הודו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 82: שורה 82:
* נתן אברהם, '''[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=64908 בית חב"ד קוצ'ין]''', [[שבועון בית משיח]], י"ג חשון התשע"ב (10.11.2011)
* נתן אברהם, '''[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=64908 בית חב"ד קוצ'ין]''', [[שבועון בית משיח]], י"ג חשון התשע"ב (10.11.2011)
* מטייל ישראלי, [http://www.chabad.info/#!g=1&url=article&id=78591 בית חב"ד אל מול האשראם] בלוג שליחות כ"ו חשון התשע"ד (30.10.2013)
* מטייל ישראלי, [http://www.chabad.info/#!g=1&url=article&id=78591 בית חב"ד אל מול האשראם] בלוג שליחות כ"ו חשון התשע"ד (30.10.2013)
*[http://www.chabad.info/#!g=1&url=article&id=80094 כך זה התחיל: חב"ד בהודו לפני 20 שנה], באתר [[חב"ד אינפו]]




{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קהילות חב"ד בעולם|בתי חב"ד בעולם]]
[[קטגוריה:קהילות חב"ד בעולם|בתי חב"ד בעולם]]

גרסה מ־16:10, 31 בינואר 2014

מפת בתי חב"ד בהודו

הודו מדינה בדרום אסיה החולשת על רוב תת היבשת ההודית. הודו היא המדינה השביעית בגודלה בעולם בשטחה והשנייה בעולם בגודל אוכלוסייתה (לאחר סין), המונה יותר ממיליארד נפש הדוברים למעלה ממאה שפות שונות. בהודו ישנם כשנים עשר בתי חב"ד, חלקם פועלים באופן תמידי וחלקם בהתאם לעונות התיירות במקום.

יהדות הודו

יהדות הודו היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר מבין קהילות אסיה.

יהודי הודו מונים כיום כ-5,000 איש בלבד (כמחציתם בבומביי, כ-1500 בטהנה, 300 בפונה, ורק עשרות בודדות בקוצ'ין, כלכתא וניו דלהי) עד לפני מספר עשורים מנו יהודי הודו כשלש רבבות.

המקצועות המסורתיים של יהודי הודו היו בתעשיית השמן, עברו לתעשייה קלה והצטרפו לכוחות הביטחון והממשלה ואף הגיעו לעמדות גבוהות. יהודים השתתפו בתנועת השחרור של המדינה. עם קבלת עצמאות הודו והקמת מדינת ישראל בשנת 1948 היגרו חלק מבני הקהילה לישראל וחלקם לממלכה המאוחדת, רק מיעוט נשאר בהודו.

הקהילה היהודית בבומבי נעזרת בגופים שונים המנסים לעזור לקהילה ולתמוך בה בהמשך דרכה. היום פועלים בהודו כ-17 בתי חב"ד הפעילים במקום בעיקר עם ישראלים ותיירים ממקומות שונים בעולם.

הודו היא מוקד לתיירות מכל העולם. בכל שנה מגיעים להודו כ-5.08 מיליון תיירים, שחלק גדול הם ישראלים (יש אף מקומות שהרבה שלטים בשפת העברית).

הודו בדברי הרבי

השם הודו הוא מלשון הודיה ומלשון "הוד והדר" הרבי מסביר ששמות המדינות מראים על אופיים ותכונותיהם של האנשי המקום. על כן הודו מראה על אנשים בעלי תכונות טובות[1].

במכתב שכתב הרבי למר זלמן שז"ר[2], ציין הרבי, שהמנוחה אליה שואפים בני ישראל להגיע, היא לא כאותה מנוחה שחווים אנשי הודו "...ולא כמנוחת הנפש של בני הודו להבדיל, שהיא הפסק ושביתה, אלא מנוחה אליה שואפים בני ישראל שהיא עליה מחיל אל חיל אל שלימות הטוב והיופי".

איגוד בתי חב"ד בהודו

ערך מורחב – איגוד השלוחים בהודו

איגוד השלוחים בהודו מאגד את כל בתי חב"ד ושלוחי הרבי במדינת הודו. הארגון תומך כספית לשלוחים חדשים המעוניינים לפתוח בית חב"ד חדש במדינה.

מידי שנה מקיים הארגון כינוס לכל השלוחים הפועלים במדינה.

בתי חב"ד בהודו

הפעילות החבדי"ת בהודו החלה על ידי הרב נחמן נחמנסון שפעל בעיר דלהי.

השלוחים לאסיה

כיום פועל בהודו 20 בתי חב"ד הפעילים במקום בעיקר עם ישראלים ותיירים ממקומות שונים בעולם.

  • בנגלור - מנהל: הרב צבי ריבקין.
  • גוקרנה - מנהל: הרב רועי מרילי.
  • דלהי - מנהל: הרב שמואל שארף.
  • דרום דלהי - מנהל: הרב שניאור קופצ'יק.
  • דרמקוט, דאראמסלה - מנהל: הרב דרור משה שאול.
  • באקסו, דאראמסלה - מנהל: הרב אורי ציפורי.
  • האמפי, וירופפור גאדי - מנהל: מרדכי גרומך. הגיע למקום בשנת תש"ע.
  • ואראנסי - מנהל: הרב שמואל יזהר.
  • ווטה קאנאל - מנהל: הרב רן שמיר.
  • בומביי - הוקם על ידי הרב גבריאל הולצברג הי"ד. כיום מנהלו הרב ישראל קוזלובסקי.
  • מנאלי - מנהל: הרב יעקב שץ (פתוח מתחילת ניסן עד סוף תשרי).
  • פונה - מנהל: הרב אלתר בצלאל קופצ'יק.
  • פושקר - מנהל: הרב שמשון גולדשטיין.
  • קאסול - מנהלים: הרב דני וינדרבאום והרב יואל כפלין.
  • קוצ'ין - מנהל: הרב זלמן ברנשטיין. הגיע למקום בשנת תש"ע.
  • קסר דייוי, אלמורה - מנהל: הרב אורן רז.
  • רישיקש - מנהל: הרב זוהר דוד.

התמודדות השלוחים עם הטרור

בית חב"ד בומביי

קובץ:הולצברג.jpg
השלוחים הרב גבריאל ורבקה הולצברג
ערך מורחב – בית חב"ד בומביי

בשנת תשס"ד הגיעו לבומביי הזוג הולצברג, במטרה לפתוח "בית חב"ד" בעיר, שאכן החל לפעול מיד עם הגיעם. הפעילות הקיפה את היהודים הפוקדים את בומביי לענייני מסחר וטיולים, לצד תושבים יהודים הגרים במקום. בשנת תשס"ח עבר ה'בית חב"ד' לבית נורמן, מבנה רחב ידיים בן חמש קומות, בו יש בית כנסת, מקווה, ספריה תורנית וחדרי אירוח.

הפעילות היתה אינטנסיבית במיוחד, ומידי יום ביומו, השתתפו קבוצות גדולות של יהודים בפעילויות מגוונות, כמו שיעורי תורה, סעודות כשרות ואירועים בחגים.

ביום רביעי, כ"ח חשוון תשס"ט, פרצו טרוריסטים - מוסלמים קיצוניים - לבית חב"ד בומביי שהוקמה בעיר בשנת תשס"ד ותפסו את השלוחים, הרב גבריאל הולצברג ורעייתו רבקה הולצברג והאורחים שהיו בבית, כבני ערובה. הטרוריסטים שהו בבית עד ליום שישי ר"ח כסלו, אז נהרגו על ידי יחידת קומנדו של צבא הודו. במהלך היומיים בהם שהו הטרוריסטים בבנין, נרצחו השלוחים - הרב גבריאל הולצברג ורעייתו רבקה, ועוד יהודים ששהו במקום: ר' בן-ציון קרומן, ר' לייבוש טייטלבאום, יוכבד אורפז ונורמה שוורצבלט-רבינוביץ'.

בנם של השלוחים, הילד משה צבי הולצברג, ניצל על ידי המטפלת שלו, סנדרה סמואל (תושבת המקום) שברחה איתו מהבית ביום השני לשהות הטרוריסטים במקום, ובכך הצילה את חייו.

פיגוע ליד בית חב"ד בפונה

העיתונות מדווחת על הפיגוע ליד בית חב"ד. בתמונה: שני נציגים של השגרירות האמריקאית בעיר בומביי בשיחה עם הרב אלתר בצלאל קופצ'יק

בכ"ט בשבט תש"ע (מוצאי שבת) הי' פיגוע בעיר פונה שבהודו ממש בסמוך לבית חב"ד בנהלותו של הרב אלתר בצלאל קופצ'יק, הפיגוע אירע במקום הנקרא "מאפייה גרמנית", תשעה בני אדם נהרגו ו33 בני אדם נפצעו (לא היו נפגעים יהודים).

ראש ממשלת מדינת מהרסטה שבהודו גילה זמן מה לאחר מכן כי תוצאות חקירת הפיגוע שהתקיים בג'רמן בייקרי שבפונה מוכיחות כי בית חב"ד הסמוך היה מטרת הפיגוע רח"ל. ראש הממשלה אמר כי הפיגוע הינו המשך ישיר לסדרת הפיגועים בבומביי, כאשר אז הצליחו המחבלים ימ"ש לפגוע בבית חב"ד, אלא שהאבטחה הכבדה סביב בית חב"ד בפונה, אילצה את המחבלים לבצע את זממם בקרבת מקום, כשראו שלא יוכלו להתקרב לבית חב"ד המוגן.

מבצע עמוד ענן

בשנת תשע"ג יצא צה"ל במבצע צבאי רחב היקף נגד החמאס בעזה, דבר שהוביל לירי קטיושות על ערים בדרום הארץ. שלוחי חב"ד בדלהי הרב שמואל ומירה שארף שהיו בביקור בארץ בפגרת החורף, התארחו בקרית מלאכי, ונפגעו מפגיעה ישירה של טיל, האישה נפטרה מיד, ושאר בני המשפחה נפגעו קשה. פגיעה זו התרחשה בר"ח כסלו, יום השנה הרביעי לפיגוע בבומבי.

מייד לאחר שהתעורר מהניתוח שעבר, הודיע הרב שארף שבכוונתו לחזור ולנהל את בית חב"ד בהודו, כשבמשך תקופה זו החליף אותו הרב עקיבא סודרי. תשעה חודשים לאחרי הפגיעה, אחרי שהתאושש מהרסיס שפגע בראשו, חזר לדלהי על מנת להכין את המקום לקראת חזרתו המלאה וזכה לקבלת פנים חמה ואוהדת של הקהילה המקומית והמטיילים[3].

קישורים חיצוניים


הערות שוליים