שבירת הכלים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
המדרש אומר שלפני בריאת העולם הבורא היה בונה עולמות ומחריבן. כותב על זה האריז"ל שאין הכוונה לעולם גשמי ממש אלא לעולם רוחני, שקרה בו תהליך שבירה, והוא עולם התהו הממוקם בסדר ההשתלשלות למעלה מעולם האצילות (ונקרא גם עולם הנקודים).  
המדרש אומר שלפני בריאת העולם הבורא היה בונה עולמות ומחריבן. כותב על זה האריז"ל שאין הכוונה לעולם גשמי ממש אלא לעולם רוחני, שקרה בו תהליך שבירה - '''שבירת כלים''', והוא [[עולם התוהו]] הממוקם ב[[סדר ההשתלשלות]] למעלה מעולם ה[[אצילות]] (ונקרא גם עולם הנקודים).  


בעולם התהו כל ספירה מעשר הספירות הופיעה בו במלא עוצמתה ולא נתנה מקום לספירה השניה. לדוגמא מידת החסד התגלתה ולא נתנה מקום להתגלות מידת הגבורה, וכן מידת הגבורה לא נתנה מקום למידת החסד. כתוצאה מההתנגשות הרוחנית הזו בין המידות השונות (או בביטוי קצת שונה - אורות מרובים בכלים מועטים) נשברו הכלים ונפלו לעולמות הנמוכים יותר, ומהם נוצרו הקליפות וכוחות ההסתר. תפקיד הנשמה הוא לרדת לעולם הזה ולברר בו את הניצוצות שנפלו למטה מטה ולהעלותם. שבירה זו לא היתה חלילה במקרה ללא תכנון, אלא כמובן כחלק מתוכנית אלוקית, שעל ידה יוכל להתגלות אור עליון יותר בצורה מתוקנת.
בעולם התהו כל ספירה [[:קטגוריה:ספירות|מעשר הספירות]] הופיעה בו במלא עוצמתה ולא נתנה מקום לספירה השניה. לדוגמא מידת ה[[ספירת החסד|חסד]] התגלתה ולא נתנה מקום להתגלות מידת ה[[ספירת הגבורה|גבורה]], וכן מידת הגבורה לא נתנה מקום למידת החסד. כתוצאה מההתנגשות הרוחנית הזו בין המידות השונות (או בביטוי קצת שונה - אורות מרובים בכלים מועטים) נשברו הכלים ונפלו לעולמות הנמוכים יותר, ומהם נוצרו הקליפות וכוחות ההסתר. תפקיד הנשמה הוא לרדת לעולם הזה [[עבדות הבירורים|ולברר בו את הניצוצות שנפלו למטה מטה ולהעלותם]]. שבירה זו לא היתה חלילה במקרה ללא תכנון, אלא כמובן כחלק מתוכנית אלוקית, שעל ידה יוכל להתגלות אור עליון יותר בצורה מתוקנת.


תהליך זה למרות שנשמע ציורי, הרי הוא תהליך רוחני כמובן, ויש לו ביטויים שונים, גם בתוך נפש האדם.
תהליך זה הוא תהליך רוחני כמובן, ויש לו ביטויים שונים, גם בתוך [[נפש]] האדם.
 
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־13:07, 9 ביוני 2009

המדרש אומר שלפני בריאת העולם הבורא היה בונה עולמות ומחריבן. כותב על זה האריז"ל שאין הכוונה לעולם גשמי ממש אלא לעולם רוחני, שקרה בו תהליך שבירה - שבירת כלים, והוא עולם התוהו הממוקם בסדר ההשתלשלות למעלה מעולם האצילות (ונקרא גם עולם הנקודים).

בעולם התהו כל ספירה מעשר הספירות הופיעה בו במלא עוצמתה ולא נתנה מקום לספירה השניה. לדוגמא מידת החסד התגלתה ולא נתנה מקום להתגלות מידת הגבורה, וכן מידת הגבורה לא נתנה מקום למידת החסד. כתוצאה מההתנגשות הרוחנית הזו בין המידות השונות (או בביטוי קצת שונה - אורות מרובים בכלים מועטים) נשברו הכלים ונפלו לעולמות הנמוכים יותר, ומהם נוצרו הקליפות וכוחות ההסתר. תפקיד הנשמה הוא לרדת לעולם הזה ולברר בו את הניצוצות שנפלו למטה מטה ולהעלותם. שבירה זו לא היתה חלילה במקרה ללא תכנון, אלא כמובן כחלק מתוכנית אלוקית, שעל ידה יוכל להתגלות אור עליון יותר בצורה מתוקנת.

תהליך זה הוא תהליך רוחני כמובן, ויש לו ביטויים שונים, גם בתוך נפש האדם.