הפצת המעיינות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת ערך)
 
(הגהה קלה)
שורה 1: שורה 1:
הפצת המעיינות הינו מושג בסיסי בתנועת ה[[חסידות]] פרוש המילה מעיינות הוא [[תורת החסידות]] ובהפצתה תלוי ביאת ה[[גאולה]].   
'''הפצת המעיינות''' הינו מושג בסיסי בתנועת ה[[חסידות]]. פרוש המילה מעיינות הוא [[תורת החסידות]] ובהפצתה תלוי ביאת ה[[גאולה]].   
מקורה בסיפור עליית הנשמה של ה[[בעש"ט]].  
מקורה בסיפור עליית הנשמה של ה[[בעש"ט]].  


==המקור==
==המקור==


ב[[ראש השנה]] שנת [[תק"ז]] עשה ה[[בעל שם טוב]] עליית נשמה והגיע עד להיכלו של מלך ה[[משיח]]. שאל ה[[בעל שם טוב]] את [[מלך המשיח]]: "אימתי קאתי מר" (בתרגום מארמית- מתי בא אדון) ענה לו המשיח: "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה",{{הערה|[[כתר שם טוב]] בתחילתו}} כשכוונתו על מעיינות תורת ה[[חסידות]], אותה גילה ולימד ה[[בעל שם טוב]] וכאשר תורתו תתפרסם ותופץ, תבוא ה[[גאולה]].
ב[[ראש השנה]] שנת [[תק"ז]] עשה ה[[בעל שם טוב]] עליית נשמה והגיע עד להיכלו של מלך ה[[משיח]]. שאל ה[[בעל שם טוב]] את [[מלך המשיח]]: "אימתי קאתי מר" (במארמית: מתי בא אדון) ענה לו המשיח: "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה",{{הערה|[[כתר שם טוב]] בתחילתו.}} כשכוונתו על מעיינות תורת ה[[חסידות]], אותה גילה ולימד ה[[בעל שם טוב]] וכאשר תורתו תתפרסם ותופץ, תבוא ה[[גאולה]].


מאז בכל הדורות [[רבותינו נשיאנו]] נשיאי [[חב"ד]] עסקו בלהט להפיץ את ה[[חסידות]] לכל אחד ואחד עד הקטן שבקטנים, דבר שלפני התגלות ה[[בעש"ט]] לא היה מצוי כלל ורק ה[[צדיק]]ים הגדולים שהיו אז נסתרים היו לומדים את סודות ה[[תורה]] בחלק הפנימי של ה[[תורה]].
מאז בכל הדורות, עסקו [[רבותינו נשיאנו]] נשיאי [[חב"ד]] בלהט להפיץ את ה[[חסידות]] לכל אחד ואחד עד הקטן שבקטנים, דבר שלפני התגלות ה[[בעש"ט]] לא היה מצוי כלל ורק ה[[צדיק]]ים הגדולים שהיו אז נסתרים היו לומדים את סודות ה[[תורה]] בחלק הפנימי של ה[[תורה]].


==חשיבות המעיינות-חסידות==
==חשיבות המעיינות חסידות==
ידועה השאלה למה דווקא בדורות האחרונים זקוקים לתורת החסידות הרי אלפי שנים עם ישראל "הסתדר" ללא החסידות?
ידועה השאלה למה דווקא בדורות האחרונים זקוקים לתורת החסידות הרי אלפי שנים עם ישראל "הסתדר" ללא החסידות?


והתשובה לכך הוסברה על ידי [[אדמו"ר הזקן]],{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"ץ חלק ג עמ' שכו}}  כאשר ניגש אליו הרב [[פנחס מקוריץ]] שמצא כתבי חסידות מתגלגלים ברחובות ולא היתה דעתו נוחה מכך ו[[אדמו"ר הזקן]] הסביר לו על ידי משל מבן ה[[מלך]] שנחלה במחלה קשה ולא נמצא מרפא עד שרופא ה[[מלך]] מצא תרופה אך צריך בשבילה את היהלום הכי יקר הנמצא בכתרו של המלך וכמובן שהמלך מוכן לוותר על היהלום ושישחקו ויכתשו אותו ובלבד שבנו יבריא. כך הקב"ה מוכן לוותר על הסודות שעד אז היו שמורים למעלה רק לצדיקים בשביל לרפאות את העולם מהחושך העמוק שאליו נכנס בזמן של הדורות האחרונים אף שזה כרוך בכך שכתבי חסידות יתגלגלו ברחובות.  
והתשובה לכך הוסברה על ידי [[אדמו"ר הזקן]],{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"ץ חלק ג עמ' שכו}}  כאשר ניגש אליו הרב [[פנחס מקוריץ]] שמצא כתבי חסידות מתגלגלים ברחובות ולא היתה דעתו נוחה מכך ו[[אדמו"ר הזקן]] הסביר לו על ידי משל מבן ה[[מלך]] שנחלה במחלה קשה ולא נמצא מרפא עד שרופא ה[[מלך]] מצא תרופה אך צריך בשבילה את היהלום הכי יקר הנמצא בכתרו של המלך וכמובן שהמלך מוכן לוותר על היהלום ושישחקו ויכתשו אותו ובלבד שבנו יבריא. כך הקב"ה מוכן לוותר על הסודות שעד אז היו שמורים למעלה רק לצדיקים בשביל לרפאות את העולם מהחושך העמוק שאליו נכנס בזמן של הדורות האחרונים אף שזה כרוך בכך שכתבי חסידות יתגלגלו ברחובות.  


ובכך בעצם ביטל אדמו"ר הזקן קיטרוג שהיה כבר בזמן המגיד.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל' שיחה לי"ט כסליו}}
ובכך בעצם ביטל אדמו"ר הזקן קיטרוג שהיה כבר בזמן המגיד.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל' שיחה לי"ט כסלו.}}


==הקטרוג על ההפצה==
==הקטרוג על ההפצה==
שורה 24: שורה 24:


בשבת פרשת חיי שרה [[תשנ"ב]] הודיע [[הרבי]] שהסתיימה עבדות הפצת המעיינות ואין כבר עוד מעכב לבוא ה[[גאולה]] וצריך רק להכין את אנשי הדור ואת העולם לקבל את [[משיח]].
בשבת פרשת חיי שרה [[תשנ"ב]] הודיע [[הרבי]] שהסתיימה עבדות הפצת המעיינות ואין כבר עוד מעכב לבוא ה[[גאולה]] וצריך רק להכין את אנשי הדור ואת העולם לקבל את [[משיח]].
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]

גרסה מ־22:54, 5 באוגוסט 2013

הפצת המעיינות הינו מושג בסיסי בתנועת החסידות. פרוש המילה מעיינות הוא תורת החסידות ובהפצתה תלוי ביאת הגאולה. מקורה בסיפור עליית הנשמה של הבעש"ט.

המקור

בראש השנה שנת תק"ז עשה הבעל שם טוב עליית נשמה והגיע עד להיכלו של מלך המשיח. שאל הבעל שם טוב את מלך המשיח: "אימתי קאתי מר" (במארמית: מתי בא אדון) ענה לו המשיח: "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה",[1] כשכוונתו על מעיינות תורת החסידות, אותה גילה ולימד הבעל שם טוב וכאשר תורתו תתפרסם ותופץ, תבוא הגאולה.

מאז בכל הדורות, עסקו רבותינו נשיאנו נשיאי חב"ד בלהט להפיץ את החסידות לכל אחד ואחד עד הקטן שבקטנים, דבר שלפני התגלות הבעש"ט לא היה מצוי כלל ורק הצדיקים הגדולים שהיו אז נסתרים היו לומדים את סודות התורה בחלק הפנימי של התורה.

חשיבות המעיינות חסידות

ידועה השאלה למה דווקא בדורות האחרונים זקוקים לתורת החסידות הרי אלפי שנים עם ישראל "הסתדר" ללא החסידות?

והתשובה לכך הוסברה על ידי אדמו"ר הזקן,[2] כאשר ניגש אליו הרב פנחס מקוריץ שמצא כתבי חסידות מתגלגלים ברחובות ולא היתה דעתו נוחה מכך ואדמו"ר הזקן הסביר לו על ידי משל מבן המלך שנחלה במחלה קשה ולא נמצא מרפא עד שרופא המלך מצא תרופה אך צריך בשבילה את היהלום הכי יקר הנמצא בכתרו של המלך וכמובן שהמלך מוכן לוותר על היהלום ושישחקו ויכתשו אותו ובלבד שבנו יבריא. כך הקב"ה מוכן לוותר על הסודות שעד אז היו שמורים למעלה רק לצדיקים בשביל לרפאות את העולם מהחושך העמוק שאליו נכנס בזמן של הדורות האחרונים אף שזה כרוך בכך שכתבי חסידות יתגלגלו ברחובות.

ובכך בעצם ביטל אדמו"ר הזקן קיטרוג שהיה כבר בזמן המגיד.[3]

הקטרוג על ההפצה

בשנת תקל"ט אדמו"ר הזקן נכנס למאסר עך ידי השלטונות הרוסיים עקב ההלשנה מצד המתנגדים אך הסיבה ההאמיתית למאסרו הוא כתוצאה מהפצת המעיינות-חסידות שעשה, שגרם לקיטרוג גדול (יותר מהקיטרוג שהיה בזמן המגיד ואותו ביטל אדמו"ר הזקן באמצעות נתינת המשל הנ"ל) בשמים על כך שהוא מגלה את הסודות והנסתרות עד כדי כך שנגזר עליו מלמעלה גזר דין מוות, אך לבסוף השתחרר וקיבל הסכמה ברורה מפי רבותיו המגיד ממעזריטש והבעש"ט בעצמם שהתגלו אליו בעת מאסרו והורו לו שבצאתו ימשיך ביתר שאת ועוז בלימוד והפצת תורת החסידות.

ההפצה בדור השביעי

בדור השביעי הרבי הפך את המושג הפצת המעיינות לעבודת הדור השביעי ובעיקר דגש על המילה "חוצה" שגם במקום שהוא הכי "חוץ" ומנותק כביכול מחסידות גם שם יופץ ויחדור החסידות ולצורך כך הקים הרבי את מפעל השלוחים העצום ותיקן את עשרת המבצעים ושלח שלוחים לכל חור שיפיצו יהדות וחסידות על מנת לזרז את הגאולה שכאמור תלויה בהפצת המעינות.

בשבת פרשת חיי שרה תשנ"ב הודיע הרבי שהסתיימה עבדות הפצת המעיינות ואין כבר עוד מעכב לבוא הגאולה וצריך רק להכין את אנשי הדור ואת העולם לקבל את משיח.

הערות שוליים

  1. כתר שם טוב בתחילתו.
  2. אגרות קודש אדמו"ר הריי"ץ חלק ג עמ' שכו
  3. לקוטי שיחות חלק ל' שיחה לי"ט כסלו.