלום בער קסלמן]] (פירוט נרחב בנספח לספר על אביו ר' [[שלמה חיים קסלמן]] שיצא לאור בשנת [[תשע"ג]]), [[אברהם פריז]] (בספר שנדפס עליו נתפרסמו חלק ממכתביו לרבי הנושאים תוארים אלו, קטעי מכתבים נתפרסמו גם ב[http://www.beismoshiach.org/pdf/349/Mas349_B_1.pdf בית משיח גליון 349 עמוד 39]), ועוד.}}, הרבי קיבל מכתבים אלו ואף השיב אליהם.


עם זאת, בשנים הראשונות התנגד הרבי לפרסום. יוזמת הפרסום הראשונה, היא משנת [[תשכ"ה]], אז הפיץ הרב [[אברהם פריז]] כרוזים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש". עוד לפני פרסום הכרוז דיווח על כך הרב פריז לרבי והרבי לא השיב. לאחר פרסום הכרוז, היה מי שהתלונן על כך, ושלח את אחד מעותקי הכרוז לרבי, הרבי ציווה מיד על המזכירות להבריק מברק בהול לר' אברהם להפסיק לאלתר את הפצת הכרוז: {{ציטוטון|נבהלנו ממכתבו ובבקשה תיכף להפסיק הפצת המכתב והכרוז ולאסוף ולשלוח להמזכירות את כל הנשארים עד אחד ומטובו לאשר תיכף מילוי ההוראה האמורה. מזכירות}}{{הערה|1="אחד היה אברהם" עמ' 98. הרב [[משה סלונים]], בכתבתו "[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=29506 פרקי הסטוריה]" (שנדפסה בספר [[והוא יגאלנו]]). הרב פריז כתב לאחר מכן לר' [[ישראל גורדון]] כי "העיקר היא העשייה, ואם אחר כך יאמרו לנו להפסיק, יש להפסיק מיד".}}.
עם זאת, בשנים הראשונות התנגד הרבי לפרסום. יוזמת הפרסום הראשונה, היא משנת [[תשכ"ה]], אז הפיץ הרב [[אברהם פריז]] כרוזים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש". כשאחד מעותקי הכרוז הגיע לרבי, ציווה מיד על המזכירות להבריק מברק בהול לר' אברהם להפסיק לאלתר את הפצת הכרוז: {{ציטוטון|נבהלנו ממכתבו ובבקשה תיכף להפסיק הפצת המכתב והכרוז ולאסוף ולשלוח להמזכירות את כל הנשארים עד אחד ומטובו לאשר תיכף מילוי ההוראה האמורה. מזכירות}}{{הערה|1="אחד היה אברהם" עמ' 98. הרב [[משה סלונים]], בכתבתו "[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=29506 פרקי הסטוריה]" (שנדפסה בספר [[והוא יגאלנו]]), טוען כי עוד לפני פרסום הכרוז דיווח על כך הרב פריז לרבי והרבי לא השיב. רק לאחר פרסום הכרוז, כאשר מספר אנשים התלוננו בפני הרבי, אז ביקש הרבי להפסיק את החלוקה. אך ממכתב המזכירות נראה בבירור שלא כך הם פני הדברים. על כל פנים, הרב פריז כתב לאחר מכן לר' [[ישראל גורדון]] כי "העיקר היא העשייה, ואם אחר כך יאמרו לנו להפסיק, יש להפסיק מיד"}}.


בכנס שהתקיים ב[[כ' חשון]] [[תשמ"ג]] טען אחד הנוכחים כי על בית דין רבני חב"ד לפסוק שהרבי הוא מלך המשיח. לאחר הנאום, היו שרצו לפרסמו ב[[עיתון כפר חב"ד]]. כשהשמועה הגיעה אל הרבי, דרש מהרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] לדאוג שהנאום לא יתפרסם בשום אופן{{הערה|1=מפי הרב ירוסלבסקי}}.
בכנס שהתקיים ב[[כ' חשון]] [[תשמ"ג]] טען אחד הנוכחים כי על בית דין רבני חב"ד לפסוק שהרבי הוא מלך המשיח. לאחר הנאום, היו שרצו לפרסמו ב[[עיתון כפר חב"ד]].


בהמשך לכך, באו מספר אברכים אל הרב [[טרבניק]] והציעו לכתוב ולפרסם שהרבי הוא מלך המשיח. בהמשך לכך, טילפן הרב [[חודקוב]] לרב [[אפרים וולף]], וביקשו {{ציטוטון|"לתת הוראה לא להדפיס ולעשות"}} לרב טרבניק{{הערה|צילום רישום הר"א וולף נדפס בספר "ימי תמימים", ובחוברת "עסקנות ציבורית".}}. הרב טרבניק טילפן אל הרב ירוסלבסקי, וביקשו לתת הוראה לאותם אברכים שלא לעשות זאת. לאחר שהעביר להם את הדברים, התקשר לרב חודקוב כדי לדווח שהוראת הרבי קוימה. על הקו נשמע הרבי שאומר לרב חודקוב{{הערה|כידוע, הרבי לא דיבר בעצמו בטלפון, אלא רק אמר לרב חודקוב (בטלפון הפנימי) למסור את הדברים אל המטלפן, כאשר הרב חודקוב חוזר על הדברים בדיוק מושלם, גם כאשר המטלפן כבר האזין להם מפי הרבי בעצמו.}} בקול כאוב: {{ציטוטון|תאמר לו - האם נכון הדבר שנתנו רשות לפרסם את החוברת על זהות משיח או לא, הרי על השולחן שלי מונחת כזאת חוברת. שיסתכל אצלו בבית ויראה ששם כתוב את זה}}. בהמשך השיחה הורה הרבי לפעול מיד להכחשת האישור שכביכול ניתן מפי הרבנים, ולהודיע מה נעשה בפועל. כעבוד כמה ימים, כאשר טילפן הרב ירוסלבסקי אל הרב חודקוב להודיע שגם הוראה זו בוצעה, שאלו הרב חודקוב (כאשר הרבי על הקו): {{ציטוטון|מאיפה לוקח פלוני שצריכים לפרסם דברים אלו?}}. כאשר ענה הרב ירוסלבסקי כי פלוני מסתמך על דברי הרמב"ם שמביא שר"ע אמר על בר כוכבא שהוא המשיח, שאלו הרב חודקוב: {{ציטוטון|האם פלוני הוא רבי עקיבא?}}...{{הערה|מפי הרב ירוסלבסקי}}.
כשהשמועה הגיעה אל הרבי, דרש מהרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] לדאוג שהנאום לא יתפרסם בשום אופן{{הערה|1=מפי הרב ירוסלבסקי}}.
 
בהמשך לכך, באו מספר אברכים אל הרב [[טרבניק]] והציעו לכתוב ולפרסם שהרבי הוא מלך המשיח.
 
בהמשך לכך, טילפן הרב [[חודקוב]] לרב [[אפרים וולף]], וביקשו {{ציטוטון|"לתת הוראה לא להדפיס ולעשות"}} לרב טרבניק{{הערה|1=צילום רישום הר"א וולף נדפס בספר "ימי תמימים", ובחוברת "עסקנות ציבורית"}}.
 
הרב טרבניק טילפן אל הרב ירוסלבסקי, וביקשו לתת הוראה לאותם אברכים שלא לעשות זאת. לאחר שהעביר להם את הדברים, התקשר לרב חודקוב כדי לדווח שהוראת הרבי קויימה.
 
על הקו נשמע הרבי שאומר לרב חודקוב{{הערה|1=כידוע, הרבי לא דיבר בעצמו בטלפון, אלא רק אמר לרב חודקוב (בטלפון הפנימי) למסור את הדברים אל המטלפן, כאשר הרב חודקוב חוזר על הדברים בדיוק מושלם, גם כאשר המטלפן כבר האזין להם מפי הרבי בעצמו}} בקול כאוב: {{ציטוטון|תאמר לו - האם נכון הדבר שנתנו רשות לפרסם את החוברת על זהות משיח או לא, הרי על השולחן שלי מונחת כזאת חוברת. שיסתכל אצלו בבית ויראה ששם כתוב את זה}}. בהמשך השיחה הורה הרבי לפעול מיד להכחשת האישור שכביכול ניתן מפי הרבנים, ולהודיע מה נעשה בפועל.
 
כעבוד כמה ימים, כאשר טילפן הרב ירוסלבסקי אל הרב חודקוב להודיע שגם הוראה זו בוצעה, שאלו הרב חודקוב (כאשר הרבי על הקו): {{ציטוטון|מאיפה לוקח פלוני שצריכים לפרסם דברים אלו?}}. כאשר ענה הרב ירוסלבסקי כי פלוני מסתמך על דברי הרמב"ם שמביא שר"ע אמר על בר כוכבא שהוא המשיח, שאלו הרב חודקוב: {{ציטוטון|האם פלוני הוא רבי עקיבא?}}...{{הערה|1=מפי הרב ירוסלבסקי}}.


באותה שנה, פרסם ר' [[משה סלונים]] קובץ (במימונו של ר' [[זושא ריבקין]]), בו הסביר באריכות מדוע [[הרבי]] הוא [[מלך המשיח]]. הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב], המענה נדפס גם ב[[ימי תמימים]] חלק ו'}}
באותה שנה, פרסם ר' [[משה סלונים]] קובץ (במימונו של ר' [[זושא ריבקין]]), בו הסביר באריכות מדוע [[הרבי]] הוא [[מלך המשיח]]. הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב], המענה נדפס גם ב[[ימי תמימים]] חלק ו'}}
שורה 183: שורה 193:
את התנגדותו הנחרצת של הרבי בעבר, אל מול אישור הפרסום בשנים האחרונות, הסביר [[חוזר|חוזרו]] של הרבי, הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|הציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות. הרי הכל מודים שבקרוב ממש כאשר הרבי שליט"א יקבל הוראה ונתינת כח מאת [[הקב"ה]] להתגלות כמלך המשיח, לבנות [[בית המקדש]] ולקבץ נדחי ישראל - בודאי שאפשר יהיה לומר בפה מלא שהוא מלך המשיח, ומזה מובן שמלכתחילה הציווי הזה היה עתיד להשתנות}}{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=28818&lang=he ראיון] ב[[שבועון כפר חב"ד]], שבט תשנ"ג, גיליון 558, עמוד 15. וכן הוסיף: "אם הרבי היה מתכוין לשלול את עצם העניין, בוודאי היה אומר שהדבר עצמו לא נכון ולא היה נזקק להצביע על תוצאה בלתי רצויה שעלולה לצאת מזה..." אך יש להעיר שהרב כהן עצמו חזר בו מדבריו (ראה כפ"ח גיליון 624 - מאמר 'טעינו').}}.
את התנגדותו הנחרצת של הרבי בעבר, אל מול אישור הפרסום בשנים האחרונות, הסביר [[חוזר|חוזרו]] של הרבי, הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|הציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות. הרי הכל מודים שבקרוב ממש כאשר הרבי שליט"א יקבל הוראה ונתינת כח מאת [[הקב"ה]] להתגלות כמלך המשיח, לבנות [[בית המקדש]] ולקבץ נדחי ישראל - בודאי שאפשר יהיה לומר בפה מלא שהוא מלך המשיח, ומזה מובן שמלכתחילה הציווי הזה היה עתיד להשתנות}}{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=28818&lang=he ראיון] ב[[שבועון כפר חב"ד]], שבט תשנ"ג, גיליון 558, עמוד 15. וכן הוסיף: "אם הרבי היה מתכוין לשלול את עצם העניין, בוודאי היה אומר שהדבר עצמו לא נכון ולא היה נזקק להצביע על תוצאה בלתי רצויה שעלולה לצאת מזה..." אך יש להעיר שהרב כהן עצמו חזר בו מדבריו (ראה כפ"ח גיליון 624 - מאמר 'טעינו').}}.


בשנת [[תשנ"ג]] (1993) הוציא הרב וולפא את ספר [[יחי המלך המשיח (ספר)|יחי המלך המשיח]] כהמשך לספרו הקודם, בספר זה מוסבר כיצד סימני המשיח מתקיימים ברבי. הספר קיבל הסכמות מרבנים רבים, אף מחוץ לחב"ד, כגון: הראשון לציון הרב [[מרדכי אליהו]], הרב [[עובדיה יוסף]] והרב [[מאיר מאזוז]]. הרבי אישר את תרגומם של פרקים מסויימים מתוך הספר לשפות אחרות, אך התנה זאת באישורם של הרבנים והשלוחים המקומיים.
בשנת [[תשנ"ג]] (1993) הוציא הרב וולפא את ספר [[יחי המלך המשיח (ספר)|יחי המלך המשיח]] כהמשך לספרו הקודם, בספר זה מוסבר כיצד סימני המשיח מתקיימים ברבי. הספר קיבל הסכמות מרבנים רבים, אף מחוץ לחב"ד, כגון: הראשון לציון הרב [[מרדכי אליהו]], הרב [[עובדיה יוסף]] והרב [[מאיר מאזוז]].
[[קובץ:ברוך הבא מלך המשיח3.jpg|שמאל|ממוזער|250px|השלט "[[ברוך הבא מלך המשיח]]" שנתלה ב[[770]] מול הרבי]]
[[קובץ:ברוך הבא מלך המשיח3.jpg|שמאל|ממוזער|250px|השלט "[[ברוך הבא מלך המשיח]]" שנתלה ב[[770]] מול הרבי]]
לקראת [[חנוכה]] תשנ"ג, יצאו [[ניידות חב"ד]] בקמפיין תחת הסלוגן "[[ברוך הבא מלך המשיח]]" המלווה בתמונתו של הרבי{{הערה|1=אך להעיר מעדותו של הר' דוד נחשון (מתוארת ביומן קבלת המלכות מט"ז שבט תשנ"ג), שהרבי לא נתן את אישורו לקמפיין עם תמונתו, אלא לסלוגן 'ברוך הבא מלך המשיח' בלבד.}}. הקמפיין זכה לברכתו של [[הרבי]]{{הערה|1=ראה מכתב וועד רבני אנ"ש בה מאשרים את הקמפיין לאור ברכת הרבי. [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79175 הרבנים, העסקנים והשלוחים כותבים על שיירת הטנקים]{{תמונה}}}} וכיוון שכך, גם לעידודם של רבני חב"ד{{הערה|1=[http://www.chabad.info/images/update/397.pdf מכתב הרב אשכנזי התומך בשיירה] {{PDF}} עמ' 15}} וקיבל הד תקשורתי נרחב.
לקראת [[חנוכה]] תשנ"ג, יצאו [[ניידות חב"ד]] בקמפיין תחת הסלוגן "[[ברוך הבא מלך המשיח]]" המלווה בתמונתו של הרבי{{הערה|1=אך להעיר מעדותו של הר' דוד נחשון (מתוארת ביומן קבלת המלכות מט"ז שבט תשנ"ג), שהרבי לא נתן את אישורו לקמפיין עם תמונתו, אלא לסלוגן 'ברוך הבא מלך המשיח' בלבד.}}. הקמפיין זכה לברכתו של [[הרבי]]{{הערה|1=ראה מכתב וועד רבני אנ"ש בה מאשרים את הקמפיין לאור ברכת הרבי. [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79175 הרבנים, העסקנים והשלוחים כותבים על שיירת הטנקים]{{תמונה}}}} וכיוון שכך, גם לעידודם של רבני חב"ד{{הערה|1=[http://www.chabad.info/images/update/397.pdf מכתב הרב אשכנזי התומך בשיירה] {{PDF}} עמ' 15}} וקיבל הד תקשורתי נרחב.
שורה 189: שורה 199:
אחד מפוליגלים אלו עם הכיתוב 'ברוך הבא מלך המשיח', אף נתלה ב-[[770]] בשנת תשנ"ג, והיה למראה עיניו של [[הרבי]]. בשלט זה לא הופיעה תמונתו של הרבי, כפי המתאים להלכה האוסרת תליית תמונות בבית הכנסת{{הערה|טושו"ע או"ח סימן צ סכ"ג.}}. השלט נתלה בראשונה מול מקום מושבו הזמני של הרבי ב[[מרפסת]] ואחר כך הועבר לקיר הצפוני לשמאלו של הרבי.
אחד מפוליגלים אלו עם הכיתוב 'ברוך הבא מלך המשיח', אף נתלה ב-[[770]] בשנת תשנ"ג, והיה למראה עיניו של [[הרבי]]. בשלט זה לא הופיעה תמונתו של הרבי, כפי המתאים להלכה האוסרת תליית תמונות בבית הכנסת{{הערה|טושו"ע או"ח סימן צ סכ"ג.}}. השלט נתלה בראשונה מול מקום מושבו הזמני של הרבי ב[[מרפסת]] ואחר כך הועבר לקיר הצפוני לשמאלו של הרבי.


באותה שנה לקראת חודש [[מנחם אב]] אישר הרבי לראשונה, להוסיף את התואר 'מלך המשיח' לשמו בתוך הספר [[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]] שיצא בהוצאת הספרים הרשמית של חב"ד, [[קה"ת]]{{הערה|1=[http://www.hageula.com/tishrey/video/8887.html הרבי מליובאוויטש אמר לכתוב עליו את התואר "מלך המשיח"]{{וידאו}} - עורך הספר הרב [[שלמה חיים בלומינג]] מספר את השתלשלות הסיפור}}.
באותה שנה לקראת חודש [[מנחם אב]] אישר הרבי לראשונה{{הערה|1=אך להעיר מעדותו של הר' חיים שאול ברוק, שלפני הדפסת הספרים "ספר המאמרים" תש"כ-תשכ"א ותשל"ו-תשל"ז ביו"ד שבט תשנ"ד, ניגש הוא אישית אל כל אחד מן המזכירים, וכולם הכחישו שאישור כזה ניתן אי פעם על ידם. בעקבות כך, הוא לא הדפיס את התואר "מלך המשיח" בספרים אלו}}, להוסיף את התואר 'מלך המשיח' לשמו בתוך הספר [[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]] שיצא בהוצאת הספרים הרשמית של חב"ד, [[קה"ת]]{{הערה|1=[http://www.hageula.com/tishrey/video/8887.html הרבי מליובאוויטש אמר לכתוב עליו את התואר "מלך המשיח"]{{וידאו}} - עורך הספר הרב [[שלמה חיים בלומינג]] מספר את השתלשלות הסיפור}}.


במשך השנים ממשיכים חסידי חב"ד לפרסם את [[בשורת הגאולה]] עם דגש על זהותו של הגואל. בין היתר נוסדו הארגונים [[האגודה למען הגאולה]], [[מטה משיח]], [[ממ"ש]] ואחרים המתעסקים בהפצת הבשורה באמצעות קמפיינים, עלונים וכינוסים.
במשך השנים ממשיכים חסידי חב"ד לפרסם את [[בשורת הגאולה]] עם דגש על זהותו של הגואל. בין היתר נוסדו הארגונים [[האגודה למען הגאולה]], [[מטה משיח]], [[ממ"ש]] ואחרים המתעסקים בהפצת הבשורה באמצעות קמפיינים, עלונים וכינוסים.