שיחה:אברהם קצלנבוגן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|סיבה=הועתק מ[http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_30468_104.pdf דברי הימים גורקוב] אות באות}}
 


===אברהם קצלנבוגן===
===אברהם קצלנבוגן===
חסיד מחרקוב סיפר  אחד חמיוחד מזקני העדה  
מחרקוב   אחד מיוחד מזקני העדה  
מ[[חסידי הב״ד]], [[זקן]] ויושב
מ[[חסידי חב״ד]], [[זקן]] ויושב
ב[[ישיבה]] כל היום על [[התורה]] וה[[עבודה]],
ב[[ישיבה]] כל היום על [[התורה]] וה[[עבודה]],
אשר וודאי הוא וראוי שיחקק
אשר וודאי ראוי שיחקק
שמו בספר לזכרון טוב,
שמו בספר לזכרון טוב,
ר׳ [[אברהם קאצינעלינבויגן]] נ״ע בג״מ. שמו
ר׳ [[אברהם קאצינעלינבויגן]] נ״ע בג״מ. שמו
שורה 11: שורה 11:
נקרא בשם ר׳ [[אברהם הזקן]], כי
נקרא בשם ר׳ [[אברהם הזקן]], כי
שם משפחתו לא נודע לאדם,  
שם משפחתו לא נודע לאדם,  
הוא בא ל[[חרקוב]]  בפרק האחרון, בערך
הוא בא ל[[חרקוב]]  כמה שנים לפני הנהירה ההמונית מחרקוב בגלל הנאצים ימח שמם -בערך
שנת [[תרצ״ו]] לפ״ק.
שנת [[תרצ״ו]] לפ״ק.
בתהילת בואו לעירנו הי׳ כחידה סתומה,  
בתחילת בואו לעיר הי׳ כחידה סתומה,  
ולא יבלו להתחקות
ולא יבלו להתחקות
על שורש הדבר, סיבת ביאתו,  
על שורש הדבר, סיבת ביאתו,  
ומה מעשהו ומהיכן ירק זה חי.
ומה מעשהו ומהיכן ירק זה חי.
הוא קבע את דירתו [[בביהכנ׳׳ת]],  
הוא קבע את דירתו [[בביהכנ׳׳ת]],  
בל היום הי׳ עסוק ב[[עבודת ה]]׳,
כל היום הי׳ עסוק ב[[עבודת ה]]׳,
מאריך בתפילתו הרבה,  
מאריך בתפילתו הרבה,  
ושאר היום עסק בתורה. פיו הי׳ בלום
ושאר היום עסק בתורה. פיו הי׳ בלום
שורה 27: שורה 27:
וגם זה מאכלים יבשים.  
וגם זה מאכלים יבשים.  
מלונו הי׳ [[בביהכנ׳׳ת]], על תםפסלים הקשים,
מלונו הי׳ [[בביהכנ׳׳ת]], על תםפסלים הקשים,
ולא רפד תחתיו אלא בגדו  
בגדו  
וכר קטן תחת מראשותיו,  
וכר קטן תחת מראשותיו,  
ולא ירע
ולא ירע
איש בשכבו ובקומו.
איש בשכבו ובקומו.
אכן ברבות תימים נתוודעו
אכן ברבות הימים נתוודעו
סיבת בואו לעירנו, אשר באמת הי׳
סיבת בואו לעיר, אשר באמת הי׳
דבר סודי, ולא גלה הדבר
דבר סודי, ולא גלה הדבר
אלא לצנועין. כל ימיו בשבתו על מקומו
אלא לצנועין. כל ימיו בשבתו על מקומו
שורה 45: שורה 45:
כאשר התגברו הרדיפות  
כאשר התגברו הרדיפות  
וחפשו אחריו בחפש מהופש, נמלט וברח
וחפשו אחריו בחפש מהופש, נמלט וברח
ממקומו ובא למחננו. . גם
ממקומו ובא לחרקוב. . גם
בשבתו במקומינו הרבה לעשות פעולות
בשבתו בחרקוב הרבה לעשות פעולות
רבות בהצנע לטובת ההזקת
רבות בהצנע לטובת ההזקת
ה[[תורה]].
ה[[תורה]].
בעת ההעתקה בשעת החרום  
בעת ההעתקה בשעת החרום  
נלווה להבורת ה[[תמימים]] - ר [[ישראל
נלווה לחבורת ה[[תמימים]] - ר [[ישראל
יהודה לווין]] ור [[מיכאל טייטלבום]]  
יהודה לווין]] ור [[מיכאל טייטלבום]]  
ומשפחתותיהם ויחד
ומשפחתותיהם ויחד

גרסה מ־14:41, 20 באוגוסט 2015


אברהם קצלנבוגן

מחרקוב אחד מיוחד מזקני העדה מחסידי חב״ד, זקן ויושב בישיבה כל היום על התורה והעבודה, אשר וודאי ראוי שיחקק שמו בספר לזכרון טוב, ר׳ אברהם קאצינעלינבויגן נ״ע בג״מ. שמו המובהק אשר הי׳ שגור בפי כל הי׳ נקרא בשם ר׳ אברהם הזקן, כי שם משפחתו לא נודע לאדם, הוא בא לחרקוב כמה שנים לפני הנהירה ההמונית מחרקוב בגלל הנאצים ימח שמם -בערך שנת תרצ״ו לפ״ק. בתחילת בואו לעיר הי׳ כחידה סתומה, ולא יבלו להתחקות על שורש הדבר, סיבת ביאתו, ומה מעשהו ומהיכן ירק זה חי. הוא קבע את דירתו בביהכנ׳׳ת, כל היום הי׳ עסוק בעבודת ה׳, מאריך בתפילתו הרבה, ושאר היום עסק בתורה. פיו הי׳ בלום וסתום, ולא דיבר עם שום אדם רק עם יחירי סגולה, וגם זה בלחש ובסוד. לפרקים קרובים ישב בצומות, ולא אכל רק פעם א׳ בלילה, וגם זה מאכלים יבשים. מלונו הי׳ בביהכנ׳׳ת, על תםפסלים הקשים, בגדו וכר קטן תחת מראשותיו, ולא ירע איש בשכבו ובקומו. אכן ברבות הימים נתוודעו סיבת בואו לעיר, אשר באמת הי׳ דבר סודי, ולא גלה הדבר אלא לצנועין. כל ימיו בשבתו על מקומו הי׳ עסקן גדול לטובת התזקת התורה, ובעיקר לישיבת תו״ת מסור ונתון בכל לבו ונפשו.

ובאשר נתוודע להשלטון מטיב מעשהו, התחילו לרדוף אחריו, והי׳ מוכרח להחבא ולהםתר במסתרים. אבל כאשר התגברו הרדיפות וחפשו אחריו בחפש מהופש, נמלט וברח ממקומו ובא לחרקוב. . גם בשבתו בחרקוב הרבה לעשות פעולות רבות בהצנע לטובת ההזקת התורה. בעת ההעתקה בשעת החרום נלווה לחבורת התמימים - ר [[ישראל יהודה לווין]] ור מיכאל טייטלבום ומשפחתותיהם ויחד עמהם בא לעיר סמרקנד ולא ארבו הימים מיום בואו אל המקום החדש שבק חיים לכל חי ונפטר, ושם מנוחתו כבוד. בעיר הזאת היו הרבח חסידים מחסידי חב״ד יראים ושלימים בעלי דעה והשכל בתורת החסידות, מופלגי תורה ועובדי אלקים נאמנים, אכן רובם ככולם נאספו והלכו לעולמם עוד בטרם הגיעו הימים הרעים, נתקיים בהם מה שכתוב ״כי מפני הרעה נאסף הצדיק״ וטיבותא הוא לגבייהו שלא יראו ברעה העתידה לבוא ר׳׳ל (מאחז׳יל בב׳׳ק ס׳).

לקריאה נוספת

בספרים 1 זכרונותי[מחבר ישראל יהודה לווין ]= תיאור בריחה הנל 2 ספר הזכרונות דברי הימים[מחבר ר מאיר גורקוב ]