ישראל נח בליניצקי: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הרב '''ישראל נח בליניצקי''' (ישראל נח הגדול), היה מהמשפיעים החשובים בדור הקודם והנוכחי. הרב בליניצקי היה ממנהלי ישיבות תומכי תמימים בקרעמנצ'וג, סמרקנד וברינואה, ואת כל פעלו למען 'תומכי תמימים' עשה בהתנדבות גמורה.
[[תמונה:ישראל נח בליניצקיPictureFileName.jpg|left|thumb|250px|הרב ישראל נח בליניצקי]]
[[תמונה:ישראל נח בליניצקיPictureFileName.jpg|left|thumb|250px|הרב ישראל נח בליניצקי]]


שורה 7: שורה 9:
== מנהל [[תומכי תמימים קרעמנצ'וג]]==
== מנהל [[תומכי תמימים קרעמנצ'וג]]==


לימים ניהל ב[[מסירות נפש]] את ישיבת [[תומכי תמימים קרמנצ'וג| המחתרתית בקרעמנצ’וג]] שבאוקראינה - אחד הסניפים המרכזיים של הישיבה באותם ימים.
בשנים הקשות של הקומוניזם, ניהל ב[[מסירות נפש]] את ישיבת [[תומכי תמימים קרמנצ'וג| המחתרתית בקרעמנצ’וג]] שבאוקראינה - אחד הסניפים המרכזיים של הישיבה באותם ימים.
 
בקרעמנצ'וג היה ראש המדברים בהתוועדויות, ולמעשה היה מנהיג קהילת ליובאוויטש בעיר בשנות הצ'.


==משפיע ב[[סמרקנד]]==  
==משפיע ב[[סמרקנד]]==  
שורה 15: שורה 19:
==בישיבת [[תומכי תמימים ברינואה]]==
==בישיבת [[תומכי תמימים ברינואה]]==


עם תום ה[[שואה]] הבריח את הגבול יחד עם בני משפחתו והגיע לצרפת, שם מונה על ידי אדמו”ר הריי”צ לעבוד במסגרת ישיבת [[תומכי תמימים ברינוואה]]. בתפקידו זה עסק במשך שלושים וחמש שנים במסירות רבה תוך שהוא מהוה דמות מופת לתלמידי הישיבה.  
עם תום ה[[שואה]] הבריח את הגבול יחד עם בני משפחתו והגיע לצרפת, שם מונה על ידי אדמו”ר הריי”צ לעבוד במסגרת ישיבת [[תומכי תמימים ברינואה]]. בתפקידו זה עסק במשך שלושים וחמש שנים במסירות רבה תוך שהוא מהוה דמות מופת לתלמידי הישיבה.  


הוא היה בברינואה כ”אבא של כולם”, [[אנ"ש]] ו[[תמים|התמימים]] היו מתייעצים איתו בבעיותיהם, ידעו שאין לו שום נטיות חיצוניות. הוא היה שותף לכל החלטות הישיבה, ובאסיפות ההנהלה היה ראש המדברים - וכולם מאוד העריכו את דעתו בכל דבר מכיון שידעו שהוא איש אמת.
הוא היה בברינואה כ”אבא של כולם”, [[אנ"ש]] ו[[תמים|התמימים]] היו מתייעצים איתו בבעיותיהם, ידעו שאין לו שום נטיות חיצוניות. הוא היה שותף לכל החלטות הישיבה, ובאסיפות ההנהלה היה ראש המדברים - וכולם מאוד העריכו את דעתו בכל דבר מכיון שידעו שהוא איש אמת.
שורה 41: שורה 45:
== אמן יהא שמיה רבא בכל כוחו ==
== אמן יהא שמיה רבא בכל כוחו ==


ר’ ישראל נח הי’ בעל התפעלות, ומי ששמע אותו אומר את ה’אמן יהא שמי’ רבא’, יודע שכל פעם זה היה משהו מיוחד. בכל פעם מחדש היו רואים על פניו ושומעים בקולו התרגשות מיוחדת. הוא היה אומר זאת בנעימה עריבה, בקול גבוה וכל מילה בהטעמה מיוחדת. מפורסם הדבר כי אדמו’ר הרש”ב נ’ע אמר, שה’אמן יהא שמי’ רבא’ של ר’ ישראל נח בוקע את כל הרקיעים.  
ר’ ישראל נח היה בעל התפעלות, ומי ששמע אותו אומר את ה’אמן יהא שמיה רבא’, יודע שכל פעם זה היה משהו מיוחד. בכל פעם מחדש היו רואים על פניו ושומעים בקולו התרגשות מיוחדת. הוא היה אומר זאת בנעימה עריבה, בקול גבוה וכל מילה בהטעמה מיוחדת. מפורסם הדבר כי אדמו"ר הרש”ב נ’ע אמר, שה’אמן יהא שמי’ רבא’ של ר’ ישראל נח בוקע את כל הרקיעים.  


כך גם ב[[ספירת העומר]] היה מתפעל בכל פעם מחדש.
כך גם ב[[ספירת העומר]] היה מתפעל בכל פעם מחדש.
   
   
כך גם בעת שהי’ קורא את ההפטרה, קראה במנגינה של דביקות והתרגשות ובכל פעם הי’ בוכה תוך כדי קריאתה.
כך גם בעת שהיה קורא את ההפטרה, קראה במנגינה של דביקות והתרגשות ובכל פעם הי’ בוכה תוך כדי קריאתה.


== לב חסידי חם ==
== לב חסידי חם ==
שורה 51: שורה 55:
[[תמונה:ישראל נח בלניצקי מתפללPictureFileName.jpg|left|thumb|250px|הרב ישראל נח בלניצקי בתפילה]]
[[תמונה:ישראל נח בלניצקי מתפללPictureFileName.jpg|left|thumb|250px|הרב ישראל נח בלניצקי בתפילה]]


ר’ ישראל נח היה בעל לב רחב ורגש נעלה. בשמחתו של השני היה שמח באמת כבשמחתו שלו, ולהיפך ח”ו, הי’ משתתף במוחש בצער הזולת.
ר’ ישראל נח היה בעל לב רחב ורגש נעלה. בשמחתו של השני היה שמח באמת כבשמחתו שלו, ולהיפך ח”ו, היה משתתף במוחש בצער הזולת.


על טוב ליבו מעיד אדמו”ר הריי”צ במכתב ששיגר לחסיד שטען כי ר’ ישראל נח פגע בו (אג”ק חט’ו ע’ שי):
על טוב ליבו מעיד אדמו”ר הריי”צ במכתב ששיגר לחסיד שטען כי ר’ ישראל נח פגע בו (אג”ק חט’ו ע’ שי):
   
   
'''“ולא אפונה אף רגע אחת כי ידידי יודע היטב אשר ר’ ישראל נח שי’ הוא אוהב ודורש טובתו הגשמי באמת לאמיתו, ואשר אינו שייך כלל לחפוץ לנגוע באיש יהי’ מי שיהי’”.'''
'''“ולא אפונה אף רגע אחת כי ידידי יודע היטב אשר ר’ ישראל נח שי’ הוא אוהב ודורש טובתו הגשמי באמת לאמיתו, ואשר אינו שייך כלל לחפוץ לנגוע באיש יהיה מי שיהיה”.'''


== מקושר בלב ונפש לרבותינו נשיאינו ==
== מקושר בלב ונפש לרבותינו נשיאינו ==
שורה 75: שורה 79:
== ברור כי הרבי הוא המשיח ==
== ברור כי הרבי הוא המשיח ==


לקראת [[יו’ד שבט תש”ל]] נסע הרב ניסן נמנוב לרבי, ובברינואה ישב ו[[התוועדות|התוועד]] עם התמימים ר’ ישראל נח. בדרך כלל בהתוועדויות בישיבה הי’ ר’ ניסן מתוועד ור’ ישראל נח לא הסכים לדבר אלא הי’ מקשיב. הפעם הסכים לומר כמה אימרות להם האזינו כולם בשקיקה.  
לקראת [[יו"ד שבט תש”ל]] נסע הרב ניסן נמנוב לרבי, ובברינואה ישב ו[[התוועדות|התוועד]] עם התמימים ר’ ישראל נח. בדרך כלל בהתוועדויות בישיבה היה ר’ ניסן מתוועד ור’ ישראל נח לא הסכים לדבר אלא היה מקשיב. הפעם הסכים לומר כמה אימרות להם האזינו כולם בשקיקה.  


אחד מהענינים שדוברו, מהדהדים היטב אצל תלמידי הישיבה דאז: מדוע כשהרבי מזכיר בשיחותיו את אדמו”ר הריי”צ אומר ‘הרבי מו”ח’ (’דער רבי’ן דער שווער’), הרי הרבי שליט”א הוא הרבי שלנו וממילא אין צורך לומר “הרבי מו”ח”. והביא שהיתה הנהגה כזו גם אצל אדמו”ר הריי”צ בקשר לאביו אבל אח”כ זה פסק, וממילא גם אצל הרבי אחרי שעברו עשרים שנות נשיאות ודאי שצריך להיות כן.  
אחד מהענינים שדוברו, מהדהדים היטב אצל תלמידי הישיבה דאז: מדוע כשהרבי מזכיר בשיחותיו את אדמו”ר הריי”צ אומר ‘הרבי מו”ח’ (’דער רבי’ן דער שווער’), הרי הרבי שליט”א הוא הרבי שלנו וממילא אין צורך לומר “הרבי מו”ח”. והביא שהיתה הנהגה כזו גם אצל אדמו”ר הריי”צ בקשר לאביו אבל אח”כ זה פסק, וממילא גם אצל הרבי אחרי שעברו עשרים שנות נשיאות ודאי שצריך להיות כן.  


לנסוע לרבי בגשמיות לא זכה ר’ ישראל נח, יש התולים זאת בזקנתו וחולשתו. אולם כמיהתו והתקשרותו הגדולה לרבי בלטה לעין כל.  
לנסוע לרבי בגשמיות לא זכה ר’ ישראל נח, יש התולים זאת בזקנתו וחולשתו. אולם כמיהתו והתקשרותו הגדולה לרבי בלטה לעין כל.  
רבים מהחסידים שגרו בזמנו בפאריז מספרים, כי בכל פעם שנסעו לרבי הי’ ר’ ישראל נח מלוום בהתרגשות רבה, וכששבו מחצרות קדשינו חקר אותם ודרש לדעת איך היה אצל הרבי והתעניין בפרטי פרטים על השיחות ומאמרים ואף בקשר לבריאותו של הרבי. “הוא שאל לא רק באופן כללי, הי’ איכפת לו מאוד וירד לפרטי פרטים”.
רבים מהחסידים שגרו בזמנו בפאריז מספרים, כי בכל פעם שנסעו לרבי היה ר’ ישראל נח מלוום בהתרגשות רבה, וכששבו מחצרות קדשינו חקר אותם ודרש לדעת איך היה אצל הרבי והתעניין בפרטי פרטים על השיחות ומאמרים ואף בקשר לבריאותו של הרבי. “הוא שאל לא רק באופן כללי, היה איכפת לו מאוד וירד לפרטי פרטים”.


== ברכת הרבי לאריכות ימים ==
== ברכת הרבי לאריכות ימים ==


ר’ ישראל נח קיבל את ברכת הרבי לאריכות ימים. הי’ זה בשנת [[תשי"ב]] כשעוד לא מלאו לו שבעים. הרבי כתב אליו באגרת: “בברכה לאריכות ימים ושנים טובות עם כל הפירושים”. ובכתב יד הוסיף הרבי “לו ולזוגתו שיחיו”. ואכן ברכה זו התגשמה גם ברעייתו שהאריכה ימים.  
ר’ ישראל נח קיבל את ברכת הרבי לאריכות ימים. הי’ה זה בשנת [[תשי"ב]] כשעוד לא מלאו לו שבעים. הרבי כתב אליו באגרת: “בברכה לאריכות ימים ושנים טובות עם כל הפירושים”. ובכתב יד הוסיף הרבי “לו ולזוגתו שיחיו”. ואכן ברכה זו התגשמה גם ברעייתו שהאריכה ימים.  


ר’ ישראל נח נפטר בי' [[חשוון]] [[תשמ"ג]] והוא קרוב לבן מאה שנה. מנוחתו כבוד בהר הזיתים.
ר’ ישראל נח נפטר בי' [[חשוון]] [[תשמ"ג]] והוא קרוב לבן מאה שנה. מנוחתו כבוד בהר הזיתים.
229

עריכות