מסכת שקלים – הבדלי גרסאות
אין תקציר עריכה |
מ החלפת טקסט – "ג"כ " ב־"גם כן" |
||
| שורה 5: | שורה 5: | ||
את השייכות שבין מסכת זו למסכת שלפניה מסביר הרבי{{הערת שוליים|1=[[שיחות קודש]] [[תשל"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4606&hilite=cb106545-1ae3-43e4-9cba-96f9f2da806e&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%A9%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%9D&pgnum=205 ח"ב].}}, כי התחלת מסכת פסחים היא אודות עיקר וטפל, כי מצוות בדיקת חמץ היא כמטרה למצווה של בל יראה, ובסוף המסכת מדובר בזבחים שהם כעין טפל לפסחים, ובמסכת שקלים מדובר אודות השקלים, שמצוותה היא טפלה לענין הקרבנות, והיא כעין אמצעי. | את השייכות שבין מסכת זו למסכת שלפניה מסביר הרבי{{הערת שוליים|1=[[שיחות קודש]] [[תשל"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4606&hilite=cb106545-1ae3-43e4-9cba-96f9f2da806e&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%A9%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%9D&pgnum=205 ח"ב].}}, כי התחלת מסכת פסחים היא אודות עיקר וטפל, כי מצוות בדיקת חמץ היא כמטרה למצווה של בל יראה, ובסוף המסכת מדובר בזבחים שהם כעין טפל לפסחים, ובמסכת שקלים מדובר אודות השקלים, שמצוותה היא טפלה לענין הקרבנות, והיא כעין אמצעי. | ||
אודות קדימת מסכת זו למסכתות המועדים, מובא בתוספות יום טוב מכיון שפרשת שקלים מובאת ב[[פרשת כי תשא]] שלפני [[פרשת אמור]] בה מוזכרים המועדים. לפי זה מקשה הרבי, למה מסכת פסחים קודמת למסכת שקלים. יש המבארים שמכיון שענין השקלים הוא בשביל ה[[קרבנות]], לכן סדרם קודמת לסדר שאר המסכתות. גם לפי תירוץ זה מקשה הרבי שקרבנות הציבור של פסח | אודות קדימת מסכת זו למסכתות המועדים, מובא בתוספות יום טוב מכיון שפרשת שקלים מובאת ב[[פרשת כי תשא]] שלפני [[פרשת אמור]] בה מוזכרים המועדים. לפי זה מקשה הרבי, למה מסכת פסחים קודמת למסכת שקלים. יש המבארים שמכיון שענין השקלים הוא בשביל ה[[קרבנות]], לכן סדרם קודמת לסדר שאר המסכתות. גם לפי תירוץ זה מקשה הרבי שקרבנות הציבור של פסח גם כןלקחו ממחצית השקל, וא"כ היה לו להקדים מסכת שקלים לפני מסכת פסחים. | ||
לפי דבריו של הרבי, מתורצת גם קושיא זו, כי אין קשר בין תחילת מסכת שקלים ל[[מסכת עירובין]], ולכן היה מהצורך שתהיה מסכת זו לאחר [[מסכת פסחים]], שענינה של תחילתה וסופה דומה, שכולם ענין עיקר וטפל. | לפי דבריו של הרבי, מתורצת גם קושיא זו, כי אין קשר בין תחילת מסכת שקלים ל[[מסכת עירובין]], ולכן היה מהצורך שתהיה מסכת זו לאחר [[מסכת פסחים]], שענינה של תחילתה וסופה דומה, שכולם ענין עיקר וטפל. | ||