עובדיה יוסף: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:עובדיה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב עובדיה יוסף]] | [[קובץ:עובדיה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב עובדיה יוסף]] | ||
הרב '''עובדיה יוסף''', מחשובי הפוסקים ומגדולי מנהיגי יהדות המזרח בדורנו, רב ראשי ספרדי לשעבר. מחבר הספרים " | הרב '''עובדיה יוסף''', מחשובי הפוסקים ומגדולי מנהיגי יהדות המזרח בדורנו, רב ראשי ספרדי לשעבר. מחבר הספרים "יחוה דעת", "יביע אומר" ועוד. | ||
הרב עובדיה יוסף נולד בבגדד בירת | הרב עובדיה יוסף נולד בבגדד בירת עיראק, בי"ב בתשרי ה'[[תרפ"א]]. כיהן כרב במצרים ובירושלים, ובין השנים תשל"ג לתשמ"ג כראשון לציון – הרב הראשי הספרדי בארץ ישראל. מפוסקי ההלכה החשובים בדורנו, ומנהיגה הרוחני של מפלגת ש"ס. | ||
קשריו עם חסידי חב"ד החלו עוד בימי צעירותו, ובמשך השנים נטל חלק באירועים חב"דיים רבים בכל רחבי הארץ. כיום אנשיו מסייעים לחב"ד ומוסדותיה בתחומים מגוונים. | קשריו עם חסידי חב"ד החלו עוד בימי צעירותו, ובמשך השנים נטל חלק באירועים חב"דיים רבים בכל רחבי הארץ. כיום אנשיו מסייעים לחב"ד ומוסדותיה בתחומים מגוונים. | ||
בספריו מזכיר תדיר את שו"ע הרב, הצמח צדק, ואת ספרי הרב חיים נאה. | בספריו מזכיר תדיר את שו"ע הרב, הצמח צדק, ואת ספרי הרב חיים נאה. כמו כן, בספר חזון עובדיה על הלכות שבת, בדין הפלגה בספינות הנהוגות על ידי יהודים, מביא את דבריו של הרבי, והוא מתארו "הגאון הצדיק מליובאביטש". | ||
קשר מיוחד היה לו עם הרב [[חיים נאה]] ע"ה, וכיום יש קשרים מיוחדים עם הרב [[שלום דובער וולפא]] והרב [[שמעון אליטוב]] מחשובי רבני חב"ד. | קשר מיוחד היה לו עם הרב [[חיים נאה]] ע"ה, וכיום יש קשרים מיוחדים עם הרב [[שלום דובער וולפא]] והרב [[שמעון אליטוב]] מחשובי רבני חב"ד. | ||
שורה 15: | שורה 15: | ||
בשנת [[תשמ"ט]], לקראת פרשת שלח, יצא ליקוט מהרבי על הנהוג ב[[ציצית]], כפי ה[[אריז"ל]] ועוד, בפנים או בחוץ וכל המסתעף. | בשנת [[תשמ"ט]], לקראת פרשת שלח, יצא ליקוט מהרבי על הנהוג ב[[ציצית]], כפי ה[[אריז"ל]] ועוד, בפנים או בחוץ וכל המסתעף. | ||
הרבי הביא בהערה בשיחה שם, | הרבי הביא בהערה בשיחה שם, את ספרו של הרב עובדי' יוסף, בזה"ל <REF>בשלהי הע' 3, נדפס בלקו"ש חל"ג עמ' 95 ואילך.</REF>: "לכללות השאלה - ראה שו"ת יחוה דעת (להגר"ע שי' יוסף) ח"ב ס"א ובס' שנסמנו שם." | ||
בהגהה השניה רצו המניחים להוציא הערה זו, בעקבות דברים שנאמרו ע"י הרב הנ"ל באותה התקופה - וכן עשו. | בהגהה השניה רצו המניחים להוציא הערה זו, בעקבות דברים שנאמרו ע"י הרב הנ"ל באותה התקופה - וכן עשו. | ||
שורה 23: | שורה 23: | ||
== חיכוכים == | == חיכוכים == | ||
הרבי התנגד חריפות למהלך שהתבצע על ידי הרב עובדיה ועל ידי הרב [[שלמה גורן]], בזה | הרבי התנגד חריפות למהלך שהתבצע על ידי הרב עובדיה ועל ידי הרב [[שלמה גורן]], בזה שהגישו את מועמדותם לכהונת רבנים ראשיים לישראל, בו בזמן שכיהנו הרבנים אונטרמן ונסים כרבנים ראשיים. לדעת הרבי היה בזה פגיעה בכבוד הרבנות. הרב עובדיה יוסף אמנם קיבל את הטענה, כפי שהוא מבארה בספרו יביע אומר חלק תשיעי. אולם נכנע ללחצי הרב יוסף שלום אלישיב, ועוד מגדולי הדור, שביקשו ממנו להציג את מועמדותו, כדי להוות חזית נגד עמדותיו של הרב גורן, אליהן התנגד גם הרבי. | ||
מסיבה זאת, לא הסכים | מסיבה זאת, יש אומרים כי הרבי לא הסכים לקבלו ל[[יחידות]] בגלימת הראשל"צ. למעשה, מעולם לא התקיימה פגישה בין השניים. | ||
כאשר תיקן הרבי את [[מבצע נרות שבת קודש]] שבמסגרתו כל בת מגיל חינוך תדליק נרות שבת, פסק הרב עובדיה לשומעי לקחו כי הדבר הינו ברכה לבטלה. רבי [[ישראל אבוחצירא]] הבבא סאלי זצ"ל מחה נגדו בתקיפות. | כאשר תיקן הרבי את [[מבצע נרות שבת קודש]] שבמסגרתו כל בת מגיל חינוך תדליק נרות שבת, פסק הרב עובדיה לשומעי לקחו כי לדעת השלחן ערוך, הדבר הינו ברכה לבטלה. ולכן אין להורות כן לספרדיות. רבי [[ישראל אבוחצירא]] הבבא סאלי זצ"ל מחה נגדו בתקיפות. | ||
== הסכמה לספר [[יחי המלך]] == | == הסכמה לספר [[יחי המלך]] == | ||
שורה 34: | שורה 34: | ||
כך כתב הרב עובדיה יוסף בהסכמה לספר המדובר: "הובאו לפני גליונות בחידושי תורה מהספר "יחי המלך" על הרמב"ם הלכות מלכים, מעשי ידי אומן, נטע נאמן, רב הפעלים לתורה ולתעודה, אוצר כלי חמדה", ועוד. | כך כתב הרב עובדיה יוסף בהסכמה לספר המדובר: "הובאו לפני גליונות בחידושי תורה מהספר "יחי המלך" על הרמב"ם הלכות מלכים, מעשי ידי אומן, נטע נאמן, רב הפעלים לתורה ולתעודה, אוצר כלי חמדה", ועוד. | ||
בשנת [[ | בשנת [[תשע"ב]] אמר הרב עובדיה יוסף על הרבי, כי לא היה כמותו, שהקים את התורה מעפרה. מקרוביו יודעים לספר, כי דעתו שהרבי היה גאון וצדיק. זאת למרות מחלוקות ידועות שנוצרו בתוצאה מקשרי הרב יוסף עם הרב שך. | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |
גרסה מ־15:05, 22 במרץ 2013
הרב עובדיה יוסף, מחשובי הפוסקים ומגדולי מנהיגי יהדות המזרח בדורנו, רב ראשי ספרדי לשעבר. מחבר הספרים "יחוה דעת", "יביע אומר" ועוד.
הרב עובדיה יוסף נולד בבגדד בירת עיראק, בי"ב בתשרי ה'תרפ"א. כיהן כרב במצרים ובירושלים, ובין השנים תשל"ג לתשמ"ג כראשון לציון – הרב הראשי הספרדי בארץ ישראל. מפוסקי ההלכה החשובים בדורנו, ומנהיגה הרוחני של מפלגת ש"ס.
קשריו עם חסידי חב"ד החלו עוד בימי צעירותו, ובמשך השנים נטל חלק באירועים חב"דיים רבים בכל רחבי הארץ. כיום אנשיו מסייעים לחב"ד ומוסדותיה בתחומים מגוונים.
בספריו מזכיר תדיר את שו"ע הרב, הצמח צדק, ואת ספרי הרב חיים נאה. כמו כן, בספר חזון עובדיה על הלכות שבת, בדין הפלגה בספינות הנהוגות על ידי יהודים, מביא את דבריו של הרבי, והוא מתארו "הגאון הצדיק מליובאביטש".
קשר מיוחד היה לו עם הרב חיים נאה ע"ה, וכיום יש קשרים מיוחדים עם הרב שלום דובער וולפא והרב שמעון אליטוב מחשובי רבני חב"ד.
הגאון
הרבי מזכיר את הרב עובדיה בספרי לקוטי שיחות תחת התואר 'הגאון'. בשנת תשמ"ט, לקראת פרשת שלח, יצא ליקוט מהרבי על הנהוג בציצית, כפי האריז"ל ועוד, בפנים או בחוץ וכל המסתעף.
הרבי הביא בהערה בשיחה שם, את ספרו של הרב עובדי' יוסף, בזה"ל [1]: "לכללות השאלה - ראה שו"ת יחוה דעת (להגר"ע שי' יוסף) ח"ב ס"א ובס' שנסמנו שם."
בהגהה השניה רצו המניחים להוציא הערה זו, בעקבות דברים שנאמרו ע"י הרב הנ"ל באותה התקופה - וכן עשו.
כשיצא הליקוט לאור לקראת ש"פ שלח, הרבי ביקש ברורות מהמניחים - שיקחו חזרה כל השיחות שנדפסו כבר - ושגם ידפיסו השיחה בשנית, עם ההגה בפנים.
חיכוכים
הרבי התנגד חריפות למהלך שהתבצע על ידי הרב עובדיה ועל ידי הרב שלמה גורן, בזה שהגישו את מועמדותם לכהונת רבנים ראשיים לישראל, בו בזמן שכיהנו הרבנים אונטרמן ונסים כרבנים ראשיים. לדעת הרבי היה בזה פגיעה בכבוד הרבנות. הרב עובדיה יוסף אמנם קיבל את הטענה, כפי שהוא מבארה בספרו יביע אומר חלק תשיעי. אולם נכנע ללחצי הרב יוסף שלום אלישיב, ועוד מגדולי הדור, שביקשו ממנו להציג את מועמדותו, כדי להוות חזית נגד עמדותיו של הרב גורן, אליהן התנגד גם הרבי.
מסיבה זאת, יש אומרים כי הרבי לא הסכים לקבלו ליחידות בגלימת הראשל"צ. למעשה, מעולם לא התקיימה פגישה בין השניים.
כאשר תיקן הרבי את מבצע נרות שבת קודש שבמסגרתו כל בת מגיל חינוך תדליק נרות שבת, פסק הרב עובדיה לשומעי לקחו כי לדעת השלחן ערוך, הדבר הינו ברכה לבטלה. ולכן אין להורות כן לספרדיות. רבי ישראל אבוחצירא הבבא סאלי זצ"ל מחה נגדו בתקיפות.
הסכמה לספר יחי המלך
העניק הסכמה לספר יחי המלך בו מוכיח הרב שלום בער וולפא כי הרבי בחזקת משיח.
כך כתב הרב עובדיה יוסף בהסכמה לספר המדובר: "הובאו לפני גליונות בחידושי תורה מהספר "יחי המלך" על הרמב"ם הלכות מלכים, מעשי ידי אומן, נטע נאמן, רב הפעלים לתורה ולתעודה, אוצר כלי חמדה", ועוד.
בשנת תשע"ב אמר הרב עובדיה יוסף על הרבי, כי לא היה כמותו, שהקים את התורה מעפרה. מקרוביו יודעים לספר, כי דעתו שהרבי היה גאון וצדיק. זאת למרות מחלוקות ידועות שנוצרו בתוצאה מקשרי הרב יוסף עם הרב שך.
לקריאה נוספת
קישורים חיצונים
- הסכמת הרב עובדיה יוסף ליחי המלך, בכתב ידו.
- הרב עובדיה יוסף מגן על שיעוריו של הגאון ר' אברהם חיים נאה - וידאו מתוך חב"ד אינפו .
- הרב עובדיה יוסף - דברי הספד על הרב שלום דובער ליפשיץ וקריאה לתמיכה בארגון "יד לאחים"
הערות שוליים
- ↑ בשלהי הע' 3, נדפס בלקו"ש חל"ג עמ' 95 ואילך.