אהרן הכהן: הבדלים בין גרסאות בדף

שלום בוט (שיחה | תרומות)
מ החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה "
שלום בוט (שיחה | תרומות)
מ החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות "
שורה 14: שורה 14:
==אהרן - משבעה הרועים==
==אהרן - משבעה הרועים==


אהרן הכהן היה מ[[שבעה רועים]] "הממשיכים חיות ואלהות לכללות נשמות ישראל שלכן נקראים בשם רועים", וענינו להמשיך את "[[ענני הכבוד]]" לישראל.
אהרן הכהן היה מ[[שבעה רועים]] "הממשיכים חיות ואלהות לכללות [[נשמה|נשמות]] ישראל שלכן נקראים בשם רועים", וענינו להמשיך את "[[ענני הכבוד]]" לישראל.


המשכה זו היא על ידי אהרן הכהן דוקא, המצטיין במיוחד בסגולת נשמתו - גילוי ה[[יחידה]] שבנפש, ולכן באפשרותו להמשיך אור אין-סוף בישראל.
המשכה זו היא על ידי אהרן הכהן דוקא, המצטיין במיוחד בסגולת נשמתו - גילוי ה[[יחידה]] שבנפש, ולכן באפשרותו להמשיך אור אין-סוף בישראל.
שורה 52: שורה 52:
עבודתו של אהרן הכהן במקדש - העלאת הנרות ב[[מנורת המקדש]] הטהורה, היתה יותר מאשר סמל, לדרך חייו באהבת ישראל.  
עבודתו של אהרן הכהן במקדש - העלאת הנרות ב[[מנורת המקדש]] הטהורה, היתה יותר מאשר סמל, לדרך חייו באהבת ישראל.  


נרות המנורה הטהורה במקדש, מסמלים את נשמות ישראל - "נר ה' נשמת אדם". ולכן היו שבעה נרות, כי שבעה סוגי נשמות הן, בהתאם לשבע המדות העליונות - שורש הנשמות.
נרות המנורה הטהורה במקדש, מסמלים את [[נשמה|נשמות]] ישראל - "נר ה' נשמת אדם". ולכן היו שבעה נרות, כי שבעה סוגי [[נשמה|נשמות]] הן, בהתאם לשבע המדות העליונות - שורש הנשמות.


ועל זה נאמר בתורה: "בהעלותך את הנרות", לא הדלקה סתם, אלא העלאת ה[[נשמה]] וקירובה אל ה', "עד שתהא שלהבת עולה מאליה", ששלהבת [[אהבת ה']] המסותרת בלב כל ישראל, תתעורר ותתלהב מאליה - מפנימיות הנשמה, שלא יזדקקו לחיזוקים חיצוניים.
ועל זה נאמר בתורה: "בהעלותך את הנרות", לא הדלקה סתם, אלא העלאת ה[[נשמה]] וקירובה אל ה', "עד שתהא שלהבת עולה מאליה", ששלהבת [[אהבת ה']] המסותרת בלב כל ישראל, תתעורר ותתלהב מאליה - מפנימיות הנשמה, שלא יזדקקו לחיזוקים חיצוניים.


וכשם שהדלקת נרות המנורה הטהורה - חייבת להיות במקדש דוקא, ומשם יוצאת אורה לכל העולם, כך גם העלאת והארת הנשמות צריכה שתהא באור של קדושה, שיאיר ויקרין לכל העולם.
וכשם שהדלקת נרות המנורה הטהורה - חייבת להיות במקדש דוקא, ומשם יוצאת אורה לכל העולם, כך גם העלאת והארת ה[[נשמה|נשמות]] צריכה שתהא באור של קדושה, שיאיר ויקרין לכל העולם.


אף על פי ש"הדלקת הנרות כשרה בזרים", מכל מקום הטבת הנרות, היינו, הכנת החומר שבו מאירים את הנרות, היא רק על-ידי אהרן הכהן.
אף על פי ש"הדלקת הנרות כשרה בזרים", מכל מקום הטבת הנרות, היינו, הכנת החומר שבו מאירים את הנרות, היא רק על-ידי אהרן הכהן.


המשמעות הרוחנית של הלכה זו, היא - שאף על פי ש"ההדלקה כשרה בזר", והיינו שגם כל אחד מישראל יכול וחייב להדליק את נשמות ישראל ולקרב את הבריות לתורה, וכציווי המשנה לכל אחד מישראל: "הוי מתלמידיו של אהרן הכהן כו'", מכל מקום "הטבת הנרות" - דברי התורה שכוחם יפה לקרב בהם את הבריות - צריכים להיות מכוחו של הכהן דוקא, משום שאין לו חלק ונחלה בעולם החומר - אלא "ה' הוא נחלתו", ולכן דברי תורה הבאים מכוחו, ושרוחו -רוח אהבת ישראל- שורה בהם, הנה בזה דוקא - אפשר לקרב את הבריות לתורה.
המשמעות הרוחנית של הלכה זו, היא - שאף על פי ש"ההדלקה כשרה בזר", והיינו שגם כל אחד מישראל יכול וחייב להדליק את [[נשמה|נשמות]] ישראל ולקרב את הבריות לתורה, וכציווי המשנה לכל אחד מישראל: "הוי מתלמידיו של אהרן הכהן כו'", מכל מקום "הטבת הנרות" - דברי התורה שכוחם יפה לקרב בהם את הבריות - צריכים להיות מכוחו של הכהן דוקא, משום שאין לו חלק ונחלה בעולם החומר - אלא "ה' הוא נחלתו", ולכן דברי תורה הבאים מכוחו, ושרוחו -רוח אהבת ישראל- שורה בהם, הנה בזה דוקא - אפשר לקרב את הבריות לתורה.


==שושבינא דמטרוניתא==
==שושבינא דמטרוניתא==
שורה 72: שורה 72:
ענינו של השושבין, הוא על דרך משל - "שושבינו של החתן, שמוליך את החתן למקום הכלה. כך משה רבנו הוא הממשיך בחינת יחוד [[אור אין סוף]] ב"ה למטה", וכמו שכתוב "וירד ה' על הר סיני".
ענינו של השושבין, הוא על דרך משל - "שושבינו של החתן, שמוליך את החתן למקום הכלה. כך משה רבנו הוא הממשיך בחינת יחוד [[אור אין סוף]] ב"ה למטה", וכמו שכתוב "וירד ה' על הר סיני".


ואהרן - "שושבינא דמטרוניתא" - השושבין של נשמות ישראל. כי "מטרוניתא" היא [[ספירת המלכות]] של [[עולם האצילות]], בחינת כנסת ישראל - מקור נשמות ישראל, הכוללת בתוכה את כל נשמות ישראל (הכלה).
ואהרן - "שושבינא דמטרוניתא" - השושבין של [[נשמה|נשמות]] ישראל. כי "מטרוניתא" היא [[ספירת המלכות]] של [[עולם האצילות]], בחינת כנסת ישראל - מקור [[נשמה|נשמות]] ישראל, הכוללת בתוכה את כל [[נשמה|נשמות]] ישראל (הכלה).


ובכדי להעלות נשמות ישראל, לקשרם בה' ולדבקה בו ית' חיי החיים ב"ה - הוא על ידי אהרן, שהעלה את הנרות - נשמות ישראל, ועורר את אהבתם לה' והתלהבותם כרשפי שלהבת וכו', בבחינת העלאה מלמטה למעלה.
ובכדי להעלות [[נשמה|נשמות]] ישראל, לקשרם בה' ולדבקה בו ית' חיי החיים ב"ה - הוא על ידי אהרן, שהעלה את הנרות - [[נשמה|נשמות]] ישראל, ועורר את אהבתם לה' והתלהבותם כרשפי שלהבת וכו', בבחינת העלאה מלמטה למעלה.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==