יהודה לייב מאניפולי: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(←משפחתו) |
||
שורה 21: | שורה 21: | ||
== משפחתו == | == משפחתו == | ||
*בנו רבייוסף | |||
*חתנו הוא רבי משה אליקים בריעה מקוז'ניץ. | *חתנו הוא רבי משה אליקים בריעה מקוז'ניץ. | ||
גרסה מ־20:58, 20 במרץ 2014
רבי יהודה לייב הכהן מאניפולי נולד לאביו רבי יוסף גרשון, והיה מתלמידי המגיד ממזריטש, מחבר הספר אור הגנוז.
קרבתו למגיד ממזריטש
בשעת הסתלקות המגיד ממזריטש, שהו במקום ארבעה מתלמידיו בלבד: רבי אברהם המלאך, אדמו"ר הזקן, ורבי יהודה לייב, ורבי זושא מאניפולי. במהלך הדיבורים האחרונים שנשמעו מפי המגיד, התעניין המגיד אם רבי יהודה לייב נמצא במקום. כשנענה בחיוב, הביט המגיד בפניו, ואמר בלשון קדשו, גם אתה תהיה במחיצתי, כי שפתי כהן [1] ישמרו דעת, ואני מעולם הדעת... [2]
ידידותו עם אדמו"ר הזקן
אדמו"ר הזקן אמר: "לשלושה יש לי אהבת נפש: לר' זושא, לר' נחום, ולר' לייב הכהן.[3].
הסכמתו על ספר התניא
הסכמתו על ספר התניא הינה היחידה, מלבד הסכמתו של רבי זושא מאניפולי. אודות כך מסופר:
באסיפה מסויימת שהתקיימה אצל רבי זושא מאניפולי, בהשתתפות תלמידי המגיד, הופיע אדמו"ר הזקן. שאלו רבי זושא: מה הבאת מרוסיה המגושמת? הוציא אדמו"ר הזקן את קונטרסיו, והביאו לרבי זושא מאניפולי ורבי לייב הכהן. בלילה הלכו לישון התלמידים אצל רבי לייב, ורבי זושא ורבי לייב עיינו בכתבים. במהלך הלימוד בכתבים' שניהם נתלהטו מאוד מהספר, ובבוקר הורו לאדמו"ר הזקן להדפיסם.
פרץ אדמו"ר בבכי ואמר: הגדולים אינם זקוקים לספר זה, ולקטנים לא תהיה ממנו תועלת. אך הם השיבו לו: הגדולים צריכים לו וגם לקטנים תהיה תועלת![4]
בהסכמתו מתאר את אדמו"ר הזקן בתוארים מופלגים "הרב הגאון איש אלוקים קדוש וטהור חסיד ועניו".
הסתלק בי"ד תשרי תקס"ז, ונקבר בעיר אניפולי בסמוך לציונם של המגיד ממזריטש ורבי זושא מאניפולי.
משפחתו
- בנו רבייוסף
- חתנו הוא רבי משה אליקים בריעה מקוז'ניץ.
ספריו
- וזאת ליהודה.