ליצנות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
בהקשר למלעיגים נאמר ונפסק "אל ייבוש מפני המלעיגים" (שולחן ערוך בתחילתו), שלא מתפעלים מהם כלל. אבל בהקשר לליצנות, כתוב "ובמושב ליצים לא ישב" (תהילים פרק א), שאסור כלל וכלל להיות שם בקרבתם.
בהקשר למלעיגים נאמר ונפסק "אל ייבוש מפני המלעיגים" (שולחן ערוך בתחילתו), שלא מתפעלים מהם כלל. אבל בהקשר לליצנות, כתוב "ובמושב ליצים לא ישב" (תהילים פרק א), שאסור כלל וכלל להיות שם בקרבתם.


(לפי הזכרון. צריכים חיפוש. זה היה בין השנים תשלה-תשמה אולי בהתוועדות זו: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16004&st=&pgnum=211&hilite=).
גדר הליצנות היא זלזול במצוה או בדברי קדושה. [[אדמו"ר הזקן]] בעל התניא{{הערה|בהלכות תלמוד תורה אשר בשולחן ערוך אדה"ז}}. מפרש את מאמר חז"ל כי שלשה שישבו ואין ביניהם דברי תורה רהי זה מושב לצים, בכך שהם מבזים את התורה בעצם כך שאינם מנצלים את האפשרות ללמוד. גם הרבי הזכיר את המושג מושב לצים בנוגע לאנשים שזלזלו במצוות מסויימות במסווה של קדושה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16004&st=&pgnum=211&hilite=]}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־19:29, 11 בנובמבר 2015

הליצנות היא אחת מנטיות נפש הבהמית. שרשה ביסוד הרוח שבה, שהיא פתיחות הרוח והשמחה ללא טעם וסיבה. ומהותה שחוק וליצנות - שאין בשחוק, שמחה ועונג מורכבת מאיזה דבר מה. שאינה תוצאה מבשורה טובה או מההון והעושר או הכבוד או עונג ושמחת הנפש מהשגת דבר חכמה. אלא רק מצד שנפשו ורוחו פתוחים ביותר ולבו ריקן מכל. ולכן תענוגו ושמחתו הם מהשחוק והליצנות עצמם.[1]

שרשה בקליפות היא קליפת פלישתים כמו שאמרו חז"ל[דרוש מקור: הובא במאמרים]"פלישתים ליצנים היו" גם שמם פלישתים הוא על שם מבוי המפולש שמורה על פתיחותו שהוא מפולש מכל צד.[1]

יותר גרוע מאשר מלעיגים

באחת השיחות הרבי דיבר שליצנות זה יותר גרוע מאשר מלעיגים.

בהקשר למלעיגים נאמר ונפסק "אל ייבוש מפני המלעיגים" (שולחן ערוך בתחילתו), שלא מתפעלים מהם כלל. אבל בהקשר לליצנות, כתוב "ובמושב ליצים לא ישב" (תהילים פרק א), שאסור כלל וכלל להיות שם בקרבתם.

גדר הליצנות היא זלזול במצוה או בדברי קדושה. אדמו"ר הזקן בעל התניא[2]. מפרש את מאמר חז"ל כי שלשה שישבו ואין ביניהם דברי תורה רהי זה מושב לצים, בכך שהם מבזים את התורה בעצם כך שאינם מנצלים את האפשרות ללמוד. גם הרבי הזכיר את המושג מושב לצים בנוגע לאנשים שזלזלו במצוות מסויימות במסווה של קדושה[3].

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 תורת חיים פרשת תולדות קמג, ג.
  2. בהלכות תלמוד תורה אשר בשולחן ערוך אדה"ז
  3. [1]