קו האמצעי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים [[עשר הספירות]]. ענינו הוא המיצוע בין שני הקוים הקודמים לו, [[קו הימין]] ו[[קו השמאל]].
קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים [[עשר הספירות]]. ענינו הוא המיצוע בין שני הקוים הקודמים לו, [[קו הימין]] ו[[קו השמאל]].


הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות [[דתי"מ]], ספירות [[דעת]], [[תפארת]], [[יסוד]], [[מלכות]]. גם ספירת ה[[כתר]] שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא המיצוע בין קו הימין לקו השמאל. ספירת הדעת ממצעת בין ספירת ה[[חכמה]] וספירת ה[[בינה]]. ספירת ה[[תפארת]] ממצעת בין ספירת ה[[חסד]] וספירת ה[[גבורה]]. ספירת ה[[יסוד]] ממצעת בין ספירות [[נצח]] ו[[הוד]].
הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות [[דתי"מ]], ספירות [[דעת]], [[תפארת]], [[יסוד]], [[מלכות]]. גם ספירת ה[[כתר]] שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא שהם ממצעות ומחברות בין הספירות שנמצאות בקו הימין ובקו השמאל.


*[[דעת]] היא הספירה השייכת ל[[קו האמצע]] מבין ספירות ה[[מוחין]], והיא הספירה המחברת וממצעת בין ספירות [[חכמה]] ו[[בינה]].
*[[תפארת]] היא הספירה השייכת ל[[קו האמצע]] מבין ספירות ה[[לב]], ספירות [[חג"ת]]
*[[יסוד]] היא הספירה השייכת ל[[קו האמצע]] מבין ספירות ההשפעה - [[נה"י]].
*[[מלכות]] היא ספירה שמקבלת מכל הקוים יחד, כרמוז בפסוק "כל הנחלים הלכים אל הים", אך מזוהה דוקא עם קו האמצע בגלל שקבלתה דרך ספירת היסוד דוקא השייכת לקו האמצע, כנ"ל.
==שורש הקו==
מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע ולשלב בין [[קו הימין]] לבין [[קו השמאל]] נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת ה[[תפארת]] השייכת לקו האמצעי, מאיר שם [[הוי"ה]] גם בבחינת הכלי, ולא רק בבחינת האורות.
מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע ולשלב בין [[קו הימין]] לבין [[קו השמאל]] נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת ה[[תפארת]] השייכת לקו האמצעי, מאיר שם [[הוי"ה]] גם בבחינת הכלי, ולא רק בבחינת האורות.


שורה 13: שורה 21:
{{ספירות}}
{{ספירות}}


[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:קוים]]

גרסה מ־20:14, 8 ביולי 2016

קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים הספירות. קו האמצעי ממצע בין קו הימין שענינו הוא השפעה בהרחבה, ובין קו השמאל שענינו הוא השפעה בצמצום. ענינו של קו האמצעי הוא השפעה בבחינת רחמים, אף למי שאין ראוי לכך.

מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע בין קו הימין לקו השמאל היא מכך שבקו האמצעי מתגלה אור גבוה משניהם. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי מאיר שם הוי"ה שהוא השם המיוחד, לעומת הספירות האחרות בהם מאירים השמות הפרטיים.

ענינו

קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים עשר הספירות. ענינו הוא המיצוע בין שני הקוים הקודמים לו, קו הימין וקו השמאל.

הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות דתי"מ, ספירות דעת, תפארת, יסוד, מלכות. גם ספירת הכתר שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא שהם ממצעות ומחברות בין הספירות שנמצאות בקו הימין ובקו השמאל.

  • מלכות היא ספירה שמקבלת מכל הקוים יחד, כרמוז בפסוק "כל הנחלים הלכים אל הים", אך מזוהה דוקא עם קו האמצע בגלל שקבלתה דרך ספירת היסוד דוקא השייכת לקו האמצע, כנ"ל.

שורש הקו

מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע ולשלב בין קו הימין לבין קו השמאל נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי, מאיר שם הוי"ה גם בבחינת הכלי, ולא רק בבחינת האורות.

יעקב שהוא בבחינת קו האמצעי הוא המובחר שבאבות, ולא יצא ממנו בבחינת קליפה. שמאברהם שהוא בקו הימין יצא ישמעאל, ומיצחק שהוא בקו השמאל יצא עשיו. ורק מיעקב שהוא בבחינת קו האמצעי שענינו הוא התיקון, לא יצא פסולת.