אהרן הכהן: הבדלים בין גרסאות בדף
מ החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה " |
מ החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות " |
||
| שורה 14: | שורה 14: | ||
==אהרן - משבעה הרועים== | ==אהרן - משבעה הרועים== | ||
אהרן הכהן היה מ[[שבעה רועים]] "הממשיכים חיות ואלהות לכללות נשמות ישראל שלכן נקראים בשם רועים", וענינו להמשיך את "[[ענני הכבוד]]" לישראל. | אהרן הכהן היה מ[[שבעה רועים]] "הממשיכים חיות ואלהות לכללות [[נשמה|נשמות]] ישראל שלכן נקראים בשם רועים", וענינו להמשיך את "[[ענני הכבוד]]" לישראל. | ||
המשכה זו היא על ידי אהרן הכהן דוקא, המצטיין במיוחד בסגולת נשמתו - גילוי ה[[יחידה]] שבנפש, ולכן באפשרותו להמשיך אור אין-סוף בישראל. | המשכה זו היא על ידי אהרן הכהן דוקא, המצטיין במיוחד בסגולת נשמתו - גילוי ה[[יחידה]] שבנפש, ולכן באפשרותו להמשיך אור אין-סוף בישראל. | ||
| שורה 52: | שורה 52: | ||
עבודתו של אהרן הכהן במקדש - העלאת הנרות ב[[מנורת המקדש]] הטהורה, היתה יותר מאשר סמל, לדרך חייו באהבת ישראל. | עבודתו של אהרן הכהן במקדש - העלאת הנרות ב[[מנורת המקדש]] הטהורה, היתה יותר מאשר סמל, לדרך חייו באהבת ישראל. | ||
נרות המנורה הטהורה במקדש, מסמלים את נשמות ישראל - "נר ה' נשמת אדם". ולכן היו שבעה נרות, כי שבעה סוגי נשמות הן, בהתאם לשבע המדות העליונות - שורש הנשמות. | נרות המנורה הטהורה במקדש, מסמלים את [[נשמה|נשמות]] ישראל - "נר ה' נשמת אדם". ולכן היו שבעה נרות, כי שבעה סוגי [[נשמה|נשמות]] הן, בהתאם לשבע המדות העליונות - שורש הנשמות. | ||
ועל זה נאמר בתורה: "בהעלותך את הנרות", לא הדלקה סתם, אלא העלאת ה[[נשמה]] וקירובה אל ה', "עד שתהא שלהבת עולה מאליה", ששלהבת [[אהבת ה']] המסותרת בלב כל ישראל, תתעורר ותתלהב מאליה - מפנימיות הנשמה, שלא יזדקקו לחיזוקים חיצוניים. | ועל זה נאמר בתורה: "בהעלותך את הנרות", לא הדלקה סתם, אלא העלאת ה[[נשמה]] וקירובה אל ה', "עד שתהא שלהבת עולה מאליה", ששלהבת [[אהבת ה']] המסותרת בלב כל ישראל, תתעורר ותתלהב מאליה - מפנימיות הנשמה, שלא יזדקקו לחיזוקים חיצוניים. | ||
וכשם שהדלקת נרות המנורה הטהורה - חייבת להיות במקדש דוקא, ומשם יוצאת אורה לכל העולם, כך גם העלאת והארת | וכשם שהדלקת נרות המנורה הטהורה - חייבת להיות במקדש דוקא, ומשם יוצאת אורה לכל העולם, כך גם העלאת והארת ה[[נשמה|נשמות]] צריכה שתהא באור של קדושה, שיאיר ויקרין לכל העולם. | ||
אף על פי ש"הדלקת הנרות כשרה בזרים", מכל מקום הטבת הנרות, היינו, הכנת החומר שבו מאירים את הנרות, היא רק על-ידי אהרן הכהן. | אף על פי ש"הדלקת הנרות כשרה בזרים", מכל מקום הטבת הנרות, היינו, הכנת החומר שבו מאירים את הנרות, היא רק על-ידי אהרן הכהן. | ||
המשמעות הרוחנית של הלכה זו, היא - שאף על פי ש"ההדלקה כשרה בזר", והיינו שגם כל אחד מישראל יכול וחייב להדליק את נשמות ישראל ולקרב את הבריות לתורה, וכציווי המשנה לכל אחד מישראל: "הוי מתלמידיו של אהרן הכהן כו'", מכל מקום "הטבת הנרות" - דברי התורה שכוחם יפה לקרב בהם את הבריות - צריכים להיות מכוחו של הכהן דוקא, משום שאין לו חלק ונחלה בעולם החומר - אלא "ה' הוא נחלתו", ולכן דברי תורה הבאים מכוחו, ושרוחו -רוח אהבת ישראל- שורה בהם, הנה בזה דוקא - אפשר לקרב את הבריות לתורה. | המשמעות הרוחנית של הלכה זו, היא - שאף על פי ש"ההדלקה כשרה בזר", והיינו שגם כל אחד מישראל יכול וחייב להדליק את [[נשמה|נשמות]] ישראל ולקרב את הבריות לתורה, וכציווי המשנה לכל אחד מישראל: "הוי מתלמידיו של אהרן הכהן כו'", מכל מקום "הטבת הנרות" - דברי התורה שכוחם יפה לקרב בהם את הבריות - צריכים להיות מכוחו של הכהן דוקא, משום שאין לו חלק ונחלה בעולם החומר - אלא "ה' הוא נחלתו", ולכן דברי תורה הבאים מכוחו, ושרוחו -רוח אהבת ישראל- שורה בהם, הנה בזה דוקא - אפשר לקרב את הבריות לתורה. | ||
==שושבינא דמטרוניתא== | ==שושבינא דמטרוניתא== | ||
| שורה 72: | שורה 72: | ||
ענינו של השושבין, הוא על דרך משל - "שושבינו של החתן, שמוליך את החתן למקום הכלה. כך משה רבנו הוא הממשיך בחינת יחוד [[אור אין סוף]] ב"ה למטה", וכמו שכתוב "וירד ה' על הר סיני". | ענינו של השושבין, הוא על דרך משל - "שושבינו של החתן, שמוליך את החתן למקום הכלה. כך משה רבנו הוא הממשיך בחינת יחוד [[אור אין סוף]] ב"ה למטה", וכמו שכתוב "וירד ה' על הר סיני". | ||
ואהרן - "שושבינא דמטרוניתא" - השושבין של נשמות ישראל. כי "מטרוניתא" היא [[ספירת המלכות]] של [[עולם האצילות]], בחינת כנסת ישראל - מקור נשמות ישראל, הכוללת בתוכה את כל נשמות ישראל (הכלה). | ואהרן - "שושבינא דמטרוניתא" - השושבין של [[נשמה|נשמות]] ישראל. כי "מטרוניתא" היא [[ספירת המלכות]] של [[עולם האצילות]], בחינת כנסת ישראל - מקור [[נשמה|נשמות]] ישראל, הכוללת בתוכה את כל [[נשמה|נשמות]] ישראל (הכלה). | ||
ובכדי להעלות נשמות ישראל, לקשרם בה' ולדבקה בו ית' חיי החיים ב"ה - הוא על ידי אהרן, שהעלה את הנרות - נשמות ישראל, ועורר את אהבתם לה' והתלהבותם כרשפי שלהבת וכו', בבחינת העלאה מלמטה למעלה. | ובכדי להעלות [[נשמה|נשמות]] ישראל, לקשרם בה' ולדבקה בו ית' חיי החיים ב"ה - הוא על ידי אהרן, שהעלה את הנרות - [[נשמה|נשמות]] ישראל, ועורר את אהבתם לה' והתלהבותם כרשפי שלהבת וכו', בבחינת העלאה מלמטה למעלה. | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||